BCLB767 Интегрирано обучение на ученици със специални образователни потребности

Анотация:

Курсът цели да запознае студентите с основните категории на децата със специални образователни потребности /СОП/. Представят се различните дефиниции и етиологични фактори, които се свързват с различните нарушения на детското развитие. Изяснява се същността на термините приобщаващо образование и подпомагаща среда, както и ролята на ресурсния учител. Обсъждат се различните форми за оценка, диагностика, терапия и обучение на категориите ученици със СОП. Студентите получават възможност да развият практически умения за работа и обучение на децата със СОП по различните предмети, познавайки модела на нарушението и категорията, към която принадлежи ученикът с изявени затруднения.

прочети още
Русистика (Руски език, култура и литература)

Преподавател(и):

проф. Павлинка Стефанова  д.н.
преп. Светлана Ташевска  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти

• знаят:

-категориите на учениците със СОП;

-методите на оценка при СОП;

-формите на педагогическа интервенция при СОП.

• Могат:

-да определят дали ученикът има СОП;

-оценяват неговите индивидуални способности по съответния предмет;

-да прилагат ефективни индивидуални програми.


Предварителни изисквания:
да признават правото на интегрирано обучение на децата със СОП.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Деца със специални образователни потребности /СОП/. Определение. Характеристики. Класификации. Разпространение. Диагностика, терапия и обучение. Приобщаващо образование. Ресурсен учител.

2. Оценка на деца със СОП. Индивидуални различия в класната стая. Роля на оценката и диагнозата. Профил на развитие. Оценка на взаимоотношението дете-семейна среда. Идентификация и справяне със стреса в семейството.

3. Деца със СОП и факторите на средата. Социални атитюди. Влияние на културалните особености. Детето със СОП и училищната среда. Адаптиране на образователната среда.

4. Ранна интервенция при деца със СОП-приоритети и програми. Дефиниция и цели на ранните програми за интервенция. Рискови фактори за децата със СОП. Основни форми на превенция. Ранни програми за интервенция.

5. Надарени и талантливи деца. Дефиниции. Фактори, които предопределят таланта. Изследвания върху надарените деца. Идентификация. Образователна адаптация. Образователни реформи и тяхната ефективност. Специални групи за надарени деца.

6. Деца с умствена изостаналост. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с умствената изостаналост. Форми на превенция. Характеристика на децата с умствена изостаналост. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

7. Деца с обучителни трудности. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с обучителните трудности. Форми на превенция. Характеристика на децата с ОТ. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

8. Деца с комуникативни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с КН. Форми на превенция. Характеристика на децата с КН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

9. Деца със слухови нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с СН. Форми на превенция. Характеристика на децата с СН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

10. Деца със зрителни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ЗН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ЗН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

11. Деца с емоционално-поведенчески нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ЕПН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ЕПН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

12. Деца с дислексия. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с дислексията. Форми на превенция. Характеристика на децата с дислексия. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

13. Деца с аутизъм. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с аутизма. Форми на превенция. Характеристика на децата с аутизъм. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

14. Деца с множество и тежки нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с МТН. Форми на превенция. Характеристика на децата с МТН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

15. Деца с физически и здравни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ФЗН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ФЗН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.

Средства за оценяване:

РЕФЕРАТ

КАЗУС