APLM243 Самостоятелна работа: Национална идентичност и конфликти на Балканите (изучаване на случаи)
Анотация:
В този курс студентите се запознават детайлно с литературата за един случай на нациообразуване и съответни практики на един от балканските народи. Целта на самостоятелната работа е студентите да напишат реферат по литературата за избрания от тях случай.
Преподавател(и):
гл. ас. Невена Димова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• ……Детайлно познаване на нациообразуването и съответните практики на различни народи на Балканите……………………………………………………………………………..
2) могат:
• …да анализират различни политически, икономически и социални процеси на Балканите………………………………………………………………………………..
Предварителни изисквания:
препоръчително е владеенето на .английски език
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
според темата
Литература по темите:
1. Кой и как си въобразява Балканите?
М. Тодорова „Балкани и Балканизъм”
2. Въобразяване на нацията (1) (Албания, Гърция)
1. P. Misha. “Invention of a Nationalism, Myth and Amnesia” (pp.33-48)
2. A. Karadasidou. “Women of the Family, Women of the Nation: National Enculturation Among Slavic Speakers in Northwestern Greece” (pp.99-109)
3. Социалистическата държава и общество (България, Румъния)
1. G. Creed. “Agriculture and the Domestication of Industry in rural Bulgaria” (pp.528 –548)
2. 2. K. Verdery” Theorizing Socialism: a prologue to the “transition” (pp.419-438)
4. Социалистическият проект за еманципация на жените (Румъния, Бълхария)
1. G. Kligman. “The Politics of Reproduction in Ceausescu’s Romania: A case Study in Political Culture” (pp.364-418)
2. R. Panova. “Thinking Gender: Bulgarian Women’s Im/possibilities (pp.15-21)
3.D. Petrova “The Winding Road to Emancipation in Bulgaria” (pp. 22-28)
5. …И стените се срутиха (Югославия)
1.B. Denich. “Dismembering Yugoslavia: nationalist ideologies and the symbolic revival of genocide” (pp.367-383)
2. R. Hayden “Imagined Communities and real Victims: Self-determination and ethnic cleansing in Yugoslavia”
6. Бивши братя и настоящи врагове (Сърбия, Хърватско, Босна)
1. M. Bakic-Hayden. “Nesting Orientalisms” (pp.917-931)
2. M. Bakic-Hayden and R. Hayden. “ Orientalist Variations on the Theme “Balkans”: symbolic geography in recent Yugoslav cultural politics (pp.1-15)
3.D. Zarkov. “Gender, Orientalism and the History of Ethnic Hatred in Former Yugoslavia” (pp.105-120)
7. Нови държави, нови идентичности (Македония, Словения)
1. V.Friedman. “Populations and Powder Kegs: The Macedonian census of 1994 in historical perspective” (pp.9-31)
2. P. Ballinger “Authentic Hybrids in the Balkan Borderlands” (pp.1-56)
8. Въобразяване на нацията (2) (Косово, Македония)
1. D. Kostovichova. “Kosovo’s Parallel Society: The Successes and Failures of Non-Violence” (pp.122-128)
2. D. Kostovichova “Albanian Schooling in Kosovo 1992-1998: ‘Liberty Imprisoned” (pp.11-18)
3. K. Brown. “In the Realm of the Double-headed Eagle: Parapolitics in Macedonia 1994-9” (pp.122-139)
9. Държави и малцинтсва (Западна Македония)
1. J. Pettifer. “The Albanians in Western Macedonia after FYROM Independence” (pp.137-147)
2. D. Perry. “Conflicting Ambitions and Shared Fates: The Past, Present and Future of Albanians and Macedonians” (pp.259-299).
10. Как Западът вижда и ‘работи’ Балканите
1. G. Kligman. “ Reclaiming the Public: a Reflection on Creating Civil Society in Romania” (pp.393-419)
2.S. Sampson. “The Social Life of Projects: Importing Civil Society to Albania” (pp.121-141)
11. Къде е надеждата?
1. J. Schwartz. ‘Civil Society and Ethnic Conflict in the Republic of Macedonia” (pp.382-400)
2. D. Kalb “ Globalism and Postsocialist Prospects” (pp.317-333).
Средства за оценяване:
Реферат - 70 % от крайната оценка
защита на реферата - 30%