BAEB079Z Социално предприемачество
Анотация:
Социалното предприемачество е бързо развиваща се и променяща се бизнес област, в която ,се срещат бизнесът и нестопанските предприятия. Курсът е структуриран около три елемента :
1 . В областта на социалното предприемачество.
2 . Играчите и бизнес структурите , използвани от социалните предприемачи.
3 . Управлението на социално предприятие .
Когато говорим за социално предприятие се имат предвид следните понятия, вградени в курса:
Устойчивост - Как социалните предприемачи финансират своите предприятия ? Как самите социални предприятия се поддържат финансово сами?
Въздействие и ефективност - Какво е въздействието на предприятието? Какви инструменти са достъпни за измерване на въздействието и ефективността на социалните предприятия ?
Иновации - социалните предприемачи са новатори, които създават климата. Как се създава и разпространява тази иновации и промяна?
Лидерство - Какви са характеристиките на лидерството на социални предприемачи?
Цели
" Да създаде знания и умения сред студентите, обучавани в курса да анализират възможностите за социално предприемачество в различви целеви области
" Да повиши уменията на студентите за оценка различни видове риск в социалната предприемаческа дейност.
" Да развие мислене по отношение на стратегиите в социалното предприемачество и тяхната ефективност.

Преподавател(и):
доц. Нинел Нешева-Кьосева д-р
доц. Виктор Аврамов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" областта на социалното предприемачество и много от възможностите, предизвикателствата и проблемите, пред които са изправени социалните предприемачи
" Веригата на стойността на фирмата
" Локализацията и доходността на различните пазари (императив на локализацията).
" Основните международни търговски и данъчни режими
" Основните културни особености на потребителите на социални услуги и дейности.
2) могат:
" Да разбират и анализират социални проекти от различен тип с оглед постигане на дългосрочна доходност
" Да избират подходяща стратегия на социалната фирма
" Да извършват оптимизация на дейността на социална фирма
" Да създават подходяща организация на социалната фирма в дадения пазар.
" Да разработят бизнес план за социално предприятие
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Въведение в социалното предприемачество.
2 Социално предприемачество и мрежата на работещите за печалба предприятия.
3 Филантропия и хибридни предприятия
4 Организациите с нестопанска цел, правителството, и социалното предприемачество.
5 Рамка на анализа на международната бизнес среда, Анализ на микросредата, Анализ на доставчиците, Анализ на клиентите, Анализ на конкурентите, Анализ на пазарните посредници
6 Анализ на макросредата - икономическа среда, политическа и правна среда, социо-културна среда, демографска среда, природна среда и екологични фактори, физическа и технологична среда
7 Стратегия и фирма в международния бизнес на комуникационни продукти.
8 Измерване и управление на ефективността
9 Верига на а стойността.
10 Капитал / Източници на финансиране / Финансиране
11 Икономии от мащаба
12 Анализ на кривата на обучението на персонала и ефекти
13 Теория за жизнения цикъл на компанията (Исак Адизес)
14 Основни трудности - транспортни разходи, търговски бариери, политически и икономически риск, глобален риск
15 Презентация на бизнес план за социално предприятие
Литература по темите:
Модели за изготвяне на бизнес план
http://media.wiley.com/product_ancillary/8X/07879723/DOWNLOAD/Benetech.pdf
http://media.wiley.com/product_ancillary/8X/07879723/DOWNLOAD/Viet-Aid_Win-Win_Cleaning.pdf
Brinckerhoff, Peter C. (2000) Social Entrepreneurship: The Art of Mission-Based Venture Development New York: John Wiley & Sons
Wolk, Andrew and Kreitz, Kelley (2008) Business Planning for Enduring Social Impact: A Social-Entrepreneurial Approach to Solving Social Problems Cambridge: Root Cause.
Harris, Hank "Business Plan or Strategic Plan: What's the Difference" (2008), download at: http://webenhanced.lbcc.edu/gbusmm/mmresources/coursedocs/articles/Biz_or_Strat_plan.htm
http://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=531&langId=bg
https://sites.google.com/a/piamater.org/theinstistute/
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 40 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 40 %
ДИСКУСИИ 20 %
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
В случай, че студентът няма оценка от текущ контрол, той може да се яви на писмен и устен изпит.