MEDM974 Пазар на здравни услуги и маркетинг в здравеопазването
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА:
Курсът се състои от 30 академични часа, които включват различни форми на учебна натовареност:
ь Теоретични ракурси по проблема - 15 часа
ь Работни семинари - 15 часа, които предполагат участие на студентите чрез самостоятелна предварителна подготовка по проблема, докладване или презентация по него, дискусия, рецензиране на справочни материали, преводи, Интернет разпечатки, обзор върху работата през семестъра и др
Преподавател(и):
проф. Живка Винарова д. м. н.
проф. Кристиян Хаджиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
· Да прилагат задълбочени знания, умения и компетенции за изследователска дейност, насочена към изучаване и по-добро задоволяване на здравните потребности на населението, прилагайки съвременната теория и практика на здравния маркетинг в условията на извършващата се реформа в здравеопазването и пазарна икономика в Република България.
2) могат:
- да познават същността на съвременната теория на маркетинга, съвременните маркетингови концепции и стратегии; технологиите за осъществяване на меркетингови проуччвания и подходите за разкриване на нови пазарни възможности през здравните заведения, като достатъчно самостоятелни икономически и пазарни субекти.
- да познавата подходите за разработване на адекватен маркетинг - микс и ефективното позициониране на лечебните заведения
- да подзнават процеса на маркетинговото планиране и контрола на маркетинговата дейност, да съчетават успешно основните управленски функции с мениджърската функция - "маркетинг"
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Студентите следва да имат базисни познания по основи на управлението и маркетинга и по социална медицина.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Тематичен план
1. Потребности от маркетингова информация в процеса на управление дейността на лечебните заведения и НЗОК в условията н аздравна реформа
2. Същност на съвременния здравен маркетинг. Особености и различия на пазара и маркетинга на здравни услуги по отношение класическия бизнес-маркетинг
3. Функционални нива на маркетинга в здравеопазването: реагиращ маркетинг, предвиждащ маркетинг, целеви маркетинг, потребителски маркетинг, подходи за избор
4. Видове маркетинг съобразно мащабите на пазара в здравеопазването: масов маркетинг, целеви маркетинг, потребителски маркетинг, подходи за избор
5. Пазарни позиции на здравните организации в условията на реформа и пазарна икономика, лечебните заведения като самостоятелни пазарни субекти; анализ, оценка и подходи за промяна пазарното търсене
6. Стратегически маркетинг: проучване на пазара, сегментиране, избор и позициониране
7. Тактически маркетинг: маркетинг-микс; реализация и контрол
8. Маркетингови проучвания: технология и необходима информация, методи за събиране на информацията
9. Пазарно проучване на макрообкръжението и на непосредствената външна среда на здравната организация: потребители, партньори, конкуренти
10. Проектиране от здравните мениджъри на адекватен за организацията маркетинг-микс
11. Продукт (Product) - необходимост от диференциация на продуктите, маркетинг на услугите - характеристика и класификация
12. Цена (Price) - видове цени, регулиране на цените, мотивиране на потребителите, генериране на приходи, необходима информация
13. Пласмент (Place) - структура на пласментните канали, съвременни методи з апласмент /лизинг, франчайзинг/, интеграция на услугите и специфични особености на пласмента на здравни услуги
14. Промоция (Promotion) - комуникационна политика на организацията, основни средства за промоция, интегриране на маркетинг-комуникациите в здравеопазването
15. Разработване на маркетинг-план - етапи и необходима информация, подходи за подобряване на маркетинговата ефективност.
Средства за оценяване:
ТЕКУЩ КОНТРОЛ:
ТЕСТОВЕ 50%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ 50 %