MUNM112 Кризисен мениджмънт - диагностициране и управление на кризи в бизнес организациите I

Анотация:

Курсът запознава студентите:

? със същността на кризата като процес и закономерно явление в живота на бизнес организацията

? със симптомите на кризата в предприятието и причините, външните и вътрешните фактори, които я пораждат

? с етапите на жизнения цикъл на развитието на предприятието и условията за възникване на криза на всеки етап от този цикъл

? със спецификата на управлението на предприятие в криза и с възможностите за финансовото му оздравяване.

прочети още
Управление и икономика на устойчивото развитие (на български и английски език)

Преподавател(и):

доц. Виолета Касърова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще:

? Знаят:

a) същностните характеристики на кризата в бизнес организацията

b) технологията за анализ и диагностика на кризисни ситуации в организацията

c) методическия инструментариум за вземане на управленски решения за предотвратяване на кризата и за управление в условията на криза

? Могат да:

a) идентифицират кризите в предприятието в контекста на жизнения му цикъл

b) диагностицират кризисни ситуации в организацията

c) прилагат успешни стратегии за предотвратяване на кризите, както и за извеждане от кризисни ситуации.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

2. ОСНОВНИ ТЕМИ (ПО ЗАНЯТИЯ):

Тема 1. Понятие за криза. Анатомия на кризата в бизнес организацията

Тема 2. Цели и задачи на управлението на кризата

Тема 3. Жизненият цикъл на организацията и кризите – основни модели.

Тема 4. Технологии за анализ и диагностика на кризата в предприятието

Тема 5. Стратегии за извеждане на предприятието от кризата

Тема 6. Стратегии за предотвратяване възвникването на кризи в организацята

Тема 7. Кризи и преструктуриране; кризи и конкурентоспособност

Тема 8. Подход за идентифициране на фазата от жизнения цикъл и кризисни състояния в публични компании

Литература по темите:

Основна литература:

1. Касърова, В. (2010) Темпът на растеж като обект на финансов анализ [Електронен документ] - http://eprints.nbu.bg/625/1/Doklad__2010_PDF.pdf

2. Касърова В. (2011).Използване на теорията на жизнения цикъл в организационната и финансова диагностика на компанията. [Електронен документ] - http://eprints.nbu.bg/1531/1/%D0%96%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D0%BD_%D1%86%D0%B8%D0%BA%D1%8A%D0%BB%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%20%201.pdf

3. Люки Р. (2006) Управление на кризи. Прогнозиране и преодоляване. С., «Класика и стил»

4. Норман P. A. (2004) Упрaвлявaй кризaтa /Джoбeн нaстaвник 5, С.

5. Ярних В.И. (2007) Успeшнo упрaвлeниe в услoвия нa кризa, СофтПрес

6. Интернет адреси: http://www.adizes.com/

Допълнителна литература:

1. Андреева Д. Концепция за управление на предприятията в криза. Сп. Икономически алтернативи. УНСС, бр.2, 2010 г. с.19-28

2. Adizes, І. (1988) Corporate Lifecycles: How and Why Corporations Grow and Die and What to Do About It;

3. Adizes. І. (1999) Managing corporate lifecycles: how get to and stay at the top. New Jersey. [Електронен документ] - http://www.adizes.com/corporate_lifecycle_overview.html

4. Fletcher, D. A., I.M. Taplin. (2000). Organizational Evolution: The American Life Cycle. National Productivity Review. Autumn 2000.

5. Gibson, Ivancevich, and Donnelly (2006). Organizations: Behavior, Structure, Processes, McGraw-Hill Higher Education

6. Greiner, L. (1972). Harvard Business Review. Evolution and Revolution as Organizations Grow. Vol. 50(4). Copyright C

Средства за оценяване:

Текущ контрол, формиращ 60% от оценката. Ще се реализира чрез два теста – един онлайн и един присъствен тест.

Курсов проект, формиращ 40% от оценката.