BABB637 Бизнес планиране и прогнозиране

Анотация:

Целта на курса е разкриването на особеностите на цялостния процес на планиране на фирмено равнище от съставянето на плана до неговото изпълнение; придобиването на знания и практически умения за разработване на фирмени анализи и на тази основа формулирането на стратегия на фирма, бизнес план или инвестиционен план на фирма, както и начините за упражняване на контрол при разработването и изпълнението на фирмения план.

Придобиваните знания в областта на планирането като процес, стратегическото планиране, разработването на фирмени стратегии, разработването на различни видове бизнес планове и прилагането на системата за контрол са както теоретични, така и методико-приложни.

прочети още
Реклама и бранд мениджмънт

Преподавател(и):

доц. Ирена Славова-Георгиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

•да разработват стратегически план на фирма

•да разработват бизнес план и инвестиционен план на фирма

2) могат:

•да разработват стратегия нафирма

•да разработват бизнес план на фирма

•да осъществят контрол при разработването и изпълнението на плана


Предварителни изисквания:
Студентите да са изучавали основни икономически дисциплини като: микро и макроикономикс, финанси, счетоводство, статистика.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

I. БИЗНЕС ПЛАНИРАНЕ

1. Същност и значение на прогнозирането и планирането. Видове прогнози и планове. Обективни предпоставки за планиране. Принципи и подходи за планиране.

2. Методи за прогнозиране и планиране.

3. Стратегическо мислене. Предмет и особености на стратегическото фирмено планиране. Единство и различие между стратегическото, тактическото и оперативното планиране във фирмата.

4. Модели за стратегическо планиране във фирмите. Стратегически ориентирани организации.

5. Анализ на фирменото обкръжение. Инструменти: PEST анализ, модел на петте конкурентни сили на М. Портър, конкурентен анализ и др.

6. Анализ и оценка на вътрешната среда на фирмата – етапи и подходи.

7. Същност и формулиране на фирмените визия и мисия.

8. Стратегически анализ на фирмата. Инструменти: SWOT анализ, модел на жизнения цикъл, модел „продукт – пазар”, матрица на Бостънската консултантска група, матрица на Дженерал Електрик, матрицата на Литъл, моделът 7S, модел за комплексен анализ PIMS.

9. Формулиране на цели на фирмата. Стратегически карти.

10. Видове фирмени стратегии. Разработване на глобална стратегия на фирмата.

11. Конкурентоспособност. Конкурентни фирмени стратегии.

12. Балансираната система от показатели инструмент за управляване и внедряване на стратегията. План за реализация на фирмените стратегии.

13. Бизнес план – същност, видове, необходимост за неговото разработване.

14. Съдържание и обхват на бизнес плана. Необходима информация за съставянето му.

15. Разработване на бизнес план. Прогноза за продажбите. Маркетингов план.

16. Производствен план. Организация и управление на фирмата.

17. Финансов план. Разработване на проект за приходите и разходите, проект за паричен поток и проект на счетоводния баланс.

18. Анализ чрез метода на критичната точка. Разработване на баланс на паричния поток.

II. КОНТРОЛ ПРИ СЪСТАВЯНЕТО И ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПЛАНА

19. Контролът в процеса на управление. Принципи. Видове контрол.

20. Стратегически контрол – практика и механизми за осъществяване.

21. Контролът в процеса на съставяне и изпълнение на плана. Контролинг.

Литература по темите:

Основна:

Славова И., (2004), Бизнес планиране, изд. Сиела, С., 320 с.

Бароу, Пол, (2002), Най-добрите бизнес планове. Подготовка и представяне, изд. Класика и стил, С., 276 с.

Допълнителна:

на български:

Ангелов А., Ръководство за разработване на бизнес план, С., 1999

Ансофф, И., (1999), Новая корпоративная стратегия, изд. Питер, М., 414 с.

Владимирова К., (2009), Прогнозиране и планиране. Стратегическо планиране развитието на икономическите системи, УИ „Стопанство”, С., 414 с.

Дракър П., (2002), Ефективно управление, изд. Класика и стил, С., 274 с.

Каплан, Р., Д. Нортън, (1), (2005), Балансирана система от показатели за ефективност, изд. Класика и Стил, С., 416 с.

Каплан, Р., Д. Нортън, (2), (2006), Стратегически карти, изд. Класика и Стил, С., 466 с.

Крипендорф К., (2005), Изкуството на предимството. 36 стратегеми за побеждаване на конкуренцията, изд. ИнфоДар, С., 320с.

Лангдън К., А. Бонъм, (2001), Хитрините на бизнеса за бизнес финансите , изд. Фокус, С., 252 с.

Лашър У., (2003), Стратегическо мислене за дребния бизнес и неговите подра, изд. Лик, 413 с.

Младенова Г., (2000), Стратегическо маркетингово планиране, УИ Стопанство, С.

Муркоянис Н., (2006), Цел. Отправната точка на великите компании, изд. Инфо ДАР, 305 с.

Найденов Н., (2003), Прогнозиранеи планиране, УИ Стопанство, С., 394 с.

Паунов М., (1997), Стратегии на бизнеса, С., 234 с.

Портър, М., (2004), Конкурентно предимство на нациите, С., изд. Класика и стил, 948 с.

Рийс Ал, (2001), Фокус: Бъдещето на вашата компания зависи от него, изд. Класика и стил, С., 326 с.

Славова И., (2009), Планиране и прогнозиране, изд. НБУ, 360 с.

Тодоров, К., (2008), Бизнес стратегия на малката фирма, С., изд. НБУ, 276с.

на английски:

Bryson, John M., (1995), Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations, ed. Jossey-Bass Publishers, 324 p.

Grant, Robert M., (2005), Contemporary Strategy Analysis, Blackwell, 548 p.

Mintzberg H., (2000), Rise and Fall of Strategic Planning, ed. Financial Times Prentice Hall, 478 p.

Porter M., (2004), Competitive Strategy, ed. Free Press, 416p.

The Business Environment. Themes and Issues, (2008), edited by Paul Wetherly and Dorron Otter, ed.Oxford University Press, 495 p.

Thompson, Arthur Jr., A.J. Strickland, J. E. Gamble, (2008), Crafting and Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases, ed. McGraw-Hill, Irwin

Средства за оценяване:

Текущото оценяване се осъществява чрез провеждането на два теста в средата и края на семестъра.

При оценки от двата текущи теста ралични от Слаб (2) и средна оценка от двата теста Добър (4) или по-висока, студентите имат възможност да се освободят от семестриалния изпит по курса.