PSYB010 Социална психология - поведенчески аспекти
Анотация:
• Целта на курса е да разшири познанията на студентите в областта на социална психология и да ги подготви за избор и участие в специализиращите курсове от областта на социалната психология през следващите години.
• Акцентът в този курс е върху различните форми на взаимодействие между хората – агресия и алтруизъм, конформизъм, подчиняване и съгласяване, харесване и любов и т.н. Всяка лекция е придружена от практическо (тренингово) занятие, където, на базата на предварителна самостоятелна работа, се представят и обсъждат конкретни експериментални и корелационни изследвания.
Преподавател(и):
доц. Елена Паспаланова д-р
доц. Пенка Христова д-р
гл. ас. Методи Коралов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни парадигми за анализ на социалното поведение на човека
• Основните постижения - теории, конструкти и установени закономерности – при обяснението на взаимодействията между хората
• Методологията на социално-психологическите изследвания
2) могат:
• Да анализират и преценяват критично данни от социално-психологически изследвания
• Да осмислят самостоятелно теории, хипотези и анализи на данни от областта на социалната психология
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• От PSYB003 Социална психология 1
• От уводен курс по психология
• От уводен курс по експериментални изследвания
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Тематичен план
1. Лекция 1: Социални нагласи. Дефиниране. Функционален подход към нагласите (Д. Катц). Измерване на нагласите - скали-Търстоун, скали-Ликерт, семантичен диференциал; поведенчески мерки. Формиране на нагласите. Връзка на нагласите с поведението
2. Семинар 1: Можем ли да предвидим поведението, ако знаем нагласите? Развиване на умения за измерване на социални нагласи – използване на различните видове скали
3. Лекция 2: Убеждаване и промяна на нагласите. Комуникационен модел - Ховланд. Теория за когнитивния дисонанс - Фестингер. Теория за себе-възприемането - Бем
4. Семинар 2: Предпоставки за ефикасност на убеждаването. Дискутиране на възможностите за промяна на социалните нагласи
5. Лекция 3: Социално влияние - равнища (вътрешно - външно; публично - лично). Конформизъм, съгласяване, подчиняване. Експерименти на Музафер Шериф и Соломон Аш - информационно и нормативно социално влияние
6. Семинар 3: Практическо приложение на стратегии и техники за получаване на съгласие. Развиване на умения за анализ на социално взаимодействие в следствие на проявен конформизъм, съгласяване или подчиняване
7. Лекция 4: Агресия. Биологични фактори. Влияние на средата. Индивидуални различия в агресивното поведение - агресията като личностова особеност. Връзката фрустрация - агресия. Социално учене и агресия.
8. Семинар 4: Медии и агресия. Развиване на умения за анализ на причините за агресията, проявена в рамките на конкретни социални взаимодействия. Развиване на умения за анализ на механизмите за редуциране на агресивните тенденции
9. Лекция 5. Просоциално поведение и алтруизъм. Проблеми на дефинирането. Социобиологични теории. Нормоцентричен подход - норма за реципрочност, норма за социална отговорност. Експерименти на Латане и Дарли - дифузия на отговорността. Икономически модел (загуба и полза) за помагането на Пилиавин
10. Семинар 5. Възможен ли е „чистият” алтруизъм? Трениране на умения за формулиране и аргументиране на алтернативни (противоположни) тези. Анализиране на причини за проявено или не проявено просоциално поведение в рамките на конкретни социални взаимодействия
11. Лекция 6: Харесване и привличане. Потребност от афилиация. Пространствена близост и харесване; ефект на самото изложение; сходство; физическа привлекателност. Любов и близки взаимоотношения; теория на Рубин; теория на Стернберг; теория на Хендрик и Хендрик
12. Семинар 6: Развитие на близките взаимоотношения през жизнения цикъл. Развиване на умения за анализ на близките взаимоотношения от гледна точка на социално-психологическите теории и изследвания
13. Лекция 7: Социални групи - характер и функции. Групово вземане на решение - “групово мислене”, поляризация. Деиндивидуация
14. Семинар 7: Трениране на умения за разпознаване на групови процеси чрез ролеви игри. Трениране на умения за разчитане на данни от социограма
15. Семинар 8: Упражнение в прилагане на социалнопсихологическото знание в различни области на практиката
Литература по темите:
Андреева, Л. (1988). Социално познание и междуличностно взаимодействие, София
Андреева, Л. (2001). Социална психология. Христоматия, София
Аргайл, М., Хендерсън (1989). Анатомия на човешките отношения
Арънсън, Е. (2009). Човекът – «социално животно», София, изд. Дамян Янков
Гановска, К. (1980). Проблемът за манипулацията на човека в концепцията на Б. Ф. Скинър, Психология, кн. 2, 130-137
Герганов, Е., Петкова, К., Паспаланова, Е., Дилова, М. (1993). Българинът пред политически избор, София: Критика и хуманизъм
Герганов, Е., Бояджиева, П., Паспаланова, Е., (1994). Образованието извън училищните стени, София: Гал-Ико
Градев, Д. (Съст.) (2002). Христоматия по социална психология. Възникване, предмет, изследователски методи, Софи-Р
Джонев, С. (1996). Социална психология, София: Софи-Р, т. 1
Московичи, С. (Ред.) (1998). Социална психология, София: ИК “Женифер-хикс”, т. 1
Тодорова, Е. (1994). Социална психология, София
Средства за оценяване:
1. Подготовка на реферат на научен текст и устното му представяне по време на семинарно занятие
2. Две текущи оценки от тестове или изготвяне на реферат и явяване на изпит по време на сесията.
Забележка: тестовете за текущо оценяване ще се попълват през системата за електронно обучение MOODLE