TEAB502 Интерпретационни говорни техники
Анотация:
Курсът е едносеместриален и има за цел да запознае студентите с обхвата, спецификата и основните проблеми на интерпретационните говорни техники
• Работата в курса ще се съсредоточи върху интерпретацията и отключването на креативната енергия на студента
Преподавател(и):
проф. Цветана Манева
доц. Антоанета Петрова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
знаят:
• Основните характеристики на импровизационния театър
• Структурата и отделните елементи на игровия театър
2) могат:
Да приложат наученото за импровизационния театър, учатвайки с трупата от алумни към УТ на НБУ в представления пред публика
Да могат креативно да отразяват незримото и дават перспектива на наратива.
• Да визуализират отговорите, които разказващият несъзнавано търси у себе си
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Същност и структура на обучението по говорна техника. Предмет, етапи за овладяване
на говорна техника и осмисляне на упражненията чрез въображаема психо-физическа задача.
2. Основни принципи в работата по техника на говора. Времетраене на упражненията.
Задачи и механизми. Етапи за овладяване на говорна техника: възпитаване на слуха, определяне
причини за говорни дефекти, коригиране на говорни дефекти.
3. Оптимизиране на мускулното и психическото напрежение. Овладяване и развиване на
дихателната дейност. Осъзнаване и работа за раздвижеността на гръдната междуребрената
мускулатура. Подсилване на дейността на диафрагмата. Укрепване на коремната мускулатура.
4. Възпитаване на дихателна сръчност. Овладявяне на умения за точно използване на
дихателните упражнения. Упражнения за пъргавина на експираторната и инспираторната
мускулатура.Упражнения за дихателна сръчност. Осъзнаване на дейността на диафрагмата и
подкоремната мускулатура.
5. Активизиране на фонационното дишане.
6. Контрол на гласовата изява. Значението на ларингиалната визуализация в управлението
на гласа. Анатомични данни за органите на гласа и тяхното управление.
7. Физиология на органите на гласопроизвеждането. Дишане при фоноторния акт.
Физиология на фонацията.
8. Качества на говорния глас. Окраска и тембър на гласа. Определяне на гласовите
разновидности и идентифициране на гласови проблеми.
9. Изговор (дикция) и изговорна сръчност. Подобряване на артикулационната моторика.
Гимнастика за артикулационните органи.Темп на артикулационните упражнения и говорна
сръчност.
10. Постановка на звуковете в българския език. Уточняване произношението на отделните
говорни звукове - гласни и съгласни звукове. Описание на правилни говорни позиции при
произношението на звуковете. Диференциране на произношението на звуковете.Упражнения с
текстове.
11. Фактори влияещи за правилното произношение на звуковете.Напрежение в
артикулационните органи. Напрежение на лицето. Напрегнато издърпване на брадата. Напрежение
в раменния пояс и врата. Напрежение в гласовия апарат. Видове глас.
12. Психология на кодирането и декодирането на съобщения. Понятието телегеничност.
13. Функционално-семантични единици - поздрави, покани, привличане на внимание,
прекъсване на говорещия, объркване, молба, затруднения при подбора на изразни средства,
акцентуване.
14. Преодоляване на говорните нарушения. Комплексни упражнения за усъвършенстване
на говорната техника.
15. Упражнения с художествени и други текстове за активизиране на вниманието към речт
Литература по темите:
1. Борисова, Д. Алхимия на актьорския глас. С., 2006
2. Данчева ,Г. Говорна техника.В. Търново.2000.
3. Красин, Й., Психофизически подходи в говорно-гласовото възпитание на актьора. София:АБ,
2007
4. Сотирова,Е., Иванова, Е., Техника на говора.С. УИ”Епископ К.Преславски”, 2007.
5. Тодорова Е. Артикулационни нарушения. С., Изд. на НБУ, 2009
6. Цанков, К. и др.,Помагало по фонетика и фонология на съвременния български книжовен език,
В. Търново, 2008
7. Щерева, Д., Говорна техника и комуникативно-тренингови модели, Веда цловена – ЖГ, 2010
8. Frahm Whitney, Articulation and phonological disorders, Radford University press, 2006
Средства за оценяване:
Студентът получава финална оценка за работата си в курса при мин. 70% посещаемост на часовете и две текущи. При неспазване на това условие, студентът има право да се яви на изпит като оценката му ще бъде понижена с една единица, поради отсъствието му в редовните часове. Студент, посетил 100% редовните учебни часове, има право да получи с една единица по-висока крайна оценка от показания резултат