HACM175 Евразия и изкуството на авангарда
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА
• Да запознае с основните тенденции в развитието на класическия авангард – авангардната култура и изкуство от ХХ век в Европа и Русия, свързани с идеята за началото
• Да покаже връзката на културата на авангарда с Евразия
• Да покаже неговите корени и художествените традиции, от които черпи
• Да представи изкуството на европ.авангард като комплексен културен феномен
• Да открои основните приноси на авангарда за по-късното развитие на художествената култура
• Да очертае степента на изследваност на проблемите около европ. авангард и проблемните кръгове, които предстоят да бъдат изследвани или са на дневен ред

Преподавател(и):
доц. Валентина Ганева-Маразова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните приноси на европейския авангард и мястото на осмислянето на началото, връзката с Евразия
• Основните действащи лица със значим принос
2) могат:
• Да разпознават тенденциите в съответствие с класификационните принципи
• Аргументирано да атрибуират произведения на изобразителното изкуство и да реконструират връзки и осмислят традиции
Предварителни изисквания:
Да са запознати с историята на изкуството до ХІХ в. включително
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Френският импресионизъм и изтокът
2 Традиционният европоцентризъм в изкуствознанието и неговото преодоляване
3 Сецесион и жапонизъм
4 Кубизъм и извъневропейски модели
5 Фовизъм и експресионизъм и идеята за началото
6 Скитите и авангардът
7 Футуризъм и „пасатизъм“
8 Ван Гог и експресионизмът
9 Гоген и примитивизмът
10 Развитие на етнологията и изкуствознанието
11 Баухаус и ВХУТЕМАС – ритуалите на авангарда
12 Руският авангард и европейското изкуство 1900 - 1925 г.
13 Метафизична живопис
14 Дада и идеята за началото
15 Сюрреализъм и първично
Литература по темите:
• G. Hamilton. Painting and sculpture in Europe 1880-1940. The Pelican History of Art. 2nd Edition, 1978.
• J. Fiedler & P. Feierabend. Bauhaus. Cologne 1999.
• N. Stangos (ed.). Concepts of Modern Art. From Fauvism to Postmodernism. London 1994.
• В. Кандински. За духовното в изкуството. С., 1998.
• В. Кандински. Точка и линия в равнината. С., 1998.
• Е. Ковтун. Русский авангард. С. Петербург.1996.
• К. Малевич. Собрание сочинений в трех томах. Москва.1995.
• C. Lodder. Russian Constructivism.Yale.1983.
• Валентина Ганева. Тоталното произведение на изкуството, Монографии 4 МИФ, С. 2006
• Colin Rhodes. Primitivism and Modern Art. 1994, London
• Robert Goldwater. Primitivism in Modern Art. (1938), N.Y. 1967
• E.H. Gombrich. The Preference for the Primitive. Episodes in the History of Western Taste and Art. London 2002
• Jean-Louis Ferrier. Primitive des 20. Jahrhunderts. Art Brut und spontane Kunst von Geisteskranken. Paris, 1998
• George H. Hamilton. Painting and Sculpture in Europe 1880-1940. The Pelican History of Art. Penguin Books, 1978.
• Иван Маразов. Завръщане към примитивите І. Примитивите и модерното изкуство. – Изкуство, 1968/10, 16-22;
• Иван Маразов. Завръщане към примитивите ІІ. Предпоставки за примитивизма в изкуството.- Изкуство, 1969/1, 21-28;
• Иван Маразов. Завръщане към примитивите ІІІ. Мотивите на примитивизма.- Изкуство, 1969/2, 29-32;
• http://video.mail.ru/mail/viktorovna-48/5796/5947.html - древните скити, филм „Скифы. Гробница алтайского скифа“
Средства за оценяване:
ПИСМЕНА ЗАДАЧА: Реферат върху едно или група произведения на един автор по избор, посветена на идеята за първичното и онези нейни аспекти, които художникът демонстрира в избраните произведения. Анализът трябва да бъде подходящо аргументиран.
Дискусия