BCLB531 Психолингвистика
Анотация:
· да подготви студентите за теоретични занимания с проблеми на езикоусвояването;
? да даде на студентите необходимите знания за процесите, протичащи при усвояване на роден и чужд език, с които те ще се сблъскат в учителската им практика;
? да помогне на студентите да анализират психолингвистичните процеси, протичащи при превод.

Преподавател(и):
проф. Мария Грозева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
? процесите, протичащи в човешката психика при усвояване на родния език;
? процесите, протичащи при усвояване на втори и следващи езици;
? основните модели на усвояване на речника и граматиката на езика;
? психологическите процеси, протичащи при превод;
2) могат:
? могат да прилагат резултатите от психолингвистичните изследвания в конкретните случаи на педагогическа и преводаческа дейност
? да подлагат на анализ затрудненията в езикоусвояването и превод от гледна точка на психолингвистичните процеси като търсят подходящо решение.
Предварителни изисквания:
завършен курс “Увод в общото езикознание”
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Предмет, задачи и методи на изследване в психолингвистиката. Основни теории. и школи в съвременната писхолингвистика и техните представители. Езикоусвояването като дял от психолингвистиката.
2. Равнища на анализ: Възприемане и пораждане на реч.
3. Език и мислене, език и култура.
4. Психологическа семантика. Организация на семантичната памет. Значение, контекст и референтност.
5. Езукоусвояване - физиологически основи. Анатомия и функциониране на човешкия мозък. Езикови центрове. Влияние на дясното и лявото полукълбо върху ЧЕО.
6. Езикоусвояване: предмет, основни понятия и основни методи. Универсална граматика - история на въпроса. Видове езикоусвояване. Основни процеси при езикоусвояването.
7. Усвояване на първи език. Деца-Маугли. Критически период в езикоусвояването. Доречеви етап. Усвояване на отделните езикови системи. “Родителски език”.
8. Пораждане на реч: Модели на речепораждане.
9. Влияние на социалните фактори върху езикоусвояването. Значение на езиковата информация. Учебни регистри и тяхното значение.
10. Влияние на личностните фактори и характеристики върху езикоусвояването.
11. Усвояване на втори език. Видове и характеристика. Спонтанно усвояване на Л2. Усвояване на различните подсистеми на езика-цел.
12. Чуждоезиково обучение. Чуждоезиково обучение и спонтанно езикоусвояване.
13. Дума – изречение – текст. Пораждане и възприемане на текст.
14. Езикови патологии и психолингвистика.
15. Приложни аспекти на езикоусвояването: съдебна психолингвистика, език и джендер, език и въздействие.
Средства за оценяване:
1. Тестове
2. Реферат