BCRM115 Модели и инструменти на бизнес комуникациите
Анотация:
- Да получат основни знания за бизнес комуникациите и ролята им в съвременния туризъм
- Да се запознаят ефективните инструменти на ефективната устна и писмена комуникация
- Да се запознаят с добри практики при комуникациите с външните и вътрешните публики
- Да получат основни знания за вербалните и невербалните комуникации
- Да научат правилата на деловата кореспонденция, изискванията и особеностите на онлайн комуникациите
- Да могат да използват силните страни на информацията в интернет пространството (туристически web сайтове, социални мрежи, туристически блогове, мобилни приложения и др.)
- Да познават посланията на езика на тялото,изискванията на дрескода в туристическия бизнес, да са запознати с междукултурните различия и изискванията при интеркултурните комуникации в бизнеса
- Да се запознаят с основните етапи на бизнес преговорите, с основните модели на бизнес преговорите
- Да научат основните правила за говоренето, слушането при бизнес комуникациите
- Да познават изискванията при комуникиране по време на криза в туризма
Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните термини и понятия в бизнес комуникациите и спецификата на вербалните и невербалните комуникации в бизнеса
• да комуникират добре устно, да познават вербалните и невербалните символи
• етапите на бизнес преговорите и различните модели в съвременния бизнес, същността на корпоративната социална отговорност
• изискванията за ефективни комуникации с вътрешните и външните публики и спецификата на онлайн комуникациите в туризма
2) могат:
• да изготвят бизнес кореспонденция, да използват ефективно онлайн общуването, блогосферата, социалните мрежи и др.
• да използват най-силните страни на вербалните и невербалните комуникации
• да разбират езика на тялото, да познават дрескода в туристическия бизнес
• да използват динамиката на новите медии и спецификата на туристическите web сайтове, туристическите блогове, социалните мрежи и др. в бизнеса
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• първоначални знания по туризъм (въведение в туризма, видове туризъм)
• първоначални знания по реклама
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Общуване – въведение, основни понятия, основни модели на процеса на общуване.Създаване на съобщение, изисквания към ефективните съобщения.
2. Човешкият фактор в процеса на общуване. Индивидуални и групови модели на общуване. Бизнес етика.
3. Осъществяване на деловото общуване чрез система от словесни и несловесни сигнали. Активно и пасивно слушане – видове и функции на слушането.Ефективно слушане.
4.Вътрешнофирмени и външнофирмени бизнескомуникации.
5. Ключови стъпки при комуникациите в външните и вътрешните публики. Анализ на добри практики в туризма.
6. Роля на вербалните комуникации в туризма – ефективни инструменти;умение да говорим. Устна и писмена реч. Основни характеристики на говоренето.
7. Кратък преглед на невербалните комуникации - правилно тълкуване на езика на тялото – елементи, основни функции.Значение на израза на лицето, жестовете.
8. Културата в процеса на общуване, междукултурно общуване. Многообразие на културните различия в туризма.
9. Същност, значение и основни елементи на фирмената култура.Традиции, обичаи и ценности на фирмената култура. Значение на фирмени имидж в туризма. Рекламни константи – име, марка, рекламен лозунг и др.
10. Онлайн комуникации в туризма. Блогосфера. Социалните мрежи - интегрирана среда за общуване.Динамика на процесите при общуването във виртуалното пространство.
11. Делови преговори – подготовка, основни характеристики, основни променливи при преговорите в туризма. Правила за водене на преговори. Анализ на добри практики в туризма.
12. Основни етапи при преговорите - стратегии и тактики. Основни модели и ситуации на общуване. Отстояване на позиции и аргументиране. Преговори и конфликти.
13. Бизнес кореспонденция. Видове писмено общуване. Създаване на документи.
14. Комуникации в туризма при проблемни и кризисни ситуации. Анализ на добри практики в туризма.
15. Изкуството на бизнес комуникациите и бизнес етикецията. Дрескод в бизнеса.
Литература по темите:
Дракър, П., Практика на мениджмънта. С., Изд. “Класика и стил”, 2001
Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч., Да се носиш по вълните на културата, С., 2004
Зийман, С. Как да вземаме правилните решения, С., 2005
Томс, Ж., Интернет рекламата, С., 2005
Биър, М., Преговорите, С., 2005
Руменчев, В., Невербалните комуникации в публичната
реч и деловото общуване, С., 2006
Абаджимаринова, Р., Търговска марка – бренд, С., 2006
Стойков, Л., Пачева, В., Връзки с обществеността и бизнескомуникации, С., 2006
Котлър, Ф., Картаджая, Х., Сетиаван, А., Маркетинг 3.0 – от продуктите към клиентите на човешкия дух, С., 2010
Алексиева, С., Бизнескомуникации, С., 2011
Томс, Ж., Георгиева, К., Инструменти на социалните мрежи, С., 2011
Котлър, Ф., Лий, Н. Корпоративна социална отговорност, С., 2011
Сборник Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза (съст. и научен редактор С.Алексиева), С., 2011
Рийд, Дж.В крак с онлайн маркетинга, С.,2012
Уоткинс, М., Първите 90 дни, С., 2013
Мавродиева, И., Реторика и пъблик рилейшънс, С., 2013
Русев, П., Властта на хората, С., 2015
Алексиева, С., Пъблик рилейшънс – Книга за това, което не може да се купи, а трябва да се спечели, С., 2016
Интернет източници:
http://ebox.nbu.bg/
http://www.newmedia21.eu/
http://rhetoric.bg/
http://media-journal.info/
Средства за оценяване:
Текущото оценяване включва предаване на три писмени работи през семестъра и подготовка и предаване на самостоятелно подготвена курсова работа.
При получена оценка среден (3) или слаб (2) на курсовата работа, студентът не може да бъде освободен с текуща оценка и се явява на изпит в рамките на сесията.
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:
- предаване на 3 писмени работи през семестъра: писмено изложение, казус, представяне на презентация и др. за текущо оценяване
- явяване на изпит през сесията - двукомпонентен (тест и отговор на въпрос по тема от тематичния план)
Консултации:
всяка сряда: 14.00 - 16.00 ч. в библиотеката.
е-mail: pr@pr-bg.eu
salexieva@nbu.bg