BCLB661 Дидактика
Анотация:
Студентите придобиват основни познания в областта на дидактиката,
познават основните компоненти на учебния процес, образователните документи, задачите на учителя в обучението,владеят научната терминология в областта на дидактиката и имат най-общи познания в областта на дидактическата методология и методи на изследване
Преподавател(и):
проф. Павлинка Стефанова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
В резултат от курса Студентите могат:
• да анализират образователни процеси,
• да анализират чуждия преподавателски опит,
• могат да прилагат някои методи на педагогическо изследване
Предварителни изисквания:
Не са необходими.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Предмет и съдържание на дидактиката. Дидактическа проблематика. Методи на дидактическите изследвания.
2. Същност на обучението - функции, характеристики, бинарен характер.
3. Модели на обучението. Структурен анализ.
4. Цели на обучението. Таксономии.
5. Същност на ученето.
6. Същност на преподаването.
7. Принципи на обучението.
8. Съдържание на обучението.
9. Държавни документи за съдържанието на обучението.
10. Учебници и учебни помагала.
11. Стратегии, методи и похвати на обучение.
12. Проверка и оценка на знанията, уменията и навиците.
13. Урокът.
14. Ръководство в обучението.
15. Изоставащи ученици.
Литература по темите:
Александров П. (1975), Индивидуализацията в учебния процес, Народна просвета, №6, С.
Андреев Марин (1996), Процесът на обучението – дидактика, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С.
Андреев Марин (1995), Оценяването в училището, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С.
Андреев Марин (1986), Интегративни тенденции в обучението, С.
Бижков Георги, Володар Краевски (2004), Методология и методи на педагогическите изследвания, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С.
Бижков Георги (1984), Критерии за оценка на педагогическите изследвания, Изд. На МНП и СУ “Св. Климент Охридаски”, С.
Бижков Георги (1992), Теория и методика на дидактическите тестове, С.
Бижков Георги (1994), Реформаторска педагогика, Просвета, С.
Бижков Георги, Н.Попов (1994), Сравнителна педагогика, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С.
Леонтьев А.Н. (1975), Деятельность, сознание, личность, М.
Medley D.M. (1992), Teacher Evaluation. Encyclopedia of Educational Research, New York, Oxford
Perspectives on Teacher Professional Development, London, 1988
Satterly, D. (1989), Assessment in Schools, Oxford
Wrage E.C. (1989), Teacher Appraisal, London
Siebert, Horst (1999): Padagogischer Konstruktivismus. Luchterhand. S. 143
Vollmer, Gunter, Gerrit Hoberg (1990): Top-Training Lern- und Arbeitsstrategien: Behalten - Verarbeiten - Anwenden. 3. Aufl. - Stuttgart: Klett Verlag fur Wissen und Bildung
Weidenmann, Bernd (1995): Erfolgreiche Kurse und Seminare. Beltz, S. 18
Средства за оценяване:
• участие в семинар
• реферат
• тест по разглежданите теми
Рефератите се представят по време на семинарите, тестът върху въпроси от разглежданите теми се провежда в края на семестъра. Темите на рефератите са свързани с тематичния план на курса. При възлагането им се отчитат интересите на студентите.