PSYB503 Памет и обучение
Анотация:
В курса се представят класически и съвременни изследвания на човешката памет. Паметовите структури и процеси се разглеждат в светлината на когнитивната наука. Специално внимание се обръща на методологическите аспекти, свързани с проверката на хипотези за работата на паметта и забравянето. Отразени са както лабораторните експерименти на паметовите механизми, така и изследванията на паметта в естествени условия на функциониране.
Курсът обхваща следните тематични области:
·основна парадигма за изследване на паметта
·човешката памет като система за преработка на информация
·забравяне
·когнитивна организация и представяне на знания в паметовата система
·структура и функция на семантичната памет
·ролята на контекста за запомнянето; автобиографична, имплицитна (процедурна) и експлицитна декларативна) памет
Преподавател(и):
проф. Енчо Герганов д-р
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите, завършили успешно курса, ще:
знаят:
·основната парадигма за изследване на паметта;
·трикомпонентния модел на паметта;
·свойствата на трите вида памет;
·методите за изследване на паметовите структури и процеси;
могат да:
·демонстрират познаване на основни понятия от теорииите за паметта, заучаването и забравянето
·оценяват критично различни теории за функционирането на паметта и за механизмите на забравянето
·разбират класически и съвременни научни публикции, в които се представят изследвания с различна сложност
·генерират идеи за паметовите процеси и да ги формулират като експериментално проверяеми хипотези
·планират и провеждат паметови експерименти както в лабораторни, така и в естествени условия
·използват в практическата си всекидневна дейност ефективни стратегии за учене и усилване на паметта
имат нагласи за:
·изследователска експериментална работа;
·критично мислене;
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да имат знания и/или умения от темите за памет в курса по основи на психологията
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Основни парадигми за изследване на паметта и заучаването
(Лекция с експерименти в реално време)
2. Човешката памет като система за преработка на информацията. Трикомпонентен модел на човешката памет. Иконична памет
(Лекция)
3. Краткосрочна памет – структури, функции, обем и процеси на кодиране(Лекция с експерименти в реално време)
4. Теории на забравянето – разпад, трансформация и интерференция на паметовите следи
(Диалогична лекция)
5. Парадигми за изследване на вербалната интерференция от типа на проактивното и ретроактивното потискане
(Лекция с експерименти в реално време)
6. Медиаторни процеси при ученето. Естествени езикови посредници. Практическо използване на медиаторните процеси при заучаване на чуждоезикова лексика
(Лекция със семинар)
7. Въвеждане на знания в семантичната памет. Изграждане на понятия, схеми, сценарии. Същност на семантичната памет. Заучаване на нови понятия. Организация на семантичната памет
(Лекция)
8. Търсене на информация в дългосрочната памет. Класификация на постъпващия в паметта материал. Дълбочина на преработка. Опори за търсене. Памет, зависима от контекста.
(Лекция с експерименти в реално време)
9. Теоретични модели на семантичната памет – символни, невронномрежови и смесени
(Лекция със семинар)
10. Методологически проблеми, свързани с изследване на структурите и процесите в семантичната памет
(Лекция с експерименти в реално време)
11. Данните за сходство като източник на информация за реконструиране на семантичните мрежи в човешката памет. Обработка на емпиричните данни чрез клъстърен анализ и многомерно скалиране
(Експеримент в реално време)
12. Проверка на хипотези за понятийни структури в семантичната памет чрез методите на свободните асоциации и свободното активно възпроизвеждане
(Лекция с експерименти в реално време)
13. Автобиографична памет. Проблеми, свързани с изследването й
(Диалогична лекция)
14. Тест с множествен избор
(Текущо оценяване)
15. Представяне на екипни експериментални разработки на студентска научна конференция
(конференция)
Литература по темите:
1. Герганов Е. (1984). Памет и смисъл. София: Наука и изкуство
2. Аткинсон Р. (1980). Человеческая память и процесс обучения. Москва: Прогресс
3. Клацки, Р. (1978). Человеческая память. Москва: Мир
4. Anderson J.R (1995). Cognitive psychology and its implications. New York: W.H.Freeman and Company
5. Baddely A.D. (1999). Essentials of human memory. London: Psychology Press
6. Eysenck M.W. and Keane M.T. (1995). Cognitive psychology. East Sussex: Lawrence Erlbaum Associates
Средства за оценяване:
1. ЕКИПНА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА РАЗРАБОТКА 40%
2. ПРЕДСТАВЯНЕ НА ЕКИПНАТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА РАЗРАБОТКА 10%
3. ТЕСТ С МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР 50%