BATB701 Туристическа реклама и връзки с обществеността

Анотация:

Целта на курса е да запознае студентите с възможностите на ефективните реклама и връзки с обществеността в съвременната туристическа организация. Предмет на основната част от предлаганите теми са ролята, същността и значението на рекламата и пъблик рилейшънс в съвременната туристическа индустрия и свързаните с тях конкретни практически стъпки за изграждане на имиджа на организацията.

Сред основните теми по занятия са видовете реклама, каналите и носителите на рекламните послания, рекламните константи на фирмената култура, самостоятелните и несамостоятелните средства за реклама, участниците в комуникационния процес, организиране, бюджетиране и реализиране на конкретна рекламна кампания и др. Визирани са основните теми, които разглеждат историята и развитието на връзките с обществеността, разликите между рекламата и връзките с обществеността, форми и средства на пъблик рилейшънс на туристическата организация, управление на връзките с обществеността на туристическата организация.

Като конкретен резултат от този курс студентите ще знаят основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността, както и основните ключови понятия, свързани с организацията на съвременната рекламна и пъблик рилейшънс кампания на една туристическа организация.. Студентите ще могат организират, планират и бюджетират сами рекламна кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие, да познават и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама, да пишат план-сценарии на реални събития в туризма и др.

В рамките на курса са предвидени дискусии теми, анализ на случаи, разработване на сачостоятелни писменни работи, посещение и отразяване след това на конкретно туристическо събитие и др. В посочения обем от часове за лекции и упражнения са включени практически казуси от рекламни и пъблик рилейшънс кампании в българския туризъм, кризисен пъблик рилейшънс в туристическия бизнес и др.

прочети още
Туризъм

Преподавател(и):

доц. Соня Алексиева  д-р
гл. ас. Стефания Темелкова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността в туризма, както и основните ключови понятия

• формите и средствата на ПР в туризма, ефективните комуникации с външните и вътрешните публики в туристическата организация

• как се подготвят и организират специални ПР събития на съвременната туристическа фирма

2) могат:

• организират, планират и бюджетират сами рекламна и пъблик рилейшънс кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие

• да избират и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама и връзките с обществеността

• да пишат план-сценарий на реални събития в туризма и др
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• първоначални знания по маркетинг

• първоначални знания по реклама



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1.Основни понятия и определения на туристическата реклама – 2 часа

2. Роля и значение на рекламата като част от ИМК в съвременната туристическа организация – 1 час

3. Кратка история на развитието на туристическата реклама, съвременни тенденции в развитието на рекламата в туристическата организация - 1 час

3. Основни рекламни концепции, задачи и функции на рекламата – 2 часа

4. Видове реклама.Рекламното въздействие – 1 час

5. Канали, рекламни носители и рекламни средства – 1 час

6. Рекламни константи при фирмената култура и фирмения стил. Фирмен стил в рекламата – 2 часа

7. Самостоятелни средства на туристическата реклама (проспекти, бюлетини, брошури, дипляни, каталози, рекламни списания и справочници и др.) – 2 часа

8. Рекламни списания, вестници, календари и плакати. Други самостоятелни печатни средства – 1 час

9. Несамостоятелни рекламни средства (обяви, радио и телевизионни рекламни средства, други аудиовизуални средства, сувенирни стоки, рекламни съобщения по електронен път, Интернет и др.) – 2 часа

10.Методически изисквания към видовете реклама н туризма. Основни принципи на рекламата в туристическата организация – 2 часа

11. Организиране на рекламната дейност. Провеждане на рекламна кампания – подготовка и рекламно проучване – 2 часа

12. Участници в комуникационния процес (рекламодатели, изпълнители, рекламни посредници, разпространители и адресати) – 1 час

13. Планиране, бюджет и ефективност на рекламата на туристическата организация – 1 час

14. Международни панаири и изложби. Цели и задачи на различните изложбени прояви в туризма. – 1 час

