CCPM012 Художествена сцена и художествен музей в глобалната ситуация след падането на Берлинската стена
Анотация:
Курсът запознава студентите с промените в мисленето на художествения музей и
художествените форуми в ситуацията на културна глобализация от 1989 г. насетне.
Представя широка палитра от практически дейности – от формирането на музейни
мрежи и пътуващи изложби, през неизбежното финансово осигуряване до грижата за
публиките.
Целта на курса е да създаде адекватна представа у студентите за функциите на
художествените музеи в днешната глобална ситуация.
Преподавател(и):
проф. Ирина Генова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• студентите познават опита на съвременните художествени музеи и форуми;
• имат представа за пътищата и формите на художествен обмен във времето
след падането на Берлинската стена;
• познават проблематиката, свързана с грижата за публиките.
2) могат:
• да се ориентират в дейностите на художествените музеи днес и да работят в
екипи по определена задача;
• да работят в екипи по проекти, свързани с художествен обмен (различни
видове пътуващи изложби и съпътстващите ги програми);
• да работят в екипи за образователни програми в художествения музей.
Предварителни изисквания:
• да имат основни познания в областта на културната история
• да могат да четат с разбиране текстове на някой от широко
разпространените в Европа езици
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Представяне на програмата и целите на курса; задължителната литература;
работата с електронни ресурси; интерактивните форми; задачите за оценяване.
2 Художествените институции в България след падането на Берлинската стена –
промяна и запазване.
3 Дебатът за съвременното изкуство в посткомунистическите държави в началото на
1990-те години. Българският случай, разгледан съпоставително.
4 Художествени институции и практики в България до 1997 г. Неформулираният
проект за напускане на затворената територия. Мрежата на Сорос центровете за
изкуства.
5 Извън централизираните институции – сдружения, художествени форуми,
наднационални художествени мрежи.
Новата ситуация след 2007 в рамките на Европейския съюз.
6 Обсъждане на съвременни публикации и на каталози от изложби.
7 Съвременен музей / Музей за съвременно изкуство. Спорът за съвременността.
8 Авангардите в музея или вчерашната съвременност. Ролята на музейните експозиции днес за формирането на историческия разказ. (конкретни примери) – І част.
9 Авангардите в музея или вчерашната съвременност... (конкретни примери) – ІІ част.
10 Бум на художествените музеи от 1990-те години насетне. Защо се множат музеите за съвременно изкуство? (конкретни примери)
11 Обсъждане на съвременни публикации, каталози на музеи и каталози от изложби.
12 Грижата за публиките. Обществената роля на художествените музеи и експозиции днес. Образователни отдели и програми.
13 Грижата за публиките. Защо са важни децата? (конкретни примери за музейни практики)
14 Музеят в диалог с един различен зрител. Епохата на дигиталното (въз)произвеждане на образи създава ситуация между експертния зрител и визуалната грамотност.
15 Обсъждане на студентски работи (резюмета на текстове, реферати, презентации).
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
на български език:
Модерно и съвременно: за изкуството и неговите истории. Съст. Ирина Генова.
Част ІІІ: Съвременни художествени практики. Изд. на НБУ. С. 2010.
Пиотр Пиотровски. Нова демокрация – нова цензура. Във: Визуалният образ. Съст.
Ирина Генова. Част І. Изд. на НБУ. С. 2007.
Българско изкуство 120 години. Дружества, съюзи, групи. Част: 90-те години на
ХХ век. Изд. на Съюза на българските художници. С. 2012.
Възможната история. Глава: 1996-2012. Автор Мария Василева. Изд. на Софийска
градска художествена галерия. С. 2012.
Каталози на изложби.
Статии от списания.
Справочници
Средства за оценяване:
презентация, дискусия/семинар, реферат, тест