MTAM203 Градска мобилност
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА
• В курса студентите ще получат познания за инструментите за постигане на по-зелени и по-свободни за движение градове, както за възможностите за вземане на решения и действия за подобряване на градския транспорт

Преподавател(и):
Веселка Радева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните приоритети, послание и цели на бъдещото устойчиво развитие градския транспорт в национален и международен план, както и европейските насоки за развитието на транспорта в градовете;
• водещите идеи и предложения, заложени в основните стратегически документи на ЕС относно устойчивото градско развитие. Връзката му с регионалната политика и политиката по околната среда и здравеопазването, както и всички останали политики на ЕС.
• инструментите за постигане на целите и реализиране на дейностите приети и заложени в стратегическите документи на ЕС за градска мобилност; както и изграждането на по-зелени и по-свободни за движение градове.
• Възможните решения и действия за подобряване на околната среда в градовете, интелигентните транспортни системи новите технологии и иновации в транспорта и подобряването на инфраструктурата;
• Възможните решения и действие за връзката на политиката за устойчиво развитие на градската мобилност и грижата за хората с ограничена подвижност и различна степен на увреждания.
2) могат:
• да прилагат и реализират своите професионални умения в институциите на ЕС, българските държавни институции: министерства, изпълнителни агенции, в държавната и местната администрация, в медиите, в неправителствени организации, в консултантски организации и структури и т.н.
• да използват и работят с базата данни свързани с правото на ЕС и основните документи на европейските институции, които формират достиженията на правото на ЕС; терминологични познания в областта на европейското право и градската мобилност.
• да транспонира европейски нормативен документ в национален нормативен документ и да подготвят сравнителна таблица;
• да могат да обосновават и вземат решения при осъществяване на дейности свързани пряко или косвено реализирането на планираните дейности и действия от ЕК и Европейския парламент на местно, регионално, национално и европейско и международно ниво.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
За успешното овладяване на материала и оптималното постигане на целите на курса е необходимо студентите предварително да са завършили образователна степен „бакалавър”, в рамките на която да са придобили знания и/или умения, присъщи на дисциплините:
• Технология и управление на транспорта;
• Транспортно строителство;
• Комуникационна и осигурителна техника;
• Електроенергетика и електрообзавеждане;
• Икономика на транспорта.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ;
2. ЕВРОПЕЙСКО РЕГУЛИРАНЕ НА ГРАДСКАТА МОБИЛНОСТ;
3. КЛЮЧОВИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ГРАДСКАТА МОБИЛНОСТ;
4. ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ;
5. ИЗТОЧНИЦИ НА ФИНАНСИРАНЕ;
6. ДЪРЖАВНО РЕГУЛИРАНЕ НА ГРАДСКАТА МОБИЛНОСТ;
7. РЕШЕНИЯ И ДЕЙСТВИЯ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ЗАДРЪСТВАНИЯТА И ЗА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ;
8. РЕШЕНИЯ И ДЕЙСТВИЯ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА;
9. РЕШЕНИЯ И ДЕЙСТВИЯ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА БЕЗОПАСНОСТТА;
10.РЕШЕНИЯ И ДЕЙСТВИЯ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ ТРАНСПОРТНАТА ДОСТЪПНОСТ В ГРАДОВЕТЕ;
11.ИНТЕЛИГЕНТНИ ТРАНСПОРТНИ РЕШЕНИЯ ЗА ГРАДОВЕТЕ;
12.ВЕЛОСИПЕДЕН ТРАНСПОРТ-СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ.
Литература по темите:
1. Лекционен курс - адвокат инж.Веселка Генадиева Радева;
2. www.europa.eu;
3. www.mtitc.government.bg
Средства за оценяване:
Проверката и оценката на компетенциите на студентите ще се извърши чрез текущ контрол на тестове 2(два) броя и оценяване на присъствие и участие на студента. Предмет на оценяване ще бъдат освен овладяните знания и формулираните умения по дисциплината, така също и индивидулната дейност на всеки студент по време на лекционните занятия(в т.ч. присъственост, активност, прилежност,дисциплина и др.)
Оценяването ще се извърши по щестобалната система.
Крайната текуща оценка ще се получава на основата на теглата на оценките от тестовете(60%), есе 40%, а тази от изпит от теглата на оценките от тест 70% и есе 30%.
В случай, че крайната оценка от текущия контрол е по-ниска от Добър(4), студентът ще полага писмен изпит по дисциплината.