OOOK092 Рисковото общество
Анотация:
Феноменът на рисковото общество се концептуализира в сравнителен и съпоставителен план с откроените типизации на традиционно, модерно, постмодерно, късномодерно, глобално, общество на знанието и др. Осевото значение на риска /рисковост/ внася серия от нови и безпрецедентни проблеми и задачи. Разглеждат се водещи тези и концепции за рисковото общество /Никлас Лукман, Улрих Бен, Ентъни Гидънс и др./
Преподавател(и):
проф. Георги Фотев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
- Принципно новия характер на риск и условията на колективно обвързващи решения в реализацията на публични политики
- Как се постига непринудителен порядък в обществото с хетерогенни ценности.
2) могат:
- Да осъществяват релевантна позиция и да дават експертни становища в рискова ситуация; да се проявява ангажираност за формиране на нов тип активност на най-широката общественост при пресмятането на рискове и информирано съгласие.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и умения:
- Общокултурни знания и получени във висшето образование знания за съвременната ситуация
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Дисциплинарни, интердисциплинарни и мултидисциплинарни знания и подходи. В какъв смисъл научните знания и подходи не са безусловно привилегировани. Въвеждането в проблематиката на рисковото общество е свързвано с основни теоретични знания за главните типове общества Лекция 3; 5; 8
2.Традиционно и модерно общество. Транзитиране на устойчиви елементи на традиционите общества. Основни характеристики на модерното общество и проблемът за неговите исторически граници Лекция 6; 5
3.Тоталитарно общество. Отворено общество. Краят на тоталитарната система като имплозия. Враговете на отвореното общество /не само според К. Попър/ Семинар 7; 5
4.Глобализацията като исторически безпрецедентен процес. Има ли глобално общество? Основни характеристики на обществото на знание. Какви рискове възникват във връзка с осевия принцип на обществото на знание Лекция 14; 5
5.Късната модерност и рисковото общество. Как стои проблемът за рисковото общество в условията на глобализация. Смисълът на тезата, че социалната промяна, изглежда, е единствената константа Лекция 13; 1; 10; 11
6.Конвенционалните представи и понятия за риск и принципно новото понятие, което е основание да се говори за рисково общество Семинар 1; 13
7.Тезата за „организираната безотговорност”. Социализация на риска. Серийното производство на несигурността Лекция 1; 4; 8
8.Типология на глобалните заплахи. Експертните решения не са привилегировани: дилеми на отговорността. Нарастващата комплексност на обществото Лекция 1; 9
9.Неведението /незнанието/ като непосредствен и неотложен проблем. Типове неведение според У. Бек и др. Въпросът с непреднамерени последици Лекция 1
10.Линейни и нелинейни теории на знанието. Граници на линейната рационализация. Необходимостта от ново просвещение Лекция 1; 4
11.Реформиране на публичните политики. От кого зависи такава промяна? Активното общество Семинар 2; 1
12.Публични политики и оценяващи изследвания Лекция 9
13.Предизвикателства към демокрацията Семинар 7; 2; 4
14.Лидерството в перспективата на световното рисково общество Семинар 1; 11; 12
15.Рисковото общество и въпросът с преоценката на ценностите. Перспективите и диалогичната култура Лекция 5; 12
Литература по темите:
1. Бек, Улрих. Световното рисково общество. София, 2001.
2. Бек, Улрих. Откриване на истинската политика. София, Б.г.
3. Богданов, Богдан. Отделно и заедно. София, 2005.
4. Кинг, Майкъл, Торнхил, Крис, Никлас Лукман за правото и политиката. София, 2008.
5. Фотев, Георги. Диалогична социология. Изд. „Изток-Запад”, София, 2004.
6. Фотев, Георги. Криза на легитимността. София, 1999.
7. Фотев, Георги. Граници на политиката. София, 1999.
8. Фотев, Георги. Дисциплинарна структура на социологията. Изд. „Изток-Запад”, София, 2006.
9. Фотев, Георги. Ценности срещу безпорядък. „Изток-Запад”. София, 2008.
10. Фукояма, Франсис. Нашето постчовешко общество. София, 2002.
11. Фрийдман, Томас. Светът е плосък. Кратка история на 21 век. София, 2006.
12. Хабермас, Юрген. Постнационалната констелация. София, 2004.
13. Giddеns, A. The Consequences of Modernity, Standford, 1990.
14. Luhmann, N. Risk: A Sociological Theory. New York, 1993.
Средства за оценяване:
Форми на проверка и оценка на компетенциите/ с процентно разпределяне на всяка от формите в крайната оценка
/с процентно разпределение на всяка от формите в крайната оценка/
а/ активност на студента по време на семинарите – 50%
б/ изготвяне на реферат – 50%
До края на семестъра всеки студент трябва да подготви реферат на съгласуван с мен текст /статия, раздел, глава от книга и др./ в обем около 5 компютърни страници, в които се очаква:
а/ да е посочен главният проблем, който се разглежда в текста, и евентуално неговата връзка с други проблеми;
б/ да са посочени и обяснени ключовите понятия;
в/ да е изложена и обяснена позицията на автора с нейните главни аргументи;
г/ да е намерило израз собственото отношение /одобрително или критично/ на студента към изложената в текста гледна точка.