BATB521 Туристически пазар и икономическа политика
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с особеностите на туристическите пазари, в частност с туристическото търсене и предлагане, както и икономическата политика, касаеща развитието на туризма.

Преподавател(и):
доц. Ирена Емилова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще имат знания по:
- особеностите на туристическите пазари;
- особеностите на туристическото предлагане;
- особеностите на туристическото търсене;
- икономическата политика, касаеща туризма.
Студентите ще могат да:
- анализират туристическите пазари;
- анализират туристическото предлагане
- анализират различните профили на туристите;
- да прогнозират развитието на отделните пазари по региони.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания по:
- Маркетинг;
- Основи на управлението;
- Международна икономика;
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.ТУРИСТИЧЕСКИ ПАЗАР. Същност, определение. Характеристика
2.ТУРИСТИЧЕСКО ТЪРСЕНЕ. Същност и определение. Особености
3. ТУРИСТИЧЕСКО ПРЕДЛАГАНЕ. Същности и определение. Особености
4. ЦЕНООБРАЗУВАНЕ И КОНЮНКТУРА НА ТУРИСТИЧЕСКИЯ ПАЗАР. Условия и предпоставки за формиране на цената на туристическите продукти и услуги. Видове цени на туристическите пазари. Туристическа пазарна конюнктура
5. ИЗСЛЕДВАНЕ НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ПАЗАРИ. ПАЗАРНА ПОЛИТИКА В ТУРИЗМА. Необходимост от изследване на туристическите пазари. Туристическият пазар като обект на изследване. Видове пазарна информация. Пазарна политика в туризма
6. ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКИЯ ПАЗАР. Тенденции в развитието на туристическото търсене в края на 20 в. Тенденции в развитието на туристическото търсене в началото на 21 в. Тенденции в развитието на туристическото предлагане в края на 20 в. Тенденции в развитието на туристическото предлагане в началото на 21 в.
7. ВИДОВЕ ТУРИСТИЧЕСКИ ПАЗАРИ. Критерии за разграничаване. Вътрешен и международен туристически пазар. Емитивен и рецептивен туристически пазар. Пазари по видове услуги. Действителен и потенциален туристически пазар. Целогодишен и сезонен туристически пазар. Туристически борси
8. ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА НЯКОИ ПО-ВАЖНИ ЕМИТИВНИ ПАЗАР. Германия. Великобритания. Канада. Япония.
9. ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА НЯКОИ ПО-ВАЖНИ РЕЦЕПТИВНИ ТУРИСТИЧЕСКИ ПАЗАРИ. САЩ. Франция. Италия. Гърция. Испания. Турция. Мароко, Тунис, Египет
Литература по темите:
1. Ракаджийска Св., Туристически пазари, УИ на ИУ Варна, 2005
2. Рибов М., Емилова И., колектив, Стратегическият избор в туризма, Тракия М, С., 2005
3. Рибов, М., Туризмът в ерата на качеството, Тракия – М, С., 2003;
4. Рибов, М. и кол., Конкурентни стратегии в туризма, Тракия-М, С., 2005;
Средства за оценяване:
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Текущи оценки:
1. Практически задачи – 50% от текущата оценка
2. Презентация - 25%
3. Присъствие и участие - 25%
семестриален изпит:
Устен изпит – 20% защита на практическата
Практическа задача – по предварително утвърдена тема
Защита на практическата задача пред аудиторията