CSTB105 Въведение в създаването на звукови картини

Анотация:

Лекционният материал запознава студентите с основните програмни средства за обработка на звука и особеностите на представянето на музикалните процеси. Работи се с различни стилове музика и тяхното музикално представяне чрез най-актуалнен софтуер и начините на редактиране на музикалния продукт,програмиране и въвеждането на музикална информация. Създаването на програмно музикално произведение с съответна обработка Музикалният материал с използване на основните управляващи структури Оценяват се качествата на създадения звуков и музикален продукт

Успешната разработка и защита на първата програма е условие за допускането на студента на първото контролно. Успешната разработка и защита на втората програма е условие за допускането на студента на второто контролно. Създаването на завършен продукт и неговата успешна защита е условие за допускането на студента на изпит. Създаването на програмата подържаща база данни е условие за освобождаване на студента от изпит.

прочети още
Мултимедия и компютърна графика

Преподавател(и):

проф. Симо Лазаров  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Изграждане на теоретични познания относно принципите на създаване на звукови картини, програмирането и изпълнението на музика и практически умения за решаване на многоцелеви задачи с помощта на компютър и синтезатор.
Предварителни изисквания:
Основно познаване и боравене с понятията за звук и акустика от учебия материал по физика,електоротехника и електроника от средното училище.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1.Звукови картини. Дефиниции и описание. Видове и класификации . Параметри на звука. Характеристики

2.Акустична музика. Традициононо слущане и критерииEлектроакустична музика (electroacoustic music) .Eлектроакустика на живо – процесиране в реално време (live electronic – real time processing).

3.Eлектроника на живо – синтез в релано време (live electronic - real time synthesis).(Live electronic-real time syntesis)

4.Симфонични и оркестрови звукови картини.Смесена музика (mixed music)

5.Интерактивна музика (interactiuve music). Характеристика и опиксание

6.Акузматична музика (acousmatic music). Терминология и същност

7.Конкретна музика (musique concrete). Исторически бележки и развитие

8.Звуков документ (sound docmentary)Звуков архив (Sound archive)

9.Звуков пейзаж (Soundscape)Звукова поезия (Sound poetry)

10.Компютърна музика (Computer music). Музика, правена с компютри. Компютри и музика

11.Индустриална музика (Industrial)Техно (Techno)Амбиент и процесиране. Създаване на музика от DJ на живо.Стилови особености

12.Електро поп (Electro pop) Електро рок (Electro rock). Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката – 1 част

13.Електро клип (Electro clip). Музиката във клипа и рекламата). Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката – 2 част

14.Шумова музика (Noise music). Музикално оформление със шумови ефекти

15.ВЪЗНИКВАНЕ НА МУЗИКАЛНОТО ИЗКУСТВО- ТРАДИЦИИТЕ- ОБЕДИНЯВАЩА ОСНОВА НА РАЗЛИЧНИТЕ ЖАНРОВЕ В МУЗИКАТА-МУЗИКАЛЕН, ВОКАЛЕН нотен материал И СЪВРЕМЕННи концепции . Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката – 3 част

16.ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА ЕЛЕКТРОННИ ОБРАБОТКИ, СИНТИ МОДЕЛИ- С ИЛЮСТРАЦИИ.

17.ФОЛКЛОР И КЛАСИКА.ФОЛКЛОР И ПОПКЛАСИКА- ФОРМИ В КЛАСИЧЕСКАТА МУЗИКА И В РАЗЛИЧНИТЕ “КЛАСИЧЕСКИ” ЖАНРОВЕ ПРЕГЛЕД НА ЕПОХАТА В КЛАСИКАТА- КЛАСИКА И СЪВРЕМЕННОСТ-.

18.ЕКЛЕКТИКА В МУЗИКАТА-.

19.МУЗИКАЛНИ КЛИПОВЕ- СЪЩНОСТ, ИДЕЯ, ИЗРАБОТВАНЕ НА МИКСАЖИ- “ИЗКАЗ” ЧРЕЗ ЕКЛЕКТИЧНО СМЕСВАНЕ НА ФРАГМЕНТИ ОТ ПРОИЗВЕДЕНИЯ В РАЗЛИЧНИТЕ МУЗИКАЛНИ ЖАНРОВЕ

20.ПРИМЕРИ, АНАЛИЗИ И ИЗРАБОТВАНЕ НА МОДЕЛИ ПО ПРОГРАМА

22.АНАЛИЗИ И СИНТЕз. Акорди.Разчленение на музикалната реч и изразяването и в цифров вид.

23.Възможности за алгоритмично представяне на поредици от акорди.

24. Употреба на тризвучия.Звучения и възможности при синтетичните тембри Методически указания за оркестриране от клавир). Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката – 4 част

25.Фигурация – раздвижване. Изображение чрез секвенция Автоматични секвенции.

26.Разширено сложно тонално мислене.Компютърни варианти и възможности

27.Симфонична оркестрация.Общи положения.Въведение в специализиран софтуер. Еквивалентно компютърно изображение.

29.Общи въпроси на симфоничната оркестрация.Компютърно изображение.

Организация на симфоничния оркестър.Синтетичен симфоничен оркестър.

Симфонична партитура и синтез на спектър.

30.Технологично обезпечаване на инструменти и тембри). Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката – 5 част

10 ИЗПИТНИ ЗАДАЧИ:

1.Да се състави музикална партитура за обработка на три музикални произведения

2.Да се направи оценка на музикалните и изпълнителски резултати

3.Резултатът да се запише във външен файл на диск или DAT

3.Съставяне на партитура по определен музикален модел

4.Да се въведат от музикалната клавиатура данни за музикални структури.

5.Да се въведат от клавиатурата данни за музикални структури – step by step

6.Примери и прослушване на стиливете и теченията в музиката - анализ

7.Да се обсъдят резултатите;:и направи синтеза на звуков пример

8.Критерии з условието на задачата и при прослушванеуто на звукови картини

9.Да се съставят функции, които намират: максималния и минималния елемент на приближение при имитация на познати музикални тембри

Литература по темите:

1.Харолд.В –Създаването на звука Оксфорд 1988

2.Каталози на фирми- производителки на музикален софтуер

3.Каталози на фирми- производителки на музикални инструменти софтуер

4.С. Лазаров – Електронна музика и синтезатори 1986.Техника

3.С. Лазаров,Е.Лазаров-Компютри и музика 1989.Техника

4.Р. Зарипов – Програмирана музика 1991.Техника

7.Нотни издания- индивидуално разпределение в зависимост от степента на подготовка на всеки студент –

8.Songbook 1, – S. Lazarov, V. Lazarov 2002

9.Songbook 2,3, – S. Lazarov, V. Lazarov 2003

9.Материали от Интернет – по указания.

10.Доклади от конференции за електроакустични фестивали 1985- 2000

11.С. Лазаров – Звукът 2002

12.С. Лазаров –МИДИ музика за начинаещи 2002

13.С. Лазаров – Електронната музика 2002

Средства за оценяване:

В оформянето на оценката участват четири компоненти: а) две писмени контролни работи или тестове по време на семестъра; б) семестриален изпит.

Тежестта на отделните компоненти при формирането на оценката в проценти е както следва:

1.Първо писмено контролно (тест) 50 %

2.Второ писмено контролно (тест) 50 %