15. Комуникационна политика на съвременната туристическата организация – 1 час

16. Връзки с обществеността – същност, определения и ключови понятия – 1 час

17. Форми и средства на пъблик рилейшънс на туристическата организация – 2 часа

18. Основни различия между рекламата и връзките с обществеността. Използване на пъблик рилейшънс в комуникационната система на туристическата организация – 1 час

19. Спонсорство, обекти на спонсорство. Обществено мнение и лидери на общественото мнение – 1 час

20.Управление на връзките с обществеността на туристическата организация и ресурсно осигуряване на пъблик рилейшънс – 2 часа

Литература по темите:

Литература

1. Джефкинс, Фр., Въведение в маркетинга, рекламата и пъблик рилейшънс. Варна, 1993

2. Доганов, Д., Маркетинг в туризма. Варна, 1994

3. Златева, М., Бондиков, В., Новини и сондажи. С., 1998

4. Кафтанджиев, Хр., Рекламната комуникация. С., 1995

5. Кунчик, М.,Ципфел, А., Въведение в науката за публицистика и комуникации. С., 1998

6. Маринова, Е. Маркетинг - продукт, реклама, Варна, 1995

7. Пейчева, Д., Икономика и комуникации, С., 2003

8. Ракаджийска, С., Балинова, Б., Пъблик рилейшънс и туристическа анимация, НБУ, С, 1995

9. Ракаджийска, С., Маринов, С., Туристически пазари, реклама и пъблик рилейшънс, Варна, 1998

10. Кътлип, С., Сентър, Ал., Бруум, Гл., Ефективен пъблик рилейшънс. С., 1999

11. Маринов, Р., Неосъзната сила. Ефективни техники в пъблик рилейшънс. С., 1997

12. Райков, З., Публична комуникация. С., 1999

13. Сб. Връзки с обществеността и изграждане на доверие. С., 1996

14. Райън, К., Възстановителен туризъм, С, 1996

15. Алексиева, С., Нови или стари са предизвикателствата към имиджа на българския туризъм?, сп. "Туризъм България", октомври 1998

16. Европейски тенденции в пъблик рилейшънс - НБУ. С., 1999 г.

17.Сб. Публична комуникация и европейска интеграция, Пловдив, 1999

18. Сб. Пъблик рилейшънс и реклама. С., 2000

19. Алексиева, С. Американската практика в туризма - идеи, пари и Интернет, в. "Пари", бр. 177, 13.09.2000

20. Сп. “Пъблик рилейшънс и реклама”, Варна (1995-1997)

21. Сп. “Връзки с обществеността”, Пловдив(1995-1997)

22 .Сп. “Медия и реклама” , С. (1998- 2004)

23. Семов, М., Народопсихология на българите, С., 1998

24. Райков, З., “Техники и технологии на публичната комуникация”, С, 2000

25. Тончев, Цв., Технология на допълнителните дейности в туризма, С, 2000

26. Петкова, Д., Национална идентичност и глобализация, Пловдив, 2000

27. Петев, Т., Комуникация и социална промяна, С, 2001

28. Райков, З., Корпоративен имидж, С, 2001

29. Сачев, Е., Въведение в комуникативната музейна политика, С., 2001

30. Костов, Е., Културният туризъм, С, 2001

31.Алексиева, С., Само пари ли са необходими за образа на България?, сп. “Медиа свят”, юли 2001

32. Алексиева, С. Шансове ли са за българския проблемите на световния туризъм, сп. "Банки, Инвестиции, Пазари", бр. 8, 2002

33. Пъблик рилейшънс и новите медии, С., 2002, сборник

34. сб. Комуникация в кризисни ситуации, С., 2002

35.Миладинов, П. Проблеми на съвременната музеология, С., 2002

сб. Качеството на българския туризъм – мит и реалност, Варна, 2003 36. Алексиева, С., Всички участваме в пъзела, наречен имидж на България, в. “Пари”, 26.02.2003 г.

