BCLB767 Интегрирано обучение на ученици със специални образователни потребности
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с основните категории на децата със специални образователни потребности /СОП/. Представят се различните дефиниции и етиологични фактори, които се свързват с различните нарушения на детското развитие. Изяснява се същността на термините приобщаващо образование и подпомагаща среда, както и ролята на ресурсния учител. Обсъждат се различните форми за оценка, диагностика, терапия и обучение на категориите ученици със СОП. Студентите получават възможност да развият практически умения за работа и обучение на децата със СОП по различните предмети, познавайки модела на нарушението и категорията, към която принадлежи ученикът с изявени затруднения.
Преподавател(и):
проф. Павлинка Стефанова д.н.
преп. Светлана Ташевска
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти
• знаят:
-категориите на учениците със СОП;
-методите на оценка при СОП;
-формите на педагогическа интервенция при СОП.
• Могат:
-да определят дали ученикът има СОП;
-оценяват неговите индивидуални способности по съответния предмет;
-да прилагат ефективни индивидуални програми.
Предварителни изисквания:
да признават правото на интегрирано обучение на децата със СОП.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Деца със специални образователни потребности /СОП/. Определение. Характеристики. Класификации. Разпространение. Диагностика, терапия и обучение. Приобщаващо образование. Ресурсен учител.
2. Оценка на деца със СОП. Индивидуални различия в класната стая. Роля на оценката и диагнозата. Профил на развитие. Оценка на взаимоотношението дете-семейна среда. Идентификация и справяне със стреса в семейството.
3. Деца със СОП и факторите на средата. Социални атитюди. Влияние на културалните особености. Детето със СОП и училищната среда. Адаптиране на образователната среда.
4. Ранна интервенция при деца със СОП-приоритети и програми. Дефиниция и цели на ранните програми за интервенция. Рискови фактори за децата със СОП. Основни форми на превенция. Ранни програми за интервенция.
5. Надарени и талантливи деца. Дефиниции. Фактори, които предопределят таланта. Изследвания върху надарените деца. Идентификация. Образователна адаптация. Образователни реформи и тяхната ефективност. Специални групи за надарени деца.
6. Деца с умствена изостаналост. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с умствената изостаналост. Форми на превенция. Характеристика на децата с умствена изостаналост. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
7. Деца с обучителни трудности. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с обучителните трудности. Форми на превенция. Характеристика на децата с ОТ. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
8. Деца с комуникативни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с КН. Форми на превенция. Характеристика на децата с КН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
9. Деца със слухови нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с СН. Форми на превенция. Характеристика на децата с СН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
10. Деца със зрителни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ЗН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ЗН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
11. Деца с емоционално-поведенчески нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ЕПН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ЕПН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
12. Деца с дислексия. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с дислексията. Форми на превенция. Характеристика на децата с дислексия. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
13. Деца с аутизъм. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с аутизма. Форми на превенция. Характеристика на децата с аутизъм. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
14. Деца с множество и тежки нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с МТН. Форми на превенция. Характеристика на децата с МТН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
15. Деца с физически и здравни нарушения. Дефиниции. Разпространение. Профил на развитие. Фактори, които се свързват с ФЗН. Форми на превенция. Характеристика на децата с ФЗН. Образователна адаптация. Прогноза на развитие. Методи на преподаване и самостоятелна подготовка.
Средства за оценяване:
РЕФЕРАТ
КАЗУС