OOOK238 Математика и изкуство
Анотация:
Курсът представлява общо въведение в историята на математиката, но през погледа на изкуството в контекста на съответната епоха. Целта е да се провокира аналитичното мислене в студентите, търсейки връзки и правене на паралелни анализи между две напълно различни научни области. Единственото общо нещо е времето и мястото, в което тези анализи ще бъдат осъществени – в древността, средновековието, ренесанса или новото време, в древен Вавилон, древен Рим или древен Китай. Основната цел на курса е да обогати общата култура на студентите, разчупвайки твърдо поставяните граници между области като математика, музика, изящни изкуства, архитектура, история, география, философия и религия.
Преподавател(и):
гл. ас. Стоян Боев д-р
гл. ас. Владимир Димитров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят oсновни факти от развитието на математиката в контекста на световната културна история;
2) могат да разбират и анализират научен текст в широк културологичен контекст.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Математика и изкуство - развитие и непреходност
2 Началото на броенето в Древна Месопотамия
3 Аритметиката в Древен Египет
4 Раждането на геометрията в Древна Гърция
5 Архитектурните постижения в Древен Рим
6 Магическите квадрати в Древен Китай
7 Безкрайността в Древна Индия
8 Музикалните строеве от древността
9 Средновековието и символиката на християнството
10 Симетрията и ирационалността в Арабския свят
11 Математическата революция през Ренесанса
12 Геният на Леонардо да Винчи
13 Нерешените проблеми на Античността и възраждане на геометрията през XVII век
14 Комбинаториката в Просвещението
15 Новото време през погледа на Ешер
Литература по темите:
1. Презентационни материали в Moodle, гл. ас. д-р С. Боев, гл. ас. д-р В. Димитров;
2. „Гьодел, Ешер, Бах: една гирлянда към безкрайността”, Дъглас Хофстатър;
3. „Mathematics and Art: A Cultural History“, Lynn Gamwell;
4. "The science of art", Martin Kemp;
5. "The secret code - the mysterious formula that rules art, nature, and science", Priya Hemenway
6. "A curious history of mathematics", Joel Levy
Средства за оценяване:
Крайната оценка се формира от три компонента - резюме, презентация и участие в курса. За освобождаване от изпит с текущ контрол е необходимо студентите да покрият поне 50% от изискванията според формите на оценяване.