36.Рийс, А., Рийс, Л., Залезът на рекламата и възходът на ПР, С.,2003

37. Зийман, С., Краят на рекламата, каквато е, С., 2004

38. Алексиева, С., История между сезоните – Кратка история на БХРА, I част, С., 2003

39. Алексиева, С., История между сезоните – Кратка история на БХРА, II част, С., 2004

40. Алексиева, С., Връзки с обществеността на културния туризъм, София, 2004

41. Димитрова, М., Христова, Л., Нетрадиционният туризъм, С., 2004

42. Ракаджийска, С., Маринов, Ст., Маркетинг в туризма, Варна, 2004

43. Ракаджийска, С., Маринов, Ст., Туристически пазари, Варна, 2005

44. Първото десетилетие. Връзки с обществеността /1995-2005/, София, 2005

45. Ръководство за успешен бизнес - Наемане и задържане на най-добрите хора, С. , 2005

46. Стойков, Л., Пачева, В., Връзки с обществеността и бизнес комуникации, С., 2005

47. Фидлър, Р. Медиаморфоза. Да разберем новите медии, С., 2005

48. Публична комуникация, глобализация и демокрация, състав. и научна ред. Златева, М., Петев, Т., СУ „Св. Кл. Охридски”, ФЖМК, С., 2006

49.Лехтонен, Я., Рисковете на публичността, С,. 2006

50. Алексиева, С.,ПР на туризма - отговорност за промяна на визията и нагласите към Балканите,в сб.:Конкурентоспособност на туристическите дестинации в Югоизточна Европа, Варна, 2006

51. Кадиева, Сн., Рафаилова, Г., Грижа за клиента, Варна, 2007

52. Стойков, Л., Управление на връзките с обществеността, София, 2007

53. Дейвис, А., Всичко, което трябва да знаете за пъблик рилейшънс, С., 2007

54. Алексиева, С., Пъблик рилейшънс - Книга за това, което не може да се купи,а трябва да се спечели, С.,2008

Сборници, списания:

Сб. Публична комуникация и европейска интеграция, Пловдив, 1999

Сб. Качеството на българския туризъм – мит и реалност, Варна, 2003

Сб. Българският туризъм – приоритети за развитие, Варна, 2007

Сп. “Пъблик рилейшънс и реклама”, Варна (1995-1997)

Сп. “Връзки с обществеността” , Пловдив (1995-1997)

Сп. „Медиа Свят” (1999-2006)

Сп. „Одисей” (2000-2007)

Сп. „Туристически пазар” (2000-2005)

Сп. „Туризъм и отдих” ”(2000-2007)

Сп. „Tour.bg”(2002 -2007)

Сп. „Hotels&Restourants Magazine”(2002 -2007)

Сп. „Пътешественик” (2002 -2005)

Сп. Happy Weekend (2004-2007)

Сп. „Твоята България” (2004-2005)

Сайтове:

www.bulgariatravel.bg

www.bhra-bg.org

www. btch.оrg

www.bginfo.ru

www.icomos.org

www.unesko.org

www.culture.government.bg

www.mi.government.bg

www.european-heritage.net

www.bulgarian-tourism.com

www.discoverbulgaria.com

www.travel.journo.com

www.ngtraveler.com

www.world-tourism.org

www.travel.journo.com

www.ngtraveler.com

Средства за оценяване:

- участие и активност на студента по време на занятия – 30 %;

- разработване на реферат, сценарий, курсова работа – 30 %;

- решаване на казус – 10 %;

- подготовка на самостоятелни задания след посещение на събитие: проект/есе – 30 %

- тест

Дата на провеждане на текущия контрол:

- всяка първата седмица от всеки нов месец по време на семестъра

Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:

- предаване на 3 писмени работи през семестъра: проект или сценарий по тема; курсова работа след извънаудиторни занятия - посещение на събитие.