BAEB686D Банки и банково обслужване

Анотация:

" Курсът "Банки и банково обслужване" има за цел да разкрие пред студентите голямото разнообразие на банковата дейност. Ударението е поставено както върху обслужването на банковите клиенти в процеса на извършваните банкови операции, така и върху ролята на централната банка.В курса се обръща специално внимание на активните и пасивните банкови операции, на инвестиционната дейност на банките и на платежните операции.

прочети още
Финанси - ДО

Преподавател(и):

доц. Ренета Димитрова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще:

Знаят:

1. Каква е организацията на банковата система в нашата страна;

2. Какво представляват банките като финансови институции и колко сложна и многостранна е тяхната дейност.

Могат:

1. да прилагат правилно понятията, теориите и концепциите, познати им от курса в практически изследвания.

2. да локализират и използват интернет и библиотечните ресурси;

3. да започнат работа в банки като служители във фронт офис, в кредитни отдели и други.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

Основни знания по финанси

Основни знания по счетоводство



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Първа консултация, теоретичен обзор на курса - 4 ч.

1 тема. Банките - произход и същност. Възникване на банките. Дефиниране на понятието "банка". Видове банки.

2 тема. Банкова система. Същност и структура на банковите системи. Банкови системи в страните с развито пазарно стопанство. Исторически преглед на развитието на българската банкова система.

3 тема. Централни банки. Възникване на централните банки. Място на БНБ в съвременната ни икономика. Функции на БНБ. Зависимост и независимост на централните банки. Инструменти на парично-кредитната политика на централните банки.

4 тема. Същност и видове търговски банки. Банкови операции.

5 тема. Пасивни операции на търговските банки. Мобилизиране на временно свободните парични средства. Гарантиране сигурността на депозитите. Формиране на собствения капитал.

6 тема. Активни операции на търговските банки. Кредитиране на нефинансови институции и други клиенти. Място и роля на инвестиционната дейност на търговските банки. Други активни банкови операции

7 тема. Посреднически банкови операции. Операции по безкасови плащания. Касови операции. Даване на референции. Обществен трезор. Картови операции. Електронно банкиране. Други посреднически банкови операции.

Втора консултация, обсъждане на зададените проекти и/или курсова работа - 4 ч.

Обсъждане на проект на тема - Предимства на дебитни и кредитни карти, предлагани от търговска банка ........................... Разясняване на изискванията относно структурата, обема и необходимите данни.

Литература по темите:

Основна литература:

1.Вачков, Ст. и колектив, Въведение в банковото дело, Стено, 2009

2.Младенов, М. Пари Банки кредит. Princeps, 1998

3.Стефанова, П. Банки и кредитно посредничество. Тракия, 2000

4.Димитрова, Р. Банки и банково обслужване, Ромина, 2011

5.Закон за кредитните институции

6.Закон за гарантиране на влоговете

7.Закон за потребителския кредит

Допълнителна литература:

1.Александрова, М. и екип . Финанси - практически моменти, С., 2005

2.Заутер, В. Основи на банковото дело. Делфинпрес, 1994

3.Завадска, З и колектив, Банково дело, УИ Стопанство-УНСС, 2004

4.Михайлов, Ев. и колектив. Пари и банково дело, Мартилен, 1998

Средства за оценяване:

Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на on-line теста (компонент 1) през семестъра, който се провежда след втората консултация - оценката участва с 50%. Компонент 2 за ТО е изпълнение на казус през семестъра, предаден през платформа Мудъл на НБУ до датата на текущия тест, съгласно графика за ДО - оценката участва с 50% от крайната оценка от текущо оценяване (КОТО).

Оценяването на студентите в сесията става чрез комплексно задание - on-line финален тест и практически курсов проект предаден в MOODLE НБУ до датата на изпита в сесията. Относителната тежест на двата компонента е също 50:50.