BATB701 Туристическа реклама и връзки с обществеността
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с възможностите на ефективните реклама и връзки с обществеността в съвременната туристическа организация. Предмет на основната част от предлаганите теми са ролята, същността и значението на рекламата и пъблик рилейшънс в съвременната туристическа индустрия и свързаните с тях конкретни практически стъпки за изграждане на имиджа на организацията.
Сред основните теми по занятия са видовете реклама, каналите и носителите на рекламните послания, рекламните константи на фирмената култура, самостоятелните и несамостоятелните средства за реклама, участниците в комуникационния процес, организиране, бюджетиране и реализиране на конкретна рекламна кампания и др. Визирани са основните теми, които разглеждат историята и развитието на връзките с обществеността, разликите между рекламата и връзките с обществеността, форми и средства на пъблик рилейшънс на туристическата организация, управление на връзките с обществеността на туристическата организация.
Като конкретен резултат от този курс студентите ще знаят основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността, както и основните ключови понятия, свързани с организацията на съвременната рекламна и пъблик рилейшънс кампания на една туристическа организация.. Студентите ще могат организират, планират и бюджетират сами рекламна кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие, да познават и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама, да пишат план-сценарии на реални събития в туризма и др.
В рамките на курса са предвидени дискусии теми, анализ на случаи, разработване на сачостоятелни писменни работи, посещение и отразяване след това на конкретно туристическо събитие и др. В посочения обем от часове за лекции и упражнения са включени практически казуси от рекламни и пъблик рилейшънс кампании в българския туризъм, кризисен пъблик рилейшънс в туристическия бизнес и др.

Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
гл. ас. Стефания Темелкова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността в туризма, както и основните ключови понятия
• формите и средствата на ПР в туризма, ефективните комуникации с външните и вътрешните публики в туристическата организация
• как се подготвят и организират специални ПР събития на съвременната туристическа фирма
2) могат:
• организират, планират и бюджетират сами рекламна и пъблик рилейшънс кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие
• да избират и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама и връзките с обществеността
• да пишат план-сценарий на реални събития в туризма и др
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• първоначални знания по маркетинг
• първоначални знания по реклама
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Основни понятия и определения на туристическата реклама – 2 часа
2. Роля и значение на рекламата като част от ИМК в съвременната туристическа организация – 1 час
3. Кратка история на развитието на туристическата реклама, съвременни тенденции в развитието на рекламата в туристическата организация - 1 час
3. Основни рекламни концепции, задачи и функции на рекламата – 2 часа
4. Видове реклама.Рекламното въздействие – 1 час
5. Канали, рекламни носители и рекламни средства – 1 час
6. Рекламни константи при фирмената култура и фирмения стил. Фирмен стил в рекламата – 2 часа
7. Самостоятелни средства на туристическата реклама (проспекти, бюлетини, брошури, дипляни, каталози, рекламни списания и справочници и др.) – 2 часа
8. Рекламни списания, вестници, календари и плакати. Други самостоятелни печатни средства – 1 час
9. Несамостоятелни рекламни средства (обяви, радио и телевизионни рекламни средства, други аудиовизуални средства, сувенирни стоки, рекламни съобщения по електронен път, Интернет и др.) – 2 часа
10.Методически изисквания към видовете реклама н туризма. Основни принципи на рекламата в туристическата организация – 2 часа
11. Организиране на рекламната дейност. Провеждане на рекламна кампания – подготовка и рекламно проучване – 2 часа
12. Участници в комуникационния процес (рекламодатели, изпълнители, рекламни посредници, разпространители и адресати) – 1 час
13. Планиране, бюджет и ефективност на рекламата на туристическата организация – 1 час
14. Международни панаири и изложби. Цели и задачи на различните изложбени прояви в туризма. – 1 час
15. Комуникационна политика на съвременната туристическата организация – 1 час
16. Връзки с обществеността – същност, определения и ключови понятия – 1 час
17. Форми и средства на пъблик рилейшънс на туристическата организация – 2 часа
18. Основни различия между рекламата и връзките с обществеността. Използване на пъблик рилейшънс в комуникационната система на туристическата организация – 1 час
19. Спонсорство, обекти на спонсорство. Обществено мнение и лидери на общественото мнение – 1 час
20.Управление на връзките с обществеността на туристическата организация и ресурсно осигуряване на пъблик рилейшънс – 2 часа
Литература по темите:
Литература
1. Джефкинс, Фр., Въведение в маркетинга, рекламата и пъблик рилейшънс. Варна, 1993
2. Доганов, Д., Маркетинг в туризма. Варна, 1994
3. Златева, М., Бондиков, В., Новини и сондажи. С., 1998
4. Кафтанджиев, Хр., Рекламната комуникация. С., 1995
5. Кунчик, М.,Ципфел, А., Въведение в науката за публицистика и комуникации. С., 1998
6. Маринова, Е. Маркетинг - продукт, реклама, Варна, 1995
7. Пейчева, Д., Икономика и комуникации, С., 2003
8. Ракаджийска, С., Балинова, Б., Пъблик рилейшънс и туристическа анимация, НБУ, С, 1995
9. Ракаджийска, С., Маринов, С., Туристически пазари, реклама и пъблик рилейшънс, Варна, 1998
10. Кътлип, С., Сентър, Ал., Бруум, Гл., Ефективен пъблик рилейшънс. С., 1999
11. Маринов, Р., Неосъзната сила. Ефективни техники в пъблик рилейшънс. С., 1997
12. Райков, З., Публична комуникация. С., 1999
13. Сб. Връзки с обществеността и изграждане на доверие. С., 1996
14. Райън, К., Възстановителен туризъм, С, 1996
15. Алексиева, С., Нови или стари са предизвикателствата към имиджа на българския туризъм?, сп. "Туризъм България", октомври 1998
16. Европейски тенденции в пъблик рилейшънс - НБУ. С., 1999 г.
