LOGB705 Превенция на комуникативни нарушения в детско-юношеска възраст
Анотация:
Курсът запознава студентите с изискванията на СЗО и Постоянния комитет за връзки между логопедите в Европа (CPLOL) за системно провеждане на първична, вторична и третична превенция на комуникативните нарушения. Целта е студентите да познават задълбочено нормалното психомоторно и комуникативно развитие на децата и юношите, за да могат да идентифицират маркери за отклонение, изоставане или риск за съответната способност. Предоставя се възможност студентите да получат знания за прилагането на родителски въпросници, скрийнингови методики и тестове; да въздействат превантивно чрез обучение на родителите, учителите и обкръжението на лицата в риск или с проявени комуникативни нарушения.
Преподавател(и):
Росица Йосифова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: кои са видовете и формите за превенция на комуникативните нарушения
2) могат: да прилагат превантивни грижи чрез навременно идентифициране на лицата в риск и чрез подходящо консултиране на семействата и учителите
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Психолингвистика; основи на речевата патология; психомоторно развитие
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Европейска документация в областта на превенцията на комуникативните нарушения
2. Първична превенция – видове, средства
3. Вторична превенция – видове, средства
4. Третична превенция – видове средства
5. Понятие за норма, маркер за отклонение, изоставане, нарушение
6. Основни етапи в развитието на психомоториката
7. Основни етапи в развитието на комуникативните способности
8. Родителски въпросници, скрийнинги, тестове
9. Тест „Диагностика и превенция на езика (ДПЕ 3-4)”
10. Превантивни грижи чрез консултиране и съветване на родителите. Родителски комуникативни стратегии
11. Превантивни грижи чрез обучение на предучилищните учители
12. Превантивни грижи чрез организиране на групови тренинги за усвояване на базисни концепти
13. Превантивни грижи чрез организиране на групови модални тренинги
14. Превенция на обучителни трудности
15. Организация на превенцията на комуникативните нарушения в България
Литература по темите:
Банова, В. (2000). Изследване и оценка на психомоторното развитие на децата от 3 до 6 години. - В: Б. Минчев, ред., Ръководсткво за изследване на детето: I Част, София, изд. „Веда Словена” – ЖГ.
Йосифова, Р. (2009). Значение на зрително-моторните дефицити за овладяване на писмената реч. Сп. Практическа едиатрия, 2009, № 8.
Кремер, Ж.М. (2010). 500 съвета от логопеда: Нарушения на речта. София, изд. „ЛЦР”, 2010.
Стоянова, Ю. (2006). Психолингвистични изследвания. София, “Веда Словена – ЖГ”, 2006.
Стоянова, Ю. (2009). Индивидуални вариации във вербалното развитие. София, Университетско изд. „Св. Климент Охридски”, 2009.
Стоянова, Ю., Р. Йосифова, М. Поппандова, Р. Нецова. (2010). Диагностика и превенция на езика 3-4. София, 2010.
Татьозов, Т., Н. Витанова. (2004). Психодиагностика на детското развитие, София, изд. „Веда Словена” – ЖГ, 2004.
www.cplol.eu
Средства за оценяване:
тестове, семинари, курсова работа, реферат, казус