ADVM124 Творческото мислене като умение

Анотация:

Творческото мислене не е талант, с който някои се раждат, а останалите могат само да им завиждат – креативността е умение,което е възможно да бъде усвоено, развито и прилагано. Няма начин да бъде усвоено едно умение, ако не го практикувате. Ето защо курсът е с предимно практическа насоченост, разработен на основата на поредица от ролеви игри и упражнения. Целта е студентите да се запознаят с различни техники за генериране на идеи. Творческото мислене може да бъде случайно или съзнателно. То може да се прилага и без използване на специални методи, но обикновено това е случайно – когато нещо може да измени схващането ви и да предизвика промяна.

Чрез различни методи разглеждани в курса студентите ще могат да постигнат съзнателно творческо мислене за развитие на нови идеи. Тези методи спомагат за създаването на нови изделия и процеси чрез прилагането на разнообразни, а понякога и отдалечени идеи. Създаването на нови продукти и услуги се ускорява значително чрез прилагането на тези методи, в сравнение с разчитането на случайни хрумвания.

прочети още
Рекламен мениджмънт и визуален брандинг

Преподавател(и):

доц. Даниела Кадийска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите студенти

ЩЕ ЗНАЯТ

- различни методи за творческо мислене за генериране на идеи

- Как да разчупят рационалния и аналитичен начин на мислене,

който да им отвори пътя на нови свежи идеи

- Как да смесят в едно творческото мислене със стратегическото мислене

ЩЕ МОГАТ

- Да прилагат съзнателно творческото мислене при създаването на нови продукти и тяхното комуникиране в различни целеви аудитории

- Да разглеждат нещата от различен ъгъл и да анализират на различни нива, което ще им помогне да прилагат гъвкав и позитивен подход в конкретни ситуации
Предварителни изисквания:
основни познания в областта на маркетинга и рекламата

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. 1. Творческият процес в рекламата – значение и приложение. Рекламата в съвременния свят – промени, нагласи креативност.

2. Какво е идея? Техники за произвеждане на идеи – принципи и методи

3. Бариери пред творчеството и креативното мислене.

4. Шест мислещи шапки – Едуард де Боно

5. Класическа мозъчна атака (брейсторминг) – същност, правила, етапи на провеждане

6. Допълнителни техники за специфични брейнсторминг ситуации и приложение им.

7. Генериране на идеи чрез метода „SCAMPER“

8. Генериране на идеи чрез методът „КИПЛНИГ”

9. Създаване на алтернативи - метод на Хари Алдер

10. Методът “Дисни”

11. Мисловни карти – инструмент за креативност. Инструменти за мисловни карти

12. Латерален маркетинг – техника за нестандартни идеи

13. Визуалното мислене

14. Други инструменти за креативност

15. Приложение на техниките за генериране на идеи в практиката

Литература по темите:

„Хей Уипъл Стисни това – Упътване за създаване на велики реклами” (поредица на Адуийк) – Люк Съливан/„Hey Whipple Squeeze this – A guide to creating great advertising (Аdweek series) by Luke Sullivan.

„Да изстискваш портокала – как да превърнем творческата способност в сериозно бизнес предимство” – Фалън Пат/„Juicing the orange – how to turn creativity into a powerful business advantage – Pat Fallon.

Заглавия, които можете да намерите в Библиотеката на НБУ:

• Шестте медала за стойност / Едуард де Боно; Прев. Валентина Стоева. София: Locus, 2010. 159 с.

Сигнатура: 338.2 / Б 626

• Мислене за промяна : Единадесет мисловни умения, които ще ви изведат до успеха / Джон Максуел; Прев. Людмила Андреева. София: Класика и Стил, 2006

Сигнатура: 159.95 / М 198

Издания на книжния пазар в тематичната област, които библиотеката към този момент не притежава:

Автор: Едуард де Боно

Щастието като цел / Едуард де Боно.София: Кибеа, 2007

Шестте медала за стойност/ Едуард де Боно, София: Locus, 2010

Шест мислещи шапки / Едуард де Боно, София: Кибеа, 2010

Шестте рамки на мислене /Едуард де Боно, София: Locus, 2010

Как да развием творческото мислене / Едуард де Боно, София: Locus, 2009

Как да притежаваме красив ум / Едуард де Боно, София: Locus, 2009

Практическото мислене / Едуард де Боно, София: Кибеа, 2000

Шест мислещи шапки: Синтезиран подход / Едуард де Боно, София: Принцепс, 2000

Малка лилава книга за НЕстандартно мислене / Едуард де Боно, онлайн безплатно

Lateral thinking: Creativity Step by Step / Edward de Bono, Penguin Books, 1977

Автор: Тони Бюзан

Силата на творческата интелигентност - 10 начина да развихрим творческия си гений / Тони Бюзан, София: Изток-Запад, 2013

Твоят ум може всичко / Тони Бюзан, София: СофтПрес, 2010

Използвай интелекта си /Тони Бюзан, София: Кибеа, 2000

How to Mind Map / Tony Buzan, Thorsons, 2002

Латерален маркетинг – нови техники за нестандартни идеи/ Филип Котлър и Фернандо Триас де Бес, Прев. Десислав Джарков, София: Локус, 2007

Фитнес за ума. задачи и упражнения за поддържане на ума в добра форма. / Майкъл Пауъл, Прев. Иля Илиев, София:Книгомания, 2016

Силва Метод за професионални търговци: Силата на продажбите /Хосе Силва, Ед Бърнд Младши, София: Нова епоха – Юнивърс, 2014

Подобряване на паметта For Dummies / Джон Б. Арден, София: АлексСофт, 2012

Как да балансираме дейностите на мозъка / Филип Картър, Кевин Ръсел, София: Книгомания, 2010

НЛП – Нов път към съвършенство / Алдер, Хари,София: Кръгозор, 2003

Juicing the Orange: How to Turn Creativity into a Powerful Business Advantage /

Pat Fallon, Fred Senn. Harvard Business Review Press; 1 edition (July 18, 2006).

Hey, Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads / Luke Sullivan. Wiley; 3 edition (February 8, 2008). 352 p.

Средства за оценяване:

самостоятелни работи, тест и активност на студента по време на лекции