BABB642 Практика: Учебно тренировъчна фирма
Анотация:
Курсът се провежда в рамките на Проект: Учебно-практическо и изследователско звено (УПИЗ) – “Учебно-тренировъчната фирма (УТФ)”, което е първо по своя характер иновативно начинание в областта на висшето образование в Република България. Неговите цели са стратегически приоритет за НБУ. Курсът ползва симулационен модел, с който се симулира дейността на реална бизнес организация. Това позволява да се постигне максимална интегрираност между научната теоретия и нейното практическо приложение и проявление (“обучение чрез действие”). Във виртуална среда се извършват всички дейности, присъщи на бизнес организация, работеща в областта на финансово-счетоводните и одитни услуги. Изпълняват се процедури по определяне на предмета на дейност и вписване в търговския регистър, разработване на организационна структура, набиране, подбор и обучение на персонал, изготвяне на краткосрочни, средносрочни и стратегически документи. Перманентно се осъществява управление на ресурсите, проучване и развитие на пазара, бизнес комуникации и реализиране на сътрудничество с други организации от националната и световната мрежа на УТФ и др. Курсът се провеждат по график под ръководството на преподавател, сертифициран от ЦУТФ при Министерството на образованието, младежта и науката на Република България.
Основните цели на курса са:
постигане на максимална обвързаност между научната теория по мениджмънт и нейните практически приложения;
Създаване на реални възможности за иновативност и стремеж за развитие на творческото мислене и управленско поведение на студентите;
Осигуряване на възможности за цялостно прилагане на теоретичните постановки, изучавани в основните курсове;
Повишаване на мотивацията на студентите за по-задълбочено усвояване на научните парадигми;
Интегриране на изучаваните в НБУ курсове и създаване на възможности за участие на студентите в научно-изследователски проекти с национална и международна значимост.
В тактически аспект постигането на целите на УПИЗ – УТФ ще се извършва в тясно (договорно) сътрудничество с Центъра на учебно – тренировъчните фирми към Министерството на образованието, младежта и науката на Република България.
Преподавател(и):
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След провеждането и изучаването на лекционния курс студентите ще знаят:
административните процедури за създаване и управление на нов бизнес;
методите за изграждане на морално-етични ценности в мениджмънта и персонала на организациите;
приложенията на методите и подходите за работа в екип;
методите и подходите за водене на лоялна конкурентна борба;
специфичните условия за работа на бизнес организациите с публичните институции;
методите за водене на преговори, да разработват и осъществяват договорни отношения с други бизнес субекти;
подходите и методите за изготвяне на стратегически и вътрешноорганизационни нормативни и оперативни документи;
законово-нормативната база, регламентираща създаването на ново предприятие и неговото управление;
условията за работа в рамките на националната и световната мрежа на учебно-тренировъчните фирми.
и ще могат на практика:
да прилагат административните процедури за създаване и управление на нов бизнес;
да извеждат и прилагат методите за структурно изграждане на бизнес организации, в т.ч. формирането на морално-етични ценности в мениджмънта и персонала, в контекста на тяхната организационна култура;
да прилагат ефективно управленските функции;
да прилагат методите и подходите за работа в екип;
да водят лоялна конкурентна борба;
да изпълняват дейности с публични институции, произтичащи от съответните нормативни разпоредби;
да прилагат методите за ефективно водене на преговори, както и да разработват и осъществяват договорни отношения с други бизнес субекти;
да изготвят стратегически и вътрешнооргатнизационни нормативни и оперативни документи;
да осъществяват бизнес отношения и комуникации с други виртуални фирми, в рамките на националната и световната мрежа на учебно-тренировъчните фирми.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
1. Принципи на макроикономиката.
2. Принципи на микроикономиката.
3. Основи на счетоводството.
4. Въведение във финансите.
5. Основи на маркетинга.
6. Бизнес право (първа и втора част).
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Избор на предмет на дейност, капитал, наименование, управителни органи и структура на фирмата.
2. Процедури и правила за регистрация на фирма. Дейности свързани с вписването на фирма в търговския регистър към Агенцията по вписванията.
3. Документи по закона за защита на личните данни – видове, същност и комуникационни връзки с регистъра на администраторите на личните данни.
4. Бизнес комуникационен указател – правна същност и административни особености.
5. Финансово-счетоводна дейност - откриване и управление на банкови сметки.
6. Стратегическо управление на фирмата – структурна осигуреност, целеполагане, разработване на стратегии.
7. Фирмено планиране и изработване на бизнес план – видове, същност, цели, процедури, организационна осигуреност, документна обезпеченост, изпълнение.
8. Договорна осигуреност и управление - изработване на междуинституционални, фирмени и трудови договори. Изисквания и правила за управление.
9. Управление на човешките ресурси:
правила и подходи за подбор, наемане, въвеждане, обучение, асоцииране и развитие на персонала – принципи, подходи, документи и изпълнение;
разработване на система за оценка на административния, техническия и оперативен персонал – принципи, подходи, документи и изпълнение;
мотивационни политики, цели и подходи – практическата реализация.
10. Разработване на система за управление и контрол в организацията:
правила за работа на управителния орган;
вътрешни правила за работната заплата – видове системи за възнаграждение;
правилник за документооборота;
правила за обработване и съхраняване на входящата и изходящата информация;
правилник за вътрешния ред;
правилник за безопасност и охрана на труда;
правила за рекламната дейност;
система за управление на качеството;
правила за ценообразуване на услугите;
правила за вътрешен одитинг;
правила за кореспонденция и др.
11. Социална отговорност – същност, принципи и форми. Колективен трудов договор.
12. Работа с публични институции – правила, документи, срокове и др., в т.ч.:
документи за отчитане на месечните осигурителни вноски и данъци върху доходи и процедури относно кореспонденцията с НАП;
регистрация на търговска марка в патентното ведомство;
работа с Агенцията по вписванията и др.
13. Работодателски организации – видове, същност, членство, цели, възможности.
14. Правила за разработване на номенклатура, асортимент и асортиментна структура.
15. Работа в екип – видове, особености, структуриране, документооборот и взаимовръзки.
16. Комуникации и комуникационни стратегии – видове, подходи и правила за разработване на комуникационна система.
17. Вътрешно и външнотърговски сделки и финансови операции – видове, същност, управление.
18. Системи за финансов одит – видове, същност, практическо приложение и изпълнение.
19. Корпоративна сигурност – видове, същност, системи за защита на фирмената тайна и информация.
20. Национални и международни форуми на учебно-тренировъчните фирми – видове, цели, изисквания за участие, методи за класиране на участниците.
Литература по темите:
1. Основна литература:
1.1. Научна литература по фирмено управление, респ. организация и управление на финансовата дейност.
1.2. Нормативни документи, регламентиращи и регулиращи създаването и управлението на икономически субекти със статут на търговец.
2. Допълнителна литература:
2.1. Научни публикации.
2.2. Периодика.
Средства за оценяване:
Проверката и оценката на компетенциите на студентите ще се извърши на основата на изпълнението на конкретно практическо задание (в края на курса), което трябва да бъде представено чрез презентация. В крайната оценка ще се вземат предвид и количеството и качеството на извършените дейности от студента по време на присъствените и неприсъствените занятия.