LOGB702 Разстройства от аутистичния спектър
Анотация:
Целите на курса са:
- Да се запознаят участниците в него с някои от съвременните концепции за етиологията и патогенезата на разстройствата от аутистичния спектър.
- Да се представят методи за оценка и диагностика на различните типове генерализирани разстройства на развитието.
- Да се представят комуникативните нарушения при децата с разстройства от аутистичния спектър, методите за оценка и ролята на логопеда в оценката и терапията.
- Да се представят някои видове терапевтични техники за преодоляване на комуникативните неумения и проблемите в общуването на децата с генерализирани разстройства на развитието.
Преподавател(и):
доц. Маргарита Станкова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Характеристиките на нозологичните единици, включени в рубриката на разстройставта от аутистичния спектър.
• Методите за оценка на децата с разстройства от аутистичния спектър.
• Някои методите на терапевтично повлияване на комуникативните проблеми на децата с разстройства от аутистичния спектър.
2) могат:
• Да правят оценка, диагностично и диференциално-диагностично обсъждане на деца с разстройства от аутистичния спектър.
• Да участват във формирането на терапевтични стратегии за повлияване на конкретни случаи на разстройства от аутистичния спектър.
• Да прилагат на някои терапевтични методи за повлияване на комуникативните затруднения на деца с разстройства от аутистичния спектър.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Разстройства от аутистичния спектър - характеристика на групата нарушения, общи типове затруднения – социални, комуникативни, поведенчески.
2.Детски аутизъм – определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.
3.Диференциална диагноза на детския аутизъм и коморбидност със специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства
4.Комуникативни проблеми на децата с разстройства от аутистичния спектър.
5.Терапевтични техники за преодоляване на проблемите в общуването и комуникативните затруднения на децата с разстройства от аутистичния спектър
6.Представяне на клинични случаи – комплексна оценка на дете с разстройство от аутистичния спектър.
7.Синдром на Аспергер - определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.
8.Диференциална диагноза на синдром на Аспергер и коморбидност със специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства
9.Комуникативни нарушения при децата със синдром на Аспергер
10. Терапевтични техники за преодоляване на проблемите в общуването и комуникативните затруднения на децата със синдром на Аспергер
11. Синдром на Рет – определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.
12.Комуникативни затруднения на децата със синдром на Рет и диференциална диагноза с други нарушения - специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства
13.Синдром на Heller - определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.
14.Хиперактивно разстройство, съчетано с умствено изоставане и стереотипни движения, социални и когнитивни затруднения.
15.Комуникативни затруднения и продоляване на проблемите в общуването на децата с рядко срещани форми на генерализирани разстройства на разивитието
Литература по темите:
1. Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996
2. Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997
3. Франк, В. Психиатрия, Сф., 1995
4. Матанова В., Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р., 2003
5. Пирьова, Б. Невробиологични основи на детското развитие, изд. Нов Български Университет, 2008
6. Справочник за диагностичните критерии на ДСН-IV-ТР, София, 2009
7. Ценова, Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
8. Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994
9. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000
10. Shames George H., Elisabeth H. Wiig, Human Communication Disorders, 1998
11. Center for the study of autism - http://www.autism.com/
12. National Alliance for Autism Research – www.naar.com
Средства за оценяване:
тест
курсова работа