CCPM012 Художествена сцена и художествен музей в глобалната ситуация след падането на Берлинската стена

Анотация:

Курсът запознава студентите с промените в мисленето на художествения музей и

художествените форуми в ситуацията на културна глобализация от 1989 г. насетне.

Представя широка палитра от практически дейности – от формирането на музейни

мрежи и пътуващи изложби, през неизбежното финансово осигуряване до грижата за

публиките.

Целта на курса е да създаде адекватна представа у студентите за функциите на

художествените музеи в днешната глобална ситуация.

прочети още
Съвременни културни политики

Преподавател(и):

проф. Ирина Генова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• студентите познават опита на съвременните художествени музеи и форуми;

• имат представа за пътищата и формите на художествен обмен във времето

след падането на Берлинската стена;

• познават проблематиката, свързана с грижата за публиките.

2) могат:

• да се ориентират в дейностите на художествените музеи днес и да работят в

екипи по определена задача;

• да работят в екипи по проекти, свързани с художествен обмен (различни

видове пътуващи изложби и съпътстващите ги програми);

• да работят в екипи за образователни програми в художествения музей.
Предварителни изисквания:
• да имат основни познания в областта на културната история

• да могат да четат с разбиране текстове на някой от широко

разпространените в Европа езици

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Представяне на програмата и целите на курса; задължителната литература;

работата с електронни ресурси; интерактивните форми; задачите за оценяване.

2 Художествените институции в България след падането на Берлинската стена –

промяна и запазване.

3 Дебатът за съвременното изкуство в посткомунистическите държави в началото на

1990-те години. Българският случай, разгледан съпоставително.

4 Художествени институции и практики в България до 1997 г. Неформулираният

проект за напускане на затворената територия. Мрежата на Сорос центровете за

изкуства.

5 Извън централизираните институции – сдружения, художествени форуми,

наднационални художествени мрежи.

Новата ситуация след 2007 в рамките на Европейския съюз.

6 Обсъждане на съвременни публикации и на каталози от изложби.

7 Съвременен музей / Музей за съвременно изкуство. Спорът за съвременността.

8 Авангардите в музея или вчерашната съвременност. Ролята на музейните експозиции днес за формирането на историческия разказ. (конкретни примери) – І част.

9 Авангардите в музея или вчерашната съвременност... (конкретни примери) – ІІ част.

10 Бум на художествените музеи от 1990-те години насетне. Защо се множат музеите за съвременно изкуство? (конкретни примери)

11 Обсъждане на съвременни публикации, каталози на музеи и каталози от изложби.

12 Грижата за публиките. Обществената роля на художествените музеи и експозиции днес. Образователни отдели и програми.

13 Грижата за публиките. Защо са важни децата? (конкретни примери за музейни практики)

14 Музеят в диалог с един различен зрител. Епохата на дигиталното (въз)произвеждане на образи създава ситуация между експертния зрител и визуалната грамотност.

15 Обсъждане на студентски работи (резюмета на текстове, реферати, презентации).

Литература по темите:

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

на български език:

Модерно и съвременно: за изкуството и неговите истории. Съст. Ирина Генова.

Част ІІІ: Съвременни художествени практики. Изд. на НБУ. С. 2010.

Пиотр Пиотровски. Нова демокрация – нова цензура. Във: Визуалният образ. Съст.

Ирина Генова. Част І. Изд. на НБУ. С. 2007.

Българско изкуство 120 години. Дружества, съюзи, групи. Част: 90-те години на

ХХ век. Изд. на Съюза на българските художници. С. 2012.

Възможната история. Глава: 1996-2012. Автор Мария Василева. Изд. на Софийска

градска художествена галерия. С. 2012.

Каталози на изложби.

Статии от списания.

Справочници

Средства за оценяване:

презентация, дискусия/семинар, реферат, тест