ADVB008 Маркетинг микс

Анотация:

Целта на курса е студентите да получат необходимите знания за същността и процеса на разработване на политиките и стратегиите по елементите на маркетинговия микс.

Съдържанието разкрива същността и особеностите на елементите на маркетинговия микс.В логическа последователност се изяснява процесът на формиране на: продуктовата, ценовата, дистрибуционната и комуникационната политика на организацията.

Дисциплината “Маркетингов микс” съответства на академичния профил и образователната философия на НБУ. Стремежът е да се постигне баланс между придобиването на знания и усвояването на умения, развитието на професионални компетенции и маркетингово мислене и поведение у бъдещите мениджъри.

Наред с лекциите се акцентира върху самостоятелната работа на студентите - предвидени са казуси, тестове, самостоятелна и групова работа върху конкретни задачи, посредством които се постига практическа насоченост на курса.

прочети още
Рекламен мениджмънт и визуален брандинг

Преподавател(и):

доц. Надя Маринова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Дисциплината ще даде следните основни

- знания

• Знания за значението и основните характеристики на елементите на маркетинговия микс на организацията

• Знания за процеса на разработване на организационните политики и стратегии по елементите на маркетинговия микс

- умения

• Умения за използване на маркетинговия категориен апарат

• Умения за прилагане на основните маркетингови принципи при решаване на конкретни практически казуси


Предварителни изисквания:
курс "Основи на маркетинга"

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Тема 1 Продуктът като елемент на маркетинговия микс

Продуктът като обект на продуктовата политика. Равнища на продукта. Видове продукти – критерии за разграничаване. Асортиментна политика. Основни решения при разработване на асортиментната политика. Качество и конкурентоспособност на продуктите. Търговска марка- същност, функции, видове. Разработване на нови продукти. Маркетингови стратегии за проникване на пазара. Жизнен цикъл на продуктите.

Тема 2. Цената като елемент на маркетинговия микс

Важност на ценовите решения. Цената като елемент на маркетинговия микс. Процес на формиране на цената. Ценови цели. основни ценообразуващи фактори. Ценови стратегии за нови и за утвърдени продуктиПремиално ценообразуване. Основни методи за определяне на цената. Методи за адаптиране на цената към пазарните реалности.

Тема 3. Дистрибуцията като елемент на маркетинговия микс

Дистрибуцията като система и като елемент на маркетинговия микс. Дистрибуционни канали и мрежи. структура на маркетинговите канали. Преки и непреки канали. Маркетингови посредници – видове. Функции и роля на посредниците. Управление на маркетинговите канали. Комуникационни стратегии в дистрибуционните канали. Динамика на каналите – интеграция. Франчайзинг.

Тема 4. Маркетингови комуникации

Същност и функции на маркетинговите комуникации. Елементи на комуникационния процес. Комуникационен микс – характеристика на основните елементи /реклама, връзки с обществеността, лични продажби, насърчаване на продажбите/. Етапи в разработването на маркетинговите комуникации / комуникационни цели, целева аудитория, комуникационни стратегии, комуникационен бюджет, комуникационни канали/.

Тема 5. Управление на маркетинга / Marketing management

Същност и технология на маркетинговото управление. Елементи на управленския процес. Маркетингово планиране – характеристика на основните етапи. Структура на маркетинговия план. Видове маркетингови планове.

Литература по темите:

А. ОСНОВНА

1. Класова, Св., колектив, Маркетинг. УИ”Стопанство”, 2002.

2. Класова, Св., колектив, Маркетинг- втора част. УИ”Стопанство”, 2004.

3. Котлър, Ф. Управление на маркетинга: структура на управлението на пазарното предлагане. “Класика и стил”, 2002.

Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА

1. Балева, В., колектив, Стокова политика. С., УИ “Стопанство”, 2000.

2. Благоев, В. Маркетинг. второ издание, International University, 2003.

3. Волф, Я. Маркетинг. УИ”Стопанство”, 1993.

4. Диксон, П., Управление маркетингом, М., 1997.

5. Доганов, Д., Дуранкев, Б. Реклама и насърчаване на продажбите, УИ “Стопанство”, 1998.

6. Доганов, Д., Дуранкев, Б. Интегрирани маркетингови комуникации, УИ “Стопанство”, 2003.

7. Дуранкев, Б. Комуникационна политика, УИ “Стопанство”, 2002

8. Дуранкев, Б., колектив. Ключ към маркетинга. УИ”Стопанство”, 2002.

9. Желев С. Маркетингови изследвания за маркетингови решения.Тракия М, 2000

10. Зайлер А. Маркетинг: успешно реализиране в практиката. С., “Информа”, 1993, 1-7.

11. Залтман, Дж. Как мислят потребителите? Немаменими прозрения за „манталитета” на пазара, Класика и стил, 2006

12. Класова, Св. Цените:теория и практика. Сиела, 2002

13. Котлър Ф. Котлър за маркетинга: Как да създаваме, печелим и управляваме пазарите. “Класика и стил”, 2000.

14. Котлър Ф., колектив, Еволюция на маркетинга, “Класика и стил”, 2003.

15. Ламбен, Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. Питер, 2006

16. Маринова , Е. Маркетинг. Принсепс, 1993

17. Младенова Г. Маркетингови анализи. Тракия-М, 2000.

18. Младенова Г. Маркетингово планиране. УИ Стопанство, 2006

19. Прайд У. Феръл О. Маркетинг: концепции и стратегии. “Форком”, 1994.

20. Рийс, Ал. Фокус: бъдещето на вашата компания зависи от него. “Класика и стил”, 2002.

21. Рийс, Ал., Траут, Дж. Неизменните 22 закона на маркетинга, “Класика и стил”, 2000.

22. Траут, Джак, С. Ривкин. Бъди различен или умри. Кръгозор.2000.

23. Boyd H., O. Walker. Marketing Management: a Strategic Approach. 1992.

24. Hamel G. Leading the Revolution. HBSP, Boston (Mass.). 2000.

25. Hamel G., Prahalad C.K. Competing for the Future. HBSP, Boston (Mass.). 1994.

26. Lynch R. European Marketing: A Strategic Guide to the New Opportunities. IRWIN. 1994.

27. Mercer, D. Marketing Strategy – the Challenges of the External Environment. Penguin Books. 1998.

28. Peter J. P. Consumer Behaviour and Marketing Strategy. McGraw- Hill. 1998.

29. Webster F.E., Jr. Market-Driven Management. John Wiley & Sons. 1994.

30. Периодични издания: сп. Мениджър, сп. Алтернативи, сп. Икономика, в-к Капитал, в-к Пари, European Journal of Marketing; International Marketing Review; Journal of Marketing ( American Marketing Association); Journal of Strategic Marketing; Marketing Intelligence and Planning; International Journal of Research in Marketing; Journal of Euromarketing; Journal of Marketing Management (Charterd Institute of Marketing); Journal of Marketing Management (Marketing Management Association), електронни списания и др.

Средства за оценяване:

тест П'родуктова политика"

тест" Дистрибуционна политиука"

тест "Ценова политика"