LOGB702 Разстройства от аутистичния спектър

Анотация:

Целите на курса са:

- Да се запознаят участниците в него с някои от съвременните концепции за етиологията и патогенезата на разстройствата от аутистичния спектър.

- Да се представят методи за оценка и диагностика на различните типове генерализирани разстройства на развитието.

- Да се представят комуникативните нарушения при децата с разстройства от аутистичния спектър, методите за оценка и ролята на логопеда в оценката и терапията.

- Да се представят някои видове терапевтични техники за преодоляване на комуникативните неумения и проблемите в общуването на децата с генерализирани разстройства на развитието.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

доц. Маргарита Станкова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Характеристиките на нозологичните единици, включени в рубриката на разстройставта от аутистичния спектър.

• Методите за оценка на децата с разстройства от аутистичния спектър.

• Някои методите на терапевтично повлияване на комуникативните проблеми на децата с разстройства от аутистичния спектър.

2) могат:

• Да правят оценка, диагностично и диференциално-диагностично обсъждане на деца с разстройства от аутистичния спектър.

• Да участват във формирането на терапевтични стратегии за повлияване на конкретни случаи на разстройства от аутистичния спектър.

• Да прилагат на някои терапевтични методи за повлияване на комуникативните затруднения на деца с разстройства от аутистичния спектър.


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Разстройства от аутистичния спектър - характеристика на групата нарушения, общи типове затруднения – социални, комуникативни, поведенчески.

2.Детски аутизъм – определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.

3.Диференциална диагноза на детския аутизъм и коморбидност със специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства

4.Комуникативни проблеми на децата с разстройства от аутистичния спектър.

5.Терапевтични техники за преодоляване на проблемите в общуването и комуникативните затруднения на децата с разстройства от аутистичния спектър

6.Представяне на клинични случаи – комплексна оценка на дете с разстройство от аутистичния спектър.

7.Синдром на Аспергер - определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.

8.Диференциална диагноза на синдром на Аспергер и коморбидност със специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства

9.Комуникативни нарушения при децата със синдром на Аспергер

10. Терапевтични техники за преодоляване на проблемите в общуването и комуникативните затруднения на децата със синдром на Аспергер

11. Синдром на Рет – определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.

12.Комуникативни затруднения на децата със синдром на Рет и диференциална диагноза с други нарушения - специфични разстройства на развитието, интелектуални затруднения, емоционални и поведенчески разстройства

13.Синдром на Heller - определение, клинична характеристика, формиране на диагнозата.

14.Хиперактивно разстройство, съчетано с умствено изоставане и стереотипни движения, социални и когнитивни затруднения.

15.Комуникативни затруднения и продоляване на проблемите в общуването на децата с рядко срещани форми на генерализирани разстройства на разивитието

Литература по темите:

1. Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996

2. Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997

3. Франк, В. Психиатрия, Сф., 1995

4. Матанова В., Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р., 2003

5. Пирьова, Б. Невробиологични основи на детското развитие, изд. Нов Български Университет, 2008

6. Справочник за диагностичните критерии на ДСН-IV-ТР, София, 2009

7. Ценова, Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.

8. Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994

9. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000

10. Shames George H., Elisabeth H. Wiig, Human Communication Disorders, 1998

11. Center for the study of autism - http://www.autism.com/

12. National Alliance for Autism Research – www.naar.com

Средства за оценяване:

тест

курсова работа