SEMM503 Град и консумация

Анотация:

Курсът има за цел да даде познание за конструирането на града и понятието за “градското” през призмата на консумацията. Представят се основни текстове по проблема, изследващи динамичната връзка между градското развитие и консумативните практики. Анализира се връзката между различните форми и модели на консумация (с техните полови, класови и етнически варианти, които са особено видни в градска среда) и развитието на модерния и постмодерен град. Освен теоритичната част на курса, студентите имат възможност да проведат свое теренно изследване в градска среда и да представят резултатите от него пред колегите си.

Цели на курса:

* да запознае студентите с характеристиките на модерния и постмодерен град, конструирани през призмата на консумативната култура

* да им даде възможност за придобиване на умения за теренна изследователска работа в градска среда, както и за самостоятелно писане на научен текст

прочети още
Културна и социална антропология

Преподавател(и):

доц. Евгения Благоева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• теориите за връзката между консумацията и града в исторически план (модерен и постмодерен град)

• как пространствата и местата в различните по форма и размер градове се “обживяват” от различни социални групи градско население чрез консумативните практики

2) могат:

• да четат, анализират и използват научен текст

• да провеждат самостоятелно теренно изследване в градска среда

• да го представят публично под формата на научен текст


Предварителни изисквания:
•желателно е студентите да ползват английски език

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Градската антропология и градът. Основни теми и идеи в антропологията на града. Аспекти на дихотомията „град-село” в исторически и културен план.

2. Основни характеристика на консумативната култура. Задължителност и хедонизъм на потреблението. Комодификация. Конструиране на идентичности чрез потреблението.

3. Модерен град и консумация. Структура и особености на модерния тип град. Промени в градския пейзаж, породени от консумацията. Фордизъм. Веблен и показната консумация. Универсалният магазин като нов тип място за пазаруване и социални контакти.

4. Консумация и постмодерен град. Промени в градската пространствена организация, породени от потреблението. Постфордизъм. Молове и градски села. Естетизация на всекидневния живот.

5. Социалистическото потребление и социалистическият град. Пространствена организация. Характеристики на социалистическата урбанизация и рурбанизация. Потреблението като фронт на идеологическа борба със Запада. Особености на пазаруването в условията на постоянен дефицит.

6. Постсоциалистически град и консумация. Пространствени промени, типология на конфликтите, които те пораждат. Културни модели на справяне с новите икономически и политически реалности на различните градове. Нахлуване на публичността в частното пространство.

7. Вкус и стил – характеристика на понятията в постмодерен контекст. Проблемът за вкуса в постсоциалистическото българско общество (по Бурдийо).

8. Консумация и ежедневен живот. Изследвания на всекидневната, „непоказна” консумация. Де Серто и Льофевр. Бенямин за градското ходене. Бодрияр за домашния интериор и културното значение на автомобилите.

9. Градски групи, консумация и идентичност. Консумацията като област на конфликти – между индивиди, социални групи, градове, региони и нации. Класа и идентичност – бедните като неадекватни консуматори. Полова идентичност и консумация. Етничност и консумация.

10. Консумиране на време, дейности и предмети: проблемът за свободното време в града

11. Консумиране на града. Техники за изграждане на привлекателни образи на града и градски декори. Туризмът като културна индустрия. Конструиране на наследства като ресурс за местно развитие.

12. Заключителен семинар – представяне на резултати от студентски теренни изследвания – 3 часа

Литература по темите:

Основна литература:

Ападурай, А. Свободната модерност. Културни измерения на глобализацията. Лик, 2006.

Федърстоун, М., Лаш, С. и Р. Робертсън. Глобални модерности. Критика и хуманизъм, 2004.

Jayne, M. Cities and Consumption. 2006, London: Routledge

Допълнителна литература:

Банков, К. Консумативното общество. Лик, 2009

Велинова, И. За потребностите, потреблението и консумацията при социализма. – Антропологични изследвания, т. 5, НБУ, 71-81

Дичев, Ив. Пространства на желанието, желания за пространство. Етюди по градска антропология. София, 2005

Златкова, М. Градски общности и пространства на града – наследство и културно взаимодействие. – Български фолклор, 2004, кн. 1-2, 56-68

Baudrillard, J. For a Critique of the Political Economy of the Sign. 1981, St. Louis, MO: Telos

Bell, D., Jayne, M. (eds). City of Quarters: Urban Villages in the Contemporary City. 2004, Aldershot: Ashgate

Bourdieu, P. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste.1984, London: Routledge and Kegan Paul.

Campbell, C. The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumarism. Oxford, 1987.

Castells, M. City, Class and Power. 1978, London: Edward Arnold

Chatterton, P. and Hollands, R. Urban Nightscapes: Youth Culture, Pleasure Spaces and Corporate Power. 2003, London: Routledge

Cooke, P. Back to the Future: Modernity, Postmodernity and Locality. London, 1990.

de Certeau, M. The Practices of Everyday Life. 1984, Berkeley: University of California Press.

Clark, D. B. Consumption and the city, modern and postmodern, International Journal of Urban and Regional Research 21(2), 1997, 218-237.

Clark, D.B. The Consumer Society and the Postmodern City. 2003, London: Routledge

Crompton, R. Consumption and class analysis, in Edgell,S., Heatherington,K. and Warde, A. (eds). Consumption Matters: the Production and Experience of Consumption. 1996, Oxford: Blackwell, 110-123

Donald,J. Imaging the Modern City. 1999, London: Athlone

Glennie, P.D. Consumption, consumerism and urban form, Urban Studies, 35(5-6),1998, 927-951

Jewson, N, and MacGregor, S. (eds). Transforming Cities: Contested Governance and New Spatial Divisions. 1997, London: Routledge

Lury,C. Consumer Culture. 1996, Cambridge: Polity Press

Miller, D. Material culture and mass consumption. Oxford: Blackwell

Verdery, K. What Was Socialism and What Comes Next? Princeton University Press, 1996

Допълнителни източници:

Райчев, А. Втората мрежа. – в.к “Сега”, юли 2003

Средства за оценяване:

Текущо оценяване:

тестове - 30 %

курсова работа/проект - 70 %

Финално оценяване

писмен изпит - 60 %

текущо оценяване - 40 %

Студентите завършват курса с оценка от текущ контрол, която се състои от оценка на тестове и оценка на подготовка и презентиране на резултатите от самостоятелно проведено теренно проучване по избрана от тях тема (в съотношение 30 към 70 %). Оценката на теренното проучване (без презентация в рамките на семестъра) сама по себе си може да представлява 40 % от финалното оценяване, ако студентът не е завършил с текущ контрол. В такъв случай той се явява и на писмен изпит.