ADVM124 Творческото мислене като умение
Анотация:
Творческото мислене не е талант, с който някои се раждат, а останалите могат само да им завиждат – креативността е умение,което е възможно да бъде усвоено, развито и прилагано. Няма начин да бъде усвоено едно умение, ако не го практикувате. Ето защо курсът е с предимно практическа насоченост, разработен на основата на поредица от ролеви игри и упражнения. Целта е студентите да се запознаят с различни техники за генериране на идеи. Творческото мислене може да бъде случайно или съзнателно. То може да се прилага и без използване на специални методи, но обикновено това е случайно – когато нещо може да измени схващането ви и да предизвика промяна.
Чрез различни методи разглеждани в курса студентите ще могат да постигнат съзнателно творческо мислене за развитие на нови идеи. Тези методи спомагат за създаването на нови изделия и процеси чрез прилагането на разнообразни, а понякога и отдалечени идеи. Създаването на нови продукти и услуги се ускорява значително чрез прилагането на тези методи, в сравнение с разчитането на случайни хрумвания.
Преподавател(и):
доц. Даниела Кадийска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите студенти
ЩЕ ЗНАЯТ
- различни методи за творческо мислене за генериране на идеи
- Как да разчупят рационалния и аналитичен начин на мислене,
който да им отвори пътя на нови свежи идеи
- Как да смесят в едно творческото мислене със стратегическото мислене
ЩЕ МОГАТ
- Да прилагат съзнателно творческото мислене при създаването на нови продукти и тяхното комуникиране в различни целеви аудитории
- Да разглеждат нещата от различен ъгъл и да анализират на различни нива, което ще им помогне да прилагат гъвкав и позитивен подход в конкретни ситуации
Предварителни изисквания:
основни познания в областта на маркетинга и рекламата
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. 1. Творческият процес в рекламата – значение и приложение. Рекламата в съвременния свят – промени, нагласи креативност.
2. Какво е идея? Техники за произвеждане на идеи – принципи и методи
3. Бариери пред творчеството и креативното мислене.
4. Шест мислещи шапки – Едуард де Боно
5. Класическа мозъчна атака (брейсторминг) – същност, правила, етапи на провеждане
6. Допълнителни техники за специфични брейнсторминг ситуации и приложение им.
7. Генериране на идеи чрез метода „SCAMPER“
8. Генериране на идеи чрез методът „КИПЛНИГ”
9. Създаване на алтернативи - метод на Хари Алдер
10. Методът “Дисни”
11. Мисловни карти – инструмент за креативност. Инструменти за мисловни карти
12. Латерален маркетинг – техника за нестандартни идеи
13. Визуалното мислене
14. Други инструменти за креативност
15. Приложение на техниките за генериране на идеи в практиката
Литература по темите:
„Хей Уипъл Стисни това – Упътване за създаване на велики реклами” (поредица на Адуийк) – Люк Съливан/„Hey Whipple Squeeze this – A guide to creating great advertising (Аdweek series) by Luke Sullivan.
„Да изстискваш портокала – как да превърнем творческата способност в сериозно бизнес предимство” – Фалън Пат/„Juicing the orange – how to turn creativity into a powerful business advantage – Pat Fallon.
Заглавия, които можете да намерите в Библиотеката на НБУ:
• Шестте медала за стойност / Едуард де Боно; Прев. Валентина Стоева. София: Locus, 2010. 159 с.
Сигнатура: 338.2 / Б 626
• Мислене за промяна : Единадесет мисловни умения, които ще ви изведат до успеха / Джон Максуел; Прев. Людмила Андреева. София: Класика и Стил, 2006
Сигнатура: 159.95 / М 198
Издания на книжния пазар в тематичната област, които библиотеката към този момент не притежава:
Автор: Едуард де Боно
Щастието като цел / Едуард де Боно.София: Кибеа, 2007
Шестте медала за стойност/ Едуард де Боно, София: Locus, 2010
Шест мислещи шапки / Едуард де Боно, София: Кибеа, 2010
Шестте рамки на мислене /Едуард де Боно, София: Locus, 2010
Как да развием творческото мислене / Едуард де Боно, София: Locus, 2009
Как да притежаваме красив ум / Едуард де Боно, София: Locus, 2009
Практическото мислене / Едуард де Боно, София: Кибеа, 2000
Шест мислещи шапки: Синтезиран подход / Едуард де Боно, София: Принцепс, 2000
Малка лилава книга за НЕстандартно мислене / Едуард де Боно, онлайн безплатно
Lateral thinking: Creativity Step by Step / Edward de Bono, Penguin Books, 1977
Автор: Тони Бюзан
Силата на творческата интелигентност - 10 начина да развихрим творческия си гений / Тони Бюзан, София: Изток-Запад, 2013
Твоят ум може всичко / Тони Бюзан, София: СофтПрес, 2010
Използвай интелекта си /Тони Бюзан, София: Кибеа, 2000
How to Mind Map / Tony Buzan, Thorsons, 2002
Латерален маркетинг – нови техники за нестандартни идеи/ Филип Котлър и Фернандо Триас де Бес, Прев. Десислав Джарков, София: Локус, 2007
Фитнес за ума. задачи и упражнения за поддържане на ума в добра форма. / Майкъл Пауъл, Прев. Иля Илиев, София:Книгомания, 2016
Силва Метод за професионални търговци: Силата на продажбите /Хосе Силва, Ед Бърнд Младши, София: Нова епоха – Юнивърс, 2014
Подобряване на паметта For Dummies / Джон Б. Арден, София: АлексСофт, 2012
Как да балансираме дейностите на мозъка / Филип Картър, Кевин Ръсел, София: Книгомания, 2010
НЛП – Нов път към съвършенство / Алдер, Хари,София: Кръгозор, 2003
Juicing the Orange: How to Turn Creativity into a Powerful Business Advantage /
Pat Fallon, Fred Senn. Harvard Business Review Press; 1 edition (July 18, 2006).
Hey, Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads / Luke Sullivan. Wiley; 3 edition (February 8, 2008). 352 p.
Средства за оценяване:
самостоятелни работи, тест и активност на студента по време на лекции