LOGB703 Диагностика и терапия на езикови нарушения

Анотация:

• Целта на този курс е да представи съвременните разбирания и терапевтични подходи на едно специфично нарушение в детска възраст – дисфазия на развитието/ специфично езиково нарушение. Студентите ще имат възможност да се запознаят с различни теоретични и клинични модели за дефиниране на атипичното езиково овладяване – невропсихологичен, лингвистичен, психолингвистичен.

• Студентите ще бъдат запознати с многообразието от етиологични теории, класификации и синдроми свързани със специфичните езикови нарушения. Специално внимание е отделено на съвременната диагностика и диференциална диагноза в областта. Ще бъдат разгледани съпътстващите го нарушения и коморбидните разстройства.

• Студентите ще добият умения за оценка на атипичното езиково развитие (определяне на водещите невропсихологични дефицити, равнище на езикова изява); умения за екипна диагностика и диференциална диагноза на специфичните езикови/ фонологични нарушения от специфичните говорни/ артикулационни нарушения; практически умения за терапия и превенция на атипичното говорно и езиково поведение.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

доц. Екатерина Тодорова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Различните теоретични и клинични подходи за интерпретация на атипичното езиково овладяване.

• Подходи за изследване, диагностика, диференциална диагноза и превенция на специфичните езикови нарушения.

2) могат:

• Да разработват терапевтични програми зависими от индивидуалните различия в хетерогенната група на децата със специфични езикови нарушения.

• Да провеждат терапия, насочена към: подобряване на комуникативните умения; преодоляването на съпътстващия когнитивен дефицит; развитие на говорните умения; преодоляване на езиковия дефицит в различни области от езиковата система – фонология, морфология, синтаксис, семантика, прагматика.
Предварителни изисквания:
• Добри комуникативни умения и емпатия.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Език и комуникация – основни понятия.

2. Езиково развитие и комуникативни нарушения – лингвистични и онтогенетични психолингвистични аспекти.

3. Невропсихологични аспекти на атипичното езиково овладяване.

4. Определение, етиология и подходи за класификация на дисфазия на развитието/ специфични езикови нарушения.

5. Диагноза и диференциална диагноза в областта на езиковите нарушения в детска възраст.

6. Експресивен тип дисфазия – определение, етиология, клинична картина, терапия.

7. Рецептивен тип дисфазия – определение, етиология, класификация, терапия.

8. Фонологично езиково нарушение – определение, клинична картина, основни терапевтични принципи.

9. Диференциална диагноза на фонологичния езиков дефицит от специфично артикулационно нарушение.

10. Граматично езиково нарушение – определение, клинична картина, основни терапевтични принципи.

11. Семантично-прагматично езиково нарушение – определение, клинична картина, основни терапевтични принципи.

12. Процедура за невропсихологична оценка на деца с атипично езиково овладяване.

13. Екипна диагностика и създаване на индивидуална терапевтична програма на базата на невропсихологичната и лингвистичната оценки.

14. Избор на терапевтичен метод, зависим от индивидуалната клинична оценка – дискусионни въпроси.

15. Превенция на атипичното езиково овладяване и работа с родителите.

Литература по темите:

1. Крайг Г. (2001). Психология развития. СП, Питер.

2. Матанова В. (2003). Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р.

3. Ценова Цв. (2009). Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения.

4. Bishop D., Leonard L. (2001). Speech and language impairments in children: causes, characteristics, intervention and outcome, Psychology Press.

5. Kaderavek, J.N. (2011). Language Disorders in Children: Fundamental Concepts of Assessment and Intervention, Allyn & Bacon.

6. Leonard L. (2000). Children with Specific Language Impairment, MIT Press.

7. Levy Y., J. Schaffer (2002). Language Competence Across Populations: Toward a Definition of Specific Language Impairment, Psychology Press.

8. Norbury C., J. Tomblin, D. Bishop (2008). Understanding developmental language disorders: from theory to practice, Psychology Press.

9. Williams, A.L. McLeod, S. & McCauley, R.J.(2010). Interventions for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brookes Publishing Co.

Средства за оценяване:

ТЕСТОВЕ 50%

УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ 25%

ДРУГИ (презентация): 25%