BULB526 Кино, телевизия, литераура
Анотация:
В епохата на визуалното, в която живеем, изглежда, че литературата е все повече изтласквана на заден план. При все това литературни сюжети са в основата на множество творби на визуалното изкуство от античните статуи и изображения до днешни телевизионни сериели и холивудски блокбастъри. Целта на курса е да представи взаимодействието между различни форми на литературния и визуалния език, как те взаимно се „превеждат”, допълват или конкурират, предавайки едни и същи сюжети – от Тайната вечеря през историите за Мечо Пух и Алиса до тези на Радичков.
Преподавател(и):
доц. Йордан Ефтимов д-р
доц. Биляна Курташева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите студенти
- знаят:
различни контексти, перспективи и граници на взаимодействието между визуални медии и литература
- могат:
да посочвт и анализират връзките и разминаванията между визуалните медии кино и телевизия и литературата
Предварителни изисквания:
Обща литературна и визуална култура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Тематичен план
1. Съзаклятието: Тайната вечеря – от синоптичните евангелия до Тинторето, Леонардо, Гирландайо, Рубенс, Пусен и Дали
2. Голямата война I: Битката при Термопилите в един исторически извор (Херодот), биографичен портрет (Плутарх), епиграма (Симонид), картина (Жак-Луи Давид), графичен роман („300” на Франк Милър) и филм („300” на Джерард Милър)
3. Голямата война II: Троянската война – от „Илиада” на Омир до „Троя” на Волфганг Петерсен (2004)
4. Любовта през вековете: Ромео и Жулиета – трагедията на Шекспир (1597), картините на романтика Хенри Фюсели (1809) и прерафаелита Форд Мадокс Браун (1870), филмите на Франко Дзефирели (1968, хипи версия) и Баз Лурман (1996, "MTV Generation" версия)
5. Мултикултурализмът – Аргонавтите от Омир и Овидий до филма на Ник Уилинг, направен за „Hallmark”
6. Как се изгражда визуалната представа за литературния герой (и неговия автор), или как един класически текст бива „редактиран” от своите визуализации.
I. Хамлет – в картините на Уилям Хънт (1864), Йожен Дьолакроа (1839) и Гюстав Моро, и във филмовите версии на Лоурънс Оливие, Инокентий Смоктуновски, Кристофър Плъмър, Ричард Чембърлейн, Ричард Бъртън, Кенет Брана, Мел Гибсън, Итън Хоук...
7. Как се изгражда визуалната представа за литературния герой (и неговия автор), или как един класически текст бива „редактиран” от своите визуализации II. Бай Ганю – на Алеко, на Бешков, на Калоянчев.
8. Стихотворение по картина: „Падането на Икар” на У.Х. Одън и „Пейзаж с падането на Икар” на Уилям Карлос Уилямс по едноименната картина на Питер Брьогел Стари. Версии на погледа.
9. Образ и литературна мистификация - портретите на Никола Петров на „поетите” в антологията на Пенчо Славейков „На Острова на блажените”. Митологията на автора и ролята на портрета (графичен, фотографски) в българските литературни антологии.
10. Болничните автопортрети на Гео Милев и стихотворението „Главата ми – кървав фенер...”: белезите на войната и авангарда.
11. „Портретът на Дориан Грей” на О. Уайлд, или как „работи” портретът в романовия сюжет. Портретът като жанр на модернисткия роман – „Портрет на художника като млад” (Дж. Джойс), „Портрет на една дама” (Х. Джеймс).
12. Книжки с картинки, или как „оживяват” детските герои. „От слон до мравка” на Дора Габе и Бешков; „Мечо Пух” преди и след Дисни; „Алиса в страната на чудесата” в интерпретациите на над сто илюстратора (до Ясен Гюзелев).
13. Дадаисткото стихотворение „На Анна Блуме” от Курт Швитерс и едноименния анимационен филм (на Весела Данчева, Fin Film): как се визуализира Дада? Жанрът филм по стихотворение.
14. Феноменът графичен роман, или за срещата на сериозната литература и комикса: „Маус” на Арт Спигелман.
15. „Козият рог” – Николай Хайтов и онемяването на българското кино.
16. „Преброяване на дивите зайци” – къс разказ на Георги Мишев и пълнометражен филм на Едуард Захариев.
17. „Привързаният балон” и „Последно лято” - как се визуализира езикът на Радичков.
18. "Завръщане в Брайдсхед" - образцовият литературен сериал (по едноименния роман на Ивлин Уо)
19. Новата поредица "Шерлок" на ББС по романите на А.К. Дойл - Холмс и Уотсън във времето на компютрите и SMS-ите; презареждане на жанра на нова скорост.
Средства за оценяване:
Участие в дискусии.
Есе.