BCLB504 Тeория на възпитанието
Анотация:
Курсът е аудиторен и има за цел да даде на студентите основни познания в областта на образованието и възпитанието, да ги запознае със схващанията на изтъкнати педагози за обучението и възпитанието във всички степени на образованието и да развие у студентите умения и навици за критически анализ на разглежданите теоретични постановки. Формите на провеждане включват лекции, дискусии и работа по групи.
Преподавател(и):
доц. Мария Нейкова д-р
гл. ас. Милка Хаджикотева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните теории на възпитанието
• основни педагогически модели от 19 и 20 век
• иновационни педагогически модели и тенденции в развитието на образованието
2) могат:
да разпознават и коментират конкретни проявления на изучавани образователни модели,
• да анализират иновационни стратегии,
• да коментират образователни системи.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Процес на възпитанието – същност, особености и закономерности
2 Процес на възпитанието - възпитание, самовъзпитание, превъзпитание
3 Принципи на възпитанието – същност, класически принципи
4 Принципи на възпитанието - съвременни аспекти на принципите на възпитанието
5 Методи на възпитанието - същност, свойства и функции
6 Методи на възпитанието - класификация
7 Методи на възпитанието - форми и средства на възпитание
8 Умствено възпитание - понятие за умствено възпитание, основни идеи и концепции за интелекта
9 Умствено възпитание - цел и задачи на умственото възпитание
10 Нравствено възпитание - нравственото развитие като страна от цялостното развитие на личността
11 Нравствено възпитание - специфика на нравственото възпитание като педагогически процес
12 Естетическо възпитание – същност, значение и сновни категории
13 Естетическо възпитание – процес на естетическо възпитание
14 Семейството като възпитателен фактор
15 Учителят като възпитателен фактор
Литература по темите:
• Основна литература:
Димитров (2005): Димитров, Л. Теория на възпитанието. София
Педагогика: София, Министерство на образованието и науката, Аз Буки
• Допълнителна литература:
Култура и образование – перспективи. Юбилейна научна конференция с международно участие. 20 години педагогически факултет. Сборник, Пловдив, 2004
Средства за оценяване:
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%
ПРЕЗЕНТАЦИЯ 50%