COMM603 Европейски практики при аудиовизуалните услуги
Анотация:
КУРСЪТ цели да запознае студентите с основните модели на организация на аудиовизуалните индустрии в Европа и САЩ, с Европейската нормативна уредба и логиката на този подход, със системата за стимулиране на аудиовизуалните индустрии в ЕС.
Преподавател(и):
проф. Михаил Мелтев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
- ще познават двата противоположни модела в аудиовизуалните индустрии: американски и европейски; значението и подхода към аудиовизуалните индустрии в ЕС; Европейската нормативна уредба и практика в тази област
- Ще умеят да се ориентират в сложната система за стимулиране на проекти в европейските фондове и програми; да подготвят и оценяват проекти.
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да имат базова подготовка в областта на електронните медии и аудиовизуални индустрии.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Аудиовизуални индустрии: кино, телевизия, нови хибридни форми.
2. Хоризонтална и вертикална интеграция. Американски и европейски модели.
3. Аудиовизуалните индустрии в САЩ.
4. Финансиране и възвращаемост в киното и телевизията. Възвращаемост на средствата: източници на финансиране, схема на приходите от различните канали за разпространение и разпределението им.
5. Видове телевизионни организации: авторитарна, комерсиална и обществена телевизия. Кабелни телевизионни системи.
6. Телевизионно производство: собствено, независимо; вътрешно, външно.
7. Регулация в областта на аудиовизуалните медии: национално, европейско, международно.
8. Аудиовизуалните индустрии в дигиталната епоха. Интернационализация и глобализация.
9. Директива за аудиовизуалните медийни услуги.
10. Европейска политика за аудиовизията и механизми за стимулиране на аудиовизуалната индустрия. Национални и паневропейски. Автоматична и селективна помощ.
11. Национални механизми за подпомагане на киното във Франция, Германия, Великобритания, Италия и Испания - петте най-големи пазара в ЕС.
12. Програмите „Евроимаж” и „Медия” на ЕС. Квоти за национално кино в тв програмите.
13. Телевизията в петте най-големи Европейски пазара.
14. Европейски съюз за радио и телевизионно излъчване.
15. Обобщение
Литература по темите:
ЛИТЕРАТУРА
Закон за авторското право и сродните му права, 2011
Закон за далекосъобщенията, 2006
Закон за радиото и телевизията, 2010
Директива 2007/65/ЕО за аудиовизуалните медийни услуги, 2007
Мелтев, Михаил. Телевизията – културна индустрия. С.:Титра, 2007
Мелтев, Михаил. Кино и електронни медии. НБУ, 2012
Средства за оценяване:
Тест
Казус
Семинар