MBAM612 Стратегическо управление в туризма
Анотация:
Дисциплината е предназначена за изучаване от студенти от специалността “Управление на туризма” на образователно–квалификационната степен “Магистър” на НБУ.В нея са включени основните проблеми на теорията и практиката на стратегическото управление на туризма в национален и международен аспект. Учебното съдържание включва принципите, методите и техниките на приложение на стратегическото управление в сферата на туризма. Програмата е структурирана в девет основни теми. Съобразно теоретико- методологическите основи на стратегическото управление и специфичните особености на туризма, като обект на управленско въздействие, са обхванати въпросите на субектите в процеса на управление, анализ на средата, формулирането и избора на мисия, цели и стратегии, както и механизмите на реализация и контрол. Разгледани структуроопределящите компоненти на туризма, институционалната му рамка и фирмено управление, екологичните, социалните и културните аспекти. и отговорности. Обхванати са и разработването на туристическа политика на национално, регионално и местно равнище, формулирането и реализацията на различните видове туристически стратегии. Общо лекциите са 30 часа, в които се включват и семинарни занятия.

Преподавател(и):
доц. Михаил Михайлов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1) знаят:
• субектите на стратегическо управление и техните функции и правомощия
• технологията и отделните етапи на процеса на стратегическото управление на туризма
• структуроопределящите компоненти и взаимовръзките им на обектите на управление на туризма
2) могат:
• да прилагат техниките на стратегически анализ на национално, регионално и локално равнище на управление
• да разработват цели, подходи и стратегии на развитие при управлението на туризма
• да разработват функционални стратегии в сферата на туризма – маркетингови, продуктови, финансови (инвестиционни) и за управление на човешките ресурси
Предварителни изисквания:
Студентите да са преминали курсовете по Основи на управлението и Въведение в туризма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Система на управление на туризма
1.1. Структура на управление на туризма
1.2. Аспекти, видове и нива на управление
1.3. Фази и функции
2. Стратегическо управление на туризма
2.1. Подходи и методология на стратегическото управление на туризма
2.2. Структура на стратегическото управление на туризма
2.3. Процес на стратегическо управление на туризма
3. Правна рамка и субекти на управление на туризма
3.1. Нормативна база на туризма
3.2. Институционални структури в туризма
3.3. Стопански субекти на управление в туризма
4. Туризмът като обект на стратегическо управление
4.1. Специфични характеристики и структуроопределящи компоненти
4.2. Туристически ресурси
4.3.Туристически дейности и продукти
5. Анализ на средата на функциониране и развитие на туризма
5.1. Методология и инструментариум на анализа
5.2. Видове среди и техники за анализ
5.3. Анализ на туризма в България
6. Целева ориентация на стратегиите
6.1. Визия, мисия и цели на стратегическото управление на туризма
6.2. Типология на стратегиите
6.3. Стратегическо планиране в туризма
7. Национална туристическа политика
7.1. Стратегически промени и реакции на средата.
7.2. Направления и обхват
7.3. Стратегическо управление на туризма на регионално и локално равнище
8. Реализация на стратегиите в туризма
8.1. Технология на стратегическото управление
8.2. Принципи, модели и схеми
8.3. Мотивация, етика и бизнес-култура
9. Стратегически контрол
9.1. Мониторинг и оценка на контрола в туризма
9.2. Контрол на стратегиите в туризма
10. Функционални стратегии в туризма
10.1. Маркетингова стратегия в туризма
10.2. Продуктови стратегии
10.3. Стратегически подходи в управлението на финансите и човешките ресурси
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ
РАЗРАБОТКА НА КУРСОВИ ПРОЕКТИ
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