COMM403 Медиа тренинг
Анотация:
Основна цел на курса е да се подготвят студентите за адекватно поведение пред медиите, най-вече пред камера – напр., телевизията.
За постигане на основната цел – трениране на поведение и обсъждане на справянето в ситуация със запис пред камера, е необходимо присъствието на студентите на практическите занятия.
Теоретичната подготовка включва 2 основно направления:
• Публично говорене и причини за автоматичен неуспех
• Анализ на поведение (на видео-запис)
Практическата подготовка включва 3 основни момента:
• Самостоятелно разработване на специфичен казус. Той е от областта,или на журналистиката, или на ПР.
• Индивидуално представяне на казуса и видео-запис при по-малък брой участници в курса
• Участие в симулирана пресконференция – групово занятие с видеозапис
Преподавател(и):
проф. Толя Стоицова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Специфика на медиите
• Теорията на публичното говорене
• Анализиране на вербално и невербално поведение пред камера
2) могат:
• Да разработват специфични казуси от областта, която изучават
• Да задават адекватни въпроси към участници в пресконференции
• Да представят адекватно пред медиите казуси
• Да управляват медийното си поведение
• Да използват различни копинг-стратегии (стратегии за справяне) в критична професионална публична ситуация
• Да използват саморефлексията с цел повишаване равнището на собствената комуникативна компетентност
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да са завършили успешно курс по Социална психология или Увод в социалната психология
• Да са завършили успешно курс по Медийна психология
• Да притежават презентационни умения
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Психология на комуникацията – въведение в разбиране на човешкото поведение пред електронните медии.
2. Поява и развитие на термините комуникация и поведение.
3. Психологична специфика на класическите и новите медии – преса, радио, телевизия и Интернет.
4. Същност на вербалното медийно поведение. Закономерности при публичното говорене. Причини за неуспех в представянето.
5. Класификация на невербалните модалности – основни елементи.
6. Медийна адекватност на невербалното поведение.
7. Избор, предложения и разработване на индивидуален казус. Практическо занятие
8 „Генерална репетиция” – публично говорене и вътрешно-групов анализ на публичното представяне. Подаване на обратна връзка.
9. Подготовка на пресконференция – формиране на екипи, лидерство и разработване на групово представяне. Практическо занятие
10. Видео-запис на коригирано групово публично представяне на разработения казус – I. Видеозапис: Практическо занятие, работа в група
11. Видео-запис на коригирано групово публично представяне на разработения казус – II.Видеозапис: Практическо занятие, работа в група
12. Видео-запис на коригирано групово публично представяне на разработения казус – III.Видеозапис: Практическо занятие, работа в група
13. Анализ на медийно поведение, включително саморефлексия: „Моите силни и слаби страни”. Практическо занятие с подаване на обратна връзка
14. Анализ на груповото представяне – формулиране на най-успешните поведенчески стратегии за справяне. Роля на лидерите и членовете на екипите.Практическо занятие с подаване на обратна връзка, дискусия
15 Обобщение: Симулиране на пресконференция с участие на студенти по журналистика.
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
Бороздина, Г. (1999). Психлогия делового общения. М.
Гилфойл, Д. (2004). Харизмата. С.
Долто, Ф. (2005). Несъзнавания образ на тялото. С.
Игнатов, Марин. (1990). Интензивно общуване и личностна промяна. С.
Руменчев, Величко. (2006). Невербална комуникация в публичната реч и деловото общуване. , С., Университетско издателство „Св. Кл. Охридски).
Стоицова, Толя. (1992). И усмивката може да бъде заповед, Как да се научим да дешифрираме езика на тялото.С.
Стоицова, Толя. (1998). Живеем с другите. Социалнопсихологични проблеми. НБУ, С.
Стоицова, Толя. (2001). Психология, С.
Стоицова, Толя. (2004). Лице в лице с медиите. Въведение в медийната психология.
Средства за оценяване:
1. Задължително участие в екип за видеозапис
2. Саморефлексия в писмен вид - "Моите силни и слаби страни".