CCPM014 Образи на потреблението в българската култура на ХХ и ХХI в.
Анотация:
• Курсът предоставя на студентите задълбочен поглед към развитието на консумативната култура в България. Обхващат се два основни периода : преди 1989-та, когато понятието за т.нар. “масово потребление” доминира в ежедневния дискурс за сметка на “консумацията”, възприемана като идеологема на Запада и периодът на пост-социализма, когато западната консумативна култура навлиза в страната и поражда редица културни трансформации.
• Цели на курса:
- да запознае студентите с различните аспекти на потреблението в идеологически, икономически, социален и културен план
- да създаде умения за академично писане и презентиране на
реферат.
Преподавател(и):
доц. Евгения Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
• основните характеристики на потреблението и консумативната култура в България в социалистическия и постсоциалистическия период
2) могат:
• да четат и анализират научен текст
• да подготвят и презентират реферат
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Обща характеристика на консумативната култура
2
Социалистическото потребление – митове и реалности
3 Рекламата при социализма
4 Облекло и мода преди 1989-та
5 Храна и хранене при социализма
6 Младежките субкултури преди и след 89-та
7 Текущ контрол
8 Консумативната култура в България след 89-та – обща характеристика
9 Култура на кризата или криза в културата?
10 Пазаруването като социална практика
11.
Мода и реклама
12. Туризмът като културна индустрия
13. Социални практики на свободното време
14. Презентации на реферати
Литература по темите:
Беновска-Събкова, М. Политически преход и всекидневна култура. С., 2001
Банков, Кр. Консумативното общество. С., 2009
Велинова, И. За потребностите, потреблението и консумацията при социализма. В: Антропологични изследвания. Т. V, 2004, 71-85
Дьо Серто, М. Изобретяване на всекидневието. С., 2002
Келиян, М. Япония и България – модели на разслоеното потребление. С., 2009
Кръстева-Благоева, Е. Българите и Макдоналдс- антропологични аспекти. – Българска етнология, 2001, кн. 1, 26-38
Кръстева-Благоева, Е. Култура на “бързото” и “бавното” хранене на българина в началото на XXI в. В: Антропологични изследвания. Т. VI, 2005, 50-76
Минева, М. Разказ за и образи на социалистическото потребление. Социологически проблеми, 1-2, 2003
Минева, М. Националното като рекламен репертоар. Критика и хуманизъм, 25, 2008
Общества, трансформации, култури. Постсоциалистическата всекидневна култура на България и Сърбия. С., 2009
Социализмът: реалност и илюзии. Сборник с доклади от международна конференция. С., 2003
Туризмът в ерата на развлекателната индустрия. С., 2008
Clark, D. B. Consumption and the city, modern and postmodern, International Journal of Urban and Regional Research 21(2), 1997, 218-237.
Corrigan, P. Sociology of Consumption. 1991
Featherstone, M. Consumer Culture and Postmodernism. London, 1991.
Нann, Ch. ed. Post-socialism. Ideals, Ideologies and Practices in Eurasia. Routledge. 2002
Krasteva-Blagoeva, E. Tasting the Balkans. Food and Identity. Ethnologia Balkanica, v. 12, 2009
Slater, D. Consumer Culture and Modernity. Polity Press, Cambridge, 1997.
Verdery, K. What Was Socialism and What Comes Next? Princeton University Press, 1996
Средства за оценяване:
Тестове - 50 %
семинари- 25 %
реферат - 25 %