17.Сб. Публична комуникация и европейска интеграция, Пловдив, 1999
18. Сб. Пъблик рилейшънс и реклама. С., 2000
19. Алексиева, С. Американската практика в туризма - идеи, пари и Интернет, в. "Пари", бр. 177, 13.09.2000
20. Сп. “Пъблик рилейшънс и реклама”, Варна (1995-1997)
21. Сп. “Връзки с обществеността”, Пловдив(1995-1997)
22 .Сп. “Медия и реклама” , С. (1998- 2004)
23. Семов, М., Народопсихология на българите, С., 1998
24. Райков, З., “Техники и технологии на публичната комуникация”, С, 2000
25. Тончев, Цв., Технология на допълнителните дейности в туризма, С, 2000
26. Петкова, Д., Национална идентичност и глобализация, Пловдив, 2000
27. Петев, Т., Комуникация и социална промяна, С, 2001
28. Райков, З., Корпоративен имидж, С, 2001
29. Сачев, Е., Въведение в комуникативната музейна политика, С., 2001
30. Костов, Е., Културният туризъм, С, 2001
31.Алексиева, С., Само пари ли са необходими за образа на България?, сп. “Медиа свят”, юли 2001
32. Алексиева, С. Шансове ли са за българския проблемите на световния туризъм, сп. "Банки, Инвестиции, Пазари", бр. 8, 2002
33. Пъблик рилейшънс и новите медии, С., 2002, сборник
34. сб. Комуникация в кризисни ситуации, С., 2002
35.Миладинов, П. Проблеми на съвременната музеология, С., 2002
сб. Качеството на българския туризъм – мит и реалност, Варна, 2003 36. Алексиева, С., Всички участваме в пъзела, наречен имидж на България, в. “Пари”, 26.02.2003 г.
36.Рийс, А., Рийс, Л., Залезът на рекламата и възходът на ПР, С.,2003
37. Зийман, С., Краят на рекламата, каквато е, С., 2004
38. Алексиева, С., История между сезоните – Кратка история на БХРА, I част, С., 2003
39. Алексиева, С., История между сезоните – Кратка история на БХРА, II част, С., 2004
40. Алексиева, С., Връзки с обществеността на културния туризъм, София, 2004
41. Димитрова, М., Христова, Л., Нетрадиционният туризъм, С., 2004
42. Ракаджийска, С., Маринов, Ст., Маркетинг в туризма, Варна, 2004
43. Ракаджийска, С., Маринов, Ст., Туристически пазари, Варна, 2005
44. Първото десетилетие. Връзки с обществеността /1995-2005/, София, 2005
45. Ръководство за успешен бизнес - Наемане и задържане на най-добрите хора, С. , 2005
46. Стойков, Л., Пачева, В., Връзки с обществеността и бизнес комуникации, С., 2005
47. Фидлър, Р. Медиаморфоза. Да разберем новите медии, С., 2005
48. Публична комуникация, глобализация и демокрация, състав. и научна ред. Златева, М., Петев, Т., СУ „Св. Кл. Охридски”, ФЖМК, С., 2006
49.Лехтонен, Я., Рисковете на публичността, С,. 2006
50. Алексиева, С.,ПР на туризма - отговорност за промяна на визията и нагласите към Балканите,в сб.:Конкурентоспособност на туристическите дестинации в Югоизточна Европа, Варна, 2006
51. Кадиева, Сн., Рафаилова, Г., Грижа за клиента, Варна, 2007
52. Стойков, Л., Управление на връзките с обществеността, София, 2007
53. Дейвис, А., Всичко, което трябва да знаете за пъблик рилейшънс, С., 2007
54. Алексиева, С., Пъблик рилейшънс - Книга за това, което не може да се купи,а трябва да се спечели, С.,2008
Сборници, списания:
Сб. Публична комуникация и европейска интеграция, Пловдив, 1999
Сб. Качеството на българския туризъм – мит и реалност, Варна, 2003
Сб. Българският туризъм – приоритети за развитие, Варна, 2007
Сп. “Пъблик рилейшънс и реклама”, Варна (1995-1997)
Сп. “Връзки с обществеността” , Пловдив (1995-1997)
Сп. „Медиа Свят” (1999-2006)
Сп. „Одисей” (2000-2007)
Сп. „Туристически пазар” (2000-2005)
Сп. „Туризъм и отдих” ”(2000-2007)
Сп. „Tour.bg”(2002 -2007)
Сп. „Hotels&Restourants Magazine”(2002 -2007)
Сп. „Пътешественик” (2002 -2005)
Сп. Happy Weekend (2004-2007)
Сп. „Твоята България” (2004-2005)
Сайтове:
www.bulgariatravel.bg
www.bhra-bg.org
www. btch.оrg
www.bginfo.ru
www.icomos.org
www.unesko.org
www.culture.government.bg
www.mi.government.bg
www.european-heritage.net
www.bulgarian-tourism.com
www.discoverbulgaria.com
www.travel.journo.com
www.ngtraveler.com
www.world-tourism.org
www.travel.journo.com
www.ngtraveler.com
Средства за оценяване:
- участие и активност на студента по време на занятия – 30 %;
- разработване на реферат, сценарий, курсова работа – 30 %;
- решаване на казус – 10 %;
- подготовка на самостоятелни задания след посещение на събитие: проект/есе – 30 %
- тест
Дата на провеждане на текущия контрол:
- всяка първата седмица от всеки нов месец по време на семестъра
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:
- предаване на 3 писмени работи през семестъра: проект или сценарий по тема; курсова работа след извънаудиторни занятия - посещение на събитие.