CASB543 Филмов монтаж
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите по анимационно кино с общите принципи на монтажа във всички типиве кино, както и с универсалния киноезик, проследен исторически и в теоретичен аспект.
Преподавател(и):
доц. Юлия Кънчева
Описание на курса:
Компетенции:
1. Знаят: Основните принципи, творчески функции, закони и прийоми в монтажа; познават еволюцията на киноезика;
Разновидностите на монтажните похвати и изразни монтажни средства, съобразно вида, типа и жанра на аудио-визуалното произведение……
2. Могат: Да направят монтажно обоснован и хдожествено защитен сториборд
Предварителни изисквания:
Базисна кинокултура, както и