CARB503 Карикатура, илюстрация и комикс І част
Анотация:
Курсът цели да развие в студентите чувство за хумор, комбинативност, абстрактно мислене и съвременна графична и кинематографска естетика. Запознава студентите с историята на карикатурата, илюстрацията и комикса; развитие; водещи световни автори и стилове.
Преподавател(и):
проф. Иван Веселинов
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1) знаят:
• гротескната рисунка;
• различни възгледи и школи в карикатурата, илюстрацията и комикса;
• творчеството на известни световни автори, които са пряко свързани с синтетичното мислене характерно за анимационната изразност.
2) могат:
• да мислят по съвременен и синтетичен начин, което е спецификата, както на карикатурата, илюстрацията, комикса, така и на анимацията.
• са развили геговото мислене
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да имат основни познания по рисуване, композиция и изградени естетически критерии.
• участие в часовете със собствени рисунки по предварително зададена тема /карикатура и портретна карикатура/
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Илюстрация и анимация
История на илюстрацията
Стилове и разновидности
Съвременни школи
Българска илюдстрация – ярки представители и етапи в развитието й.
КОМИКС
История на комикса.
Особености на европейската и американска школи.
Български комикс.
Специфика на комикса.
Драматургическа и пластическа характеристика на комикса.
Комиксов герой.
Връзка между комикс и анимация.
Изобразителен език на комикса.
Представители на различни комиксови школи.
Литература по темите:
• Мордилио, Портрет гротеска – П. Стоянов, тема – ъгъл
• Бидструп, Костов, тема – “Валяк”
• Комикс (български, световен, Айнщайн, “Пейка”
• Френска карикатура, Клинтън, тема “Ключ”
• Карл Шрадер, портрет – Путин, тема – “Телефон”
• Цайнберг, портрет – Чаплин, тема “Муха”
• Немска карикатура, портрет – Кафка
• Полска карикатура, портрет – Толстой
• Българска карикатура , портрет – Сталин
• Изложба – Маростика – Италия, портрет – Божков
• Изложба – Кноке Хейст – Белгия, тема “Шапка”
• Изложба – Габрово – България, тема “Страх”
• Харватска карикатура Драгич, Довников
• Хенри Бютнер – Германия, тема “Лабиринт”
• Адолф Борн – Чехия, тема “Любима”
• Изложба – Скопие, тема “Очила”
• Андре Франсуа – Франция, тема “Телфон”
• Боск – Франция, тема “Автомания”
• Семпе – Франция, тема “Черен хумор”
• Топор – Франция, “Човек и куче”
• Александър Божинов, тема “Хоби”
• Илия Бешков, тема “Триъгълник”
• Гулбрансон – Германия, тема Балон”
• Хундерт Васер – Австрия, портрет грутеска Симеон II
• Чехска карикатура, гротеска Борис III
• Особености ишколи в комикса
• Гротеска, хумор, сатира
• Илюстратор на “Декамерон”, Клемке
• “Гротеска, к карикатура, комикс, илюстрация, като рисунка и начин на мислене”
Средства за оценяване:
Текущ контрол: 50% практическа разработка, 50% конферанс
Семестиален изпит: 50% практическа разработка, 50% конферанс; представяне на портфолио с рисунки на студента разработени по време на семестъра.
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:
Студентите разработват за всяка следваща лекция определена тема:
1. гротескна рисунка, карикатура на личност от нашия политически живот или от световния шоубизнес.
2. рисунка по определена тема /пример: тема – часовник/
На края на семестъра студентите трябва да представят портфолио на всички зададени задачи и теми на конферанс. Оценката става на базата на крайният резултат от всички представени работи на студента.