COMM111 Организация, управление и програмиране в електронните медии
Анотация:
Курсът предлага две основни перспективи. Едната е свързана с проследяване на теоретичната логика на развитие на управленските теории. Втората предлага "превод" на теоретичната логика в практическите аспекти на организация, управление и програмиране в електронните медии - радио и телевизия.
Преподавател(и):
проф. Михаил Мелтев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След успешно завършване студентът получава познания за общата теория на управлението, приложение на управленските принципи в практиката на радиото и телевизията, управление на творчески персонал, принципи на програмиране и програмни стратегии, комуникация с аудиторията и управленски комуникации, както и умения да решава практически казуси в областта на радиото и телевизията, да се ориентират в сложния свят на електронното медийно пространство, да вземат управленски решения, да боравят с управленския инструментариум, да провеждат медийна политика чрез програмирането.
Предварителни изисквания:
Познания за: функциите и регулативната база за електронните медии, продукция, етични норми, историята и теорията на СМК.
Умения да създават и оценяват предавания в радиото и телевизията, да се ориентират в зрителските предпочитания, да поднасят балансирано и независимо своята гражданска позиция.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Обща теорията на управлението.
Разглежда най-изявените теории за управление от възникването на научната мисъл до наши дни.
2. Структура на индустрията на електронните медии.
Разглежда основните сегменти на индустрията на радиото и телевизията в пазарни условия, както и субектите в тях.
3. Видове организации на електронните медии.
В историческото развитие на радиото и телевизията се налагат няколко основни вида организации различни според обхват, носител, статут.
4. Управленска структура и схема.
4. Управленски нива и функции.
5. Роли на управленеца.
Необходимите роли на генералния мениджър на електронна станция - междуличностна, информационна, вземане на решения и др.
6. Влияния върху управлението. Независимостта на решенията е условна. Фактори като лиценз, конкуренция, власти и др.
7. Управление на финансите: контрол на разходите, наблюдение на движението на финансите.
8. Счетоводни функции: планиране и документация
9. Управление на персонала: функции. Подбор на персонала.
10. Обучение на персонала, ориентация и развитие. Култура на организацията. Отношения с работниците.
11. Компенсации, охрана на труда и здравеопазване.
12. Управление на персонала и законодателство: професионални организации, колективен трудов договор и преговори. Работа с творчески съюзи и гилдии.
13. Програмиране на предаванията. Публика. Радио и телевизионни. програми.
14. Отдел за програмиране - функции и организация. Програмен ръководител: задължения и отговорност; качества и влияние.
15. Програмиране в радиото: формати, програмни ресурси, стратегии.
16. Програмиране в телевизията. Телевизионна програмна схема. Източници на програма, програмни фактори, стратегия.
17. Програмиране в телевизионна мрежа. Отношения между центъра и локална асоциирана станция. Програма на мрежата, програмна схема.
18. Програмирането в национална и регионална (независима) телевизионна станция; програмиране и представителство; програмиране и власт..
19. Програмиране и законодателство. Програма и власт.
20. Продажба на електронни медийни продукти. Отдел продажби: организация и функции. Директор по продажби: задължения и отговорност.
21 Продажба на ефирно време. Политика на продажбите.
22. Регионални и национални продажби. Интернационални продажби. Осчетоводяване и икономическа политика.
23. Проучвания и продажби на ефирно време: измерване на аудиторията.
24. Промоция на собствената програма: директор на маркетинга, планиране, методики.
25. Планиране на промоцията.
26. Кабелни телевизионни системи.
Възникване и развитие. Лизензиране и регистрация. Организация, програмиране и икономика.
27. Управление на обществени електронни медии. Структура на обществената медия.
28. Обществена телевизия: организация и персонал. Структура. Задачи на управлението.
29. Обществено радио: организация и персонал. Задачи и структура на управлението.
30. Управление и програмиране на комерсиални електронни медии. Собственост. Структура и организация. Икономика.
Литература по темите:
За курса СОММ111
( Организация, управление и програмиране в електронните медии)
Основна литература:
- Ангелова, Вяра. Световното радио - модели на развитие. С.: Експреспринт ООД. 2008
- Занкова, Бисера. Студии по медийно право. Сл: Нова звезда, 1997
- Закон за авторското право и сродните му права. С.: Абагар, 2011
- Кодекс на труда. С.: Абагар, 2012
- Мелтев, Михаил. Кино и електронни медии. С.:Изд.зентър на НБУ, 2012
- Мелтев, Михаил. Телевизията – културна индустрия. С.:Титра, 2007
- Мелтев, Михаил. Кабелна телевизионна система в САЩ - структура, програмиране и финансиране. Годишник на депт. Масови комуникации. С.: НБУ, 2000, с.44-49.
- Мелтев, Михаил. Регулативни механизми за подпомагане на киното и телевизията в Европейския съюз, студия, Годишник на депт. Масови комуникации. С.: НБУ, 2003, стр.60-66.
- Мелтев, Михаил. Телевизията в Европейската общност в края на ХХ век. Годишник на депт. Масови комуникации. С.: НБУ,, 2004.с.27-30
- Фейол, Хенри. Общо и индустриално управление.
Допълнителна литература:
- Дракър, Питър. Ефективният ръководител
- Дракър, Питър. Ефективното управление
- Дракър, Питър. Мениджмънт – задачи, отговорности, практики, С.:”Класика и стил” ООД, 2003
- Емирян, Еди. P.S. – за радиото, което...”, С.:НБУ,1999
- Кодекс на труда. С.: СИБИ, 2004
- Медийна регулация, Сборник. С.: СИБИ, 2003
- Мишев, Димитър. Телевизията в България. С.: СУ “Кл. Охридски”, БНТ, 1996
- Мелтев, Михаил. Обществените медии в информационното общество, - В: Годишник на департамент Масови комуникации на НБУ 2007, С., е/и
- Михайлов, Владимир. Открита ли е телевизията. С.: “Рой Комюникейшън” ЕООД, 2003
- Огнянова, Нели. Аудиовизуална политика и законодателство на Европейския съюз. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2005
- Пийлинг, Ник. Брилянтният мениджър. С.: АМАТ-АХ, 2006
- Серакинов, Георги. Авторското право и сродните му права в България. С.: СИБИ, 2002;
- Търговски закон;
- Banks, P.,B. Waisfisz: Intercultural Competencies: Turning Global Strategy into Tangible Realiyy, ITIM,2005
- Donald H. Kirkley “Broadcast Media Management Course” - Seminar; University of Maryland;
- Joseph R. Dominic - The Dynamics of Mass Communication - McGraw-Hill,Inc.1990;
Средства за оценяване:
Тестове - затворени и отворени
Семинар
Реферат
Казуси
Семестриален изпит:
- Доклада по зададен автор
- Дискусия и защита на доклада
- Тест върху теоретичния материал
- Писмено решение на задача или казус