BATB645 Системи за управление на качеството
Анотация:
• Въпросът за статуса на системите за качество е тясно свързан с въпроса за многообразието на връзки и отношения, присъщи на вътрешното съдържание на тези системи и взаимоотношенията им с други системи. Но преден план излиза проблемът за многото променливи величини. Представата за системата за качество като за съвкупност от елементи се заменя с разбирането й като система, чийто свойства не се свеждат и не се извеждат от нейните елементи. Следователно, от една страна, е необходимо да разглеждаме свойствата на тези системи само чрез съотнасянето им към системата, взета като цяло, а, от друга, да разкриваме законите за поведение – функциониране, а в много случаи и на развитие на тези системи. Във връзка с това особено значение придобиват въпросите за организацията на системите за качество, за подреждането им в йерархичен ред, за съотношението им между външната и вътрешната и детерминираност, за процесите за предаване на информация и процесите на управление, за целенасоченото поведение и условията на стабилност, за механизмите на конкуренция и рефлексивното управление, за пътища, по които се извършва синтезът на различните описания на дадената система в единно знание, за различните форми на взаимоотношения.

Преподавател(и):
проф. Манол Рибов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ще познават:
• функциите, структурата и организацията на системите за качество на равнище предприятие в туроператорската, хотелиерската и ресторантьорската дейност
2) ще могат:
• да разработват вътрешните нормативни актове на системата за качество
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• в областта на управлението в туризма;
• компютърна грамотност и по-специално програмните продукти на MS WINDOWS; MS OFFICE и Интернет.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Управление на качеството на продукта - 4 часа
2. Избор на модел на система - 4 часа
3. Вътрешни нормативни актове на системата - 4 часа
4. Разработване, внедряване и одит на системата - 4 часа
5. Разработване на проект на наръчник за качеството - 4 часа
6. Разработване на проекти на документирани процедури - 4 часа
7. Разработване на проекти на работни инструкции - 3 часа
8. Разработване на проекти на фирмени стандарти - 3 часа
9. Проектиране и внедряване на интегрирани системи за акчество - 3 часа
Литература по темите:
1. Картър Найджъл, ISO 14001: Системи за управление на околната среда, С.,
2011
2. Рибов М., Конкурентни предимства в туризма, С., Тракия–М, 2011
3. Рибов М, Системи за качеството, С., УИ Стопанство, 2000;
4. Рибов М, Туризмът в ерата на качеството, С., Тракия-М, 2003
5. Рибов М, Управление на конкурентоспособността в туризма ,С., Тракия-М, 2003
6. Рибов М., Туризмът на новото хилядолетие, С., Авангард Прима, 2003;
7. Рибов М., Организационни структури в туризма, С., Нова Звезда, 2004
8. Христов Илия, Качество в стопанския туризъм и неговото управление, Бургас, 2009
9. Рибов М., Интегрирани системи за качество, С., Авангард Прима, 2017;
Средства за оценяване:
2 ТЕСТА - 70%
1 КУРСОВ ПРОЕКТ - 30%