CCPM011 Политическо и партийно: политики в театъра от втората половина на 20 век
Анотация:
• Курсът е аудиторен и има за цел да представи функционирането на театъра в България от втората половина на 20 век чрез отношенията между политическото, партийното и формирането на политики в театъра, който се явява една от основните идеологически медии от времето на комунизма. Проследяват се трансформациите им в периода след 1989 – с акцент върху 90-те.
• Форимират се уменията на студентите да мислят театралното изкуство и спецификата на неговото развитие през втората половина на ХХ в в системата на изкуствата и неговото значение за човека в модерния свят.
• В самостоятелната работа към курса се работи с ключови фигури в драматургията, основни драматургични форми, театрални теории и практики, типове театрално образование, теории на политическото.
• ще се работи също върху по-подробното обсъждане и дискутиране в съпътстващата лекциите семинарна работа на основни феномени на разбирането на партийното и политическото, на тяхното сливане в театъра от епохата на ксомунизма и трансформациите след 1989 г.
• Самостоятелната работа е систематизирана около проблемни зони, които фокусират процесите в полето на театралното изкуство от една страна и отношенията му с останалите изкуства, както и начините му на присъствие в обществото - от друга.
• Ще се работи с различните драматургични и сценични форми, в които се мисли индивида и неговото място в модерния свят, идеологическите трансформации в конституирането на театъра като институция, пространство и функции в модерната държава и общество, промените в социалната конвенция “театър”, паметта и съхраняването на перформативното знание през втората половина на ХХв.
• Самостоятелната работа със студентите ще ги подготви върху актуалната проблематика на съвременното писане за театър и новите форми на политическото в европейския театър .
• Специално ще се постави акцент върху интер-дисциплинарността на съвременната театрална практика (театър – кино, театър – визуални изкуства, театър - медии и пр.)
Преподавател(и):
проф. Виолета Дечева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ключови понятия на политическото, пайртийното и видовете институционални политики в театралната практика от втората половина на ХХ в.
• основни методи в развитието на театъра на ХХ век и , произтичащи от основни за неговото съществуване теории и връзки с политическото
• основни понятия и фигури в тях
• основни парадигми за театър и причините за тяхната смяна през втората половина на ХХ в.
• значението на новите форми на политическото за съвременния театър като цяло и за развитието на театъра в България през 21в.
2) могат:
• Да ги съотнасят към практическия опит като работа в различни сценични и инситуционални практики
• Да осъществяват модерната връзка между теория и практика, в рамките на която да формулират отношенията между политическо, партийно и нови политики в своята работа
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• върху основни понятия на политическото, пайртийното и видовете институционални политики в театралната практика от втората половина на ХХ в
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Нормативност и драма. Партийният канон в драматургията. Структура на театралната институция. Механизми на контрол и ”балансиране”.
Драмата и идеологическия филтър: Фигури, ситуации, действие. Символен ред на театралната култура.
Любов и поезия в драмата. Драматургичната ситуация като екзистенциална. Личният избор – основен източник на драматургичното напрежение. Запазване на тематичната рамка на идеологическия канон и опити за алтернатива в него.
”Голямата и малката правда.” Промени в рамката на канона, в интерпретацията на ключови нейни теми. Теми, образи, тип конфликти. Навлизане на ”съвременната тема” – ежедневието в драмата. ”Репликова” и публицистична драматургия .
Историята в драмата. Историческата памет на историческата драма. Исторически сюжет и алегория. Основни видове интерпретация на българската и балканска история в драмата. ”Царската пиеса”.
Между актуалната проблематика и историята. Мит, фолклор и драма. Видове репрезентации на националната кауза в драмата.
Абсурдизъм и интелектуализъм. Българската и балканска драма и анти-пиесата.
Комедията и комичното в българската драматургия. Сценични интерпретации.
Театърът на 90-те. Пиеси. Фигури. Сюжети. Практики. ”Високо” и ”масово” – форми на общуване.
Режисура, Режисьори. ”Балкански” и ”европейски” театър - митове и практики.
Театралното образование. Видове театър в сценичната практика след Втората световна война.
Политическо и политики в/на българската и балканска драма и театър.
Европа в представите на българската и балканска драма.
Българска и балканска драматургия през 90-те. Сценични рецепции на основни драматургични структури и фигури на модерната драма и театър в българския и балканския театър. Европейската рецепция на балканската драма и театър
Нови форми на политическото в театъра след 90-те. Политика и театър на движението и танца. Тялото
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
1. “Случаят Стаматов” в: Гестус, 1990/ 1-2
2. „История на българския театър между двете световни войни”, Дечева, В., Попилиев, Р., Йорданов, Н., Николова, К., Спасова, Й., 2011
3. 100 години Народен театър, С., 2004
4. Алманах Гестус / 2003, 2011
5. Б.Дановски, Кръстопътища, Съст. Н.Инджева, С, 1988
6. Б.Захариева, Голямо и малко. Театърът от птичи поглед, в: в.Култура, 28.12.1990, с.1.
7. Б.Захариева, Театърът в едно постидеологическо общество, Гестус, 1990/9,10
8. Боян Папазов, Надежда сляпата; Да отвориш рана; Магия’82; Главанаци; Бая си на бълхите; Demon sale
9. Дечева, В. (2015) Институционалният натиск върху актьорското тяло. – В: „Тялото при социализма“, София: Рива, под печат
10. Дечева, В. (2015) Любов и драма: Драматургични и сценични парадигми. В – “Любовта при социализма образци, образи, табута”. Съставител Даниела Колева. София: ЦАИ, с.19-53
11. Дечева, В. (2014) Постмодерни игри след 1989: Деконструиране на символния свят на комунизма в театъра. - В: Кодовете на комунизма в посткомунизма. София: НБУ, 2014, с. 77-93
12. Detcheva, Violeta (2013) Redirecting National Identification by the Communist Regime in Bulgaria 1944–1950 , CAS Sofia Working Paper Series, Issue 5/2013 http://www.ceeol.com/aspx/issuedetails.aspx?issueid=0880a0c8-89d9-47da-b7a0-41e6e1f5821e&articleId=e41b56a1-5c2d-415b-81a2-f0c6da810f16
1. Дечева, В. (2013) Въображението като инструмент за създаване на дистанция в съвременния театър: Как е възможна критическата перспектива?, - В: Следва, бр. 23, НБУ, 2013. 53-66 с.
2. Дечева, В. (2013) Политическото писане в драмата:Цветан Марангозов, В: „Цветан Марангозов в литературата, политиката, театъра и киното”, НБУ, под печат ; Цветан Марангозов и политическото писане в драмата – В: Българският модернизъм, БАН- http://bgmodernism.com/Nauchni-statii/violeta_d
13. В.Дечева, Авторът и неговият интерпретатор. Драматургията на Фридрих Дюренмат и сценичната й рецепция в България. С., 2003, Сонм
14. В.Дечева, Н.Вандов, Режисьорите на 90-те, С., 2003
15. В.Дечева, Театърът на 90-те, С., 2001
16. В.Динова-Русева, Българска сценография, 1975
17. В.Петров, Когато розите танцуват, Честна мускетарска
18. Г.Данаилов, Съдията и жълтата роза; Почивка преди рая; Краят остава за вас; Крадецът на тролейбуси; Есента на един следовател; Солунските съзаклятници; Една калория нежност; Докле е младост; Господин Балкански
19. Г.Джагаров, Прокурорът, Тази малка земя
20. Г.Марков, Пиеси, 2002, С. (Госпожата на господин търговецът на сирене, Кафе с претенция, Асансьорът, Комунисти, Атентат в затворена улица, Да с провреш под дъгата)
21. Дечева, В. (2012) Защо социализмът обича драмата?Идеологическият канон на социализма и неговите контролиращи драмата и репертоара филтри. - В: Изкуствоведски четения 2010. София: Институт за изследване на изкуствата-БАН. 2012
22. Дечева, В. (2012) Политика и движение в постдраматичния театър. - В „Пирон”, есен-пролет, бр. 5/2012, http://piron.phls.uni-sofia.bg/broj-5-2012
23. Дечева, В. (2013) Хамлет и фигурата на интелектуалеца в мита на Модерността. В: Peregrinations of the text, СУ „Св. Кл.Охридски”, 2013, 34-44
24. Дечева, В. (2013) Иглените уши на рецептивната свобода: Брехт и Дюренмат или идеологическите филтри на „размразяването”. В: 1962, НБУ, Департамент „Нова българистика”. 155-175
25. Дечева, В. (2013) Публиката и натискът на масовата култура през късния комунизъм. В: Изкуствоведски четения 2011. Институт за изследване на изкуствата-БАН. София, 2013, с. 425-430
26. Дечева, В., Към проблема за режисурата. Българският театър между двете световни войни, София, 2006, Просвета, 320 с.
27. Добри Жотев, Обличането на Венера
28. Драгомир Асенов, Златното покритие, Наградата, Професия за ангели, Разходка в събота вечер, Рожден ден, Рози за д-р Шомов
29. Защо сме такива? (Ив.Еленков, Р.Дакалов съст.), 1994
30. И. Дичев, Ет¬и¬чес¬ка¬та бомба със за¬къс¬н¬и¬тел на комунизма, в: Ф¬ран¬с¬оа Фюре и продъл¬жен¬и¬я¬та на социал¬на¬та утопия, С, 1997
31. Ив.Еленков, Родно и дясно, С., 1998
32. Ив.Пейчев, Всяка есенна вечер, Ковачи на мълнии
33. Иван Радоев, Юстиниянова монета, Светът е малък, Петрол; Ромео и Жулиета; Червено и кафяво; Криминална песен; Човекоядката; Биволът; Чудо; Кълбовидна мълния; Сън; Упи или Театърът в края на века.
34. Йордан Радичков, Януари, Суматоха, Кошници, Опит за летене, Лазарица
35. Исак Даниел, За театъра и литературната драма, в: Съвременник, 11.3.1931
36. К.Зидаров За честта на пагона, Царска милост, Иван Шишман
37. К.Илиев, Пиеси, С.,1986; С., 1987; С.1997
38. К.Странджев, Боровете не превиват клони
39. Кольо Георгиев, Пресечката; Синьо-белият скреж, Съдии на самите себе си; Четвърта-пета степен по скалата на Рихтер
40. Константин Павлов, Пиеси, Пловдив, изд. Жанет-45, 2002
41. Кр.Кюлявков Борбата продължава, Борсанови, Бюрократ, Героична София, Диверасанти, Първият удар
42. Х.-Т. Леман, Постдраматичният театър. София: НБУ и Панорама+, 2015 (научен редактор)
43. Л.Гройс, Избрано в 2 т.
44. Л.Даниел, Чекмеджето на режисьора, Пловдив, 1988
45. Л.Срелков, Разузнаване, Няма сто истини, Пътуване до истината, Човекът от досието
46. Летопис на Народния театър “Иван Вазов”, С., 2004
47. М.Минков, Пиеси (Книга на царете/ 1980, Вавилонската кула / 1982, Големият род / 1983, Нощно съжителство/1985, Жана Д Арк/1988, Камината/1990, Пепеляшка Superstar/ 1994, Въведение в тяхната картина/1994, Втора сряда/1994
48. Михаил Величков, Едно момче ходи по вълните, Може би утре, може би вчера; Нощ и нежен блуз, Сезонът на надеждите; Солфеж за кучета
49. Н.Драгова и Първан Стефанов, Между два изстрела (история, екзистенциализъм)
50. Н.Русев, Делниците имат много имена; Табакера 18 карата; Биография на един дъжд; Я, колко макове; Двоен креват за Адам и Ева; Старчето и стрелата; От земята до небето; Букетче сухи незабравки; Как писар Тричко се ожени да царкиня Кита с китка накичена
51. Недялко Йорданов, Ние сме на 25; Любов необяснима; Ние не вярваме в щъркели, Мата Хари
52. Николай Хайтов, Лодка в гората, Пътеки, Черешова градина
53. П.Ю.Тодоров, Пиеси
54. Петър Атанасов, Обещай ми светло минало
55. Р. Попилиев, в „Последствия от средните изискавания, Театър, бр.8, 1989
56. Р.Клейтман, Исак Даниел, С.1970
57. Р.Стоянов, Майстори
58. Руси Божанов, Знамето, Щастливецът иде
59. Св.Байчинска, Св., За един неизбежен край и едно възможно начало., в: Гестус, 1990, бр.7-8, с.5-25
60. Ст.Л.Костов, Големанов
61. Станислав Стратиев, Сако от велур; Римска баня; Рейс; Макисималистът; Мамут; Зимните навици на зайците; Празни стаи
62. Стефан Цанев, Събота 23; Последната нощ на Сократ; Животът, това са две жени, Любовни булеварди,
63. Христо Ганев, Къде умират слоновете (също)
64. Цветан Марангозов, Гъбата, или обратното на обратното
65. Ю.Дачев, Дежурно осветление, С.2003
Дата: Подпис на преподавателя:
14.09.2015
Средства за оценяване:
участие в семинарната работа
презентации