BABB636 Управление на човешките ресурси
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА
• курсът е специфично насочен към създаване на познания за основните компетенции в управлението на човешките ресурси;
• за целта ще бъдат разгледани и дефинирани основните понятия и дефиниции, свързани с организационната ефективност и стратегическото управление на персонала на бизнес равнище – функции, дейности и техники;
• студентите ще бъдат запознати с подбора, развитието, оценката и мотивирането на човешките ресурси, както и одита на човешките ресурси и като цяло управлението на трудовите отношения ;
• ще се анализира външната среда за управлението на човешките ресурси в организацията;
• крайната цел е студентите да са в състояние да прилагат получените общотеоретични и специализирани знания при осъществяването на туристически управленски дейности
Преподавател(и):
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните компетенции в управлението на човешките ресурси; понятия и дефиниции;
• стратетегическите подходи, модели и механизми за отделните фази на цикъла на управление на персонала;
• поведенческите аспекти на взаимодействие на човека с организацията, с другите участници в трудовия процес (работа в екип) и неговата мотивация за труд;
• подбора, развитието, оценката и мотивирането на човешките ресурси, потребни на организацията за достигане на своите цели;
• разработването на организационна структура и климат; създаването на стил на управление;
• стратегическото управление на персонала на бизнес равнище – функции, дейности и техники;
• организационната ефективност – основни понятия и дефиниции, подходи;екипна работа и видове екипи;
• одит на човешките ресурси;
• развитието на системата от човешки ресурси – управление на инвестициите в човешкия капитал;
• организацията на труда като функция в управлението на човешките ресурси.
2) могат:
• да познават същността, обхвата и съвременните възгледи в управлението на персонала;
• да познават стратегическите подходи към наемането, мотивирането, развитието и ръководството на хората в организациите;
• да анализират потребностите от човешки ресурси в организацията, тяхното набиране, функционално използване и развитие;
• да познават иновативните практики за управление на човешките ресурси, стойността за служителите, за потребителите, за инвеститорите;
• да познават структурата на персонала – управленски и изпълнителски; основните функции по вертикала и хоризонтала в организацията;
• да анализират планирането на персонала, познавайки системите на подбор и разпределение, оценка, стимулиране и санкциониране; развитието на трудовата кариера;
• да определят потребностите от обучение и квалификационно развитие;
• да познават формите на хоризонтално развитие и натрупване на потенциал за вертикално развитие;
• да познават екипната работа, видовете екипи и екипни цели; вътрешната среда на екипа и екипните норми;
• да познават формирането на системата от човешки ресурси на организацията и тяхното управление;
• да прилагат получените общотеоретични и тясноспециализирани знания при осъществяването на управленски дейности.
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма
ТЕХНИЧЕСКО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО
(уеб-базирано обучение, използване на мултимедия, слайдове, учебни филми,CD, албуми и др.)
• използване на мултимедия …………………………………………………..
ЕЗИК НА ПРЕПОДАВАНЕ
• български език…………………………………………………………………………………..
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Въведение в управлението на човешките ресурси – същност, обхват, съвременни възгледи, стратегически подходи в управлението на човешките ресурси. Основни понятия.
2.Бизнес-среда (в сферата на туризма) и управление на човешките ресурси.
3.Управление на човешките ресурси вътре в системата на управление на (туристическата) фирма – стратегии и политики .
4.Фирмена култура.
5.Организационна ефективност. Екипна работа.
6.Дейности по мениджмънт на човешките ресурси. Проектиране и анализ на организационните структури и работните места (в частност в туризма). Длъжностни характеристики.
7.Формиране на системата от човешки ресурси в туристическите фирми – анализ, планиране, набиране, подбор, разпределение, назначаване на трудов договор и прекратяване.
8.Заплащане и стимулиране на труда в (турстическите) фирми. Оценка на труда и развитие на трудова кариера. Одит на човешките ресурси.
9.Външна среда за управлението на човешките ресурси в (туристическата) фирма.
10.Управление на човешките ресурси на национално, браншово, регионално, фирмено равнище.
11.Пазар на труда. Видове.
12.Индустриални отношения. Трипартизмът в УЧР.
13.Особености на труда и работната среда (в туризма). Организацията на труда като функция в управлението на човешките ресурси.
14.Анализ на заетостта в туризма.
15.Развитие на системата от човешки ресурси (в туризма) - предизвикателства от глобализацията на международния туристически пазар. Управление на качественото изпълнение, трудовото възнаграждение, безопасните и здравословни условия на труд. Управление на трудовите отношения. Колективно трудово договаряне – Кодекс на труда.
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
• Владимирова, Катя «Управление на човешките ресурси», изд. «НБУ» , София, 2006
• Карабельова, Соня «Управление и развитие на човешкия потенциал», изд. «Класика и Стил» София, 2004
• Карабельова, Соня «Новите стратегии в управлението на човешките ресурси и организационното поведение» Христоматия на управление на човешките ресурси, изд. «ЛИК» София, 2000
• Христова, Татяна «Мениджмънт на човешките ресурси», изд. «Сита Мениджмънт КонсултУ» ООД, 1996
• Армстронг, Майкъл «Наръчник за управление на човешките ресурси», изд. „Делфин прес”, Бургас
• Дракър, Питър «Ефективно управление», изд. «Класика и Стил» София, 2002
Средства за оценяване:
ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
1. Текущи оценки – 50 %, формирана на база два теста
2. Практически занятия – 50 % от текущата оценка
3. Изпит и окончателно оформяне на оценката: 100 %
Система на оценяване:
Тест с отворени и затворени въпроси и казус или есе – 10 изречения
Максимален брои точки 100
50-60 т. – Среден 3
60-70 т. – Добьр 4
70-80 т. – Мн. Добьр 5
90-100 – Отличен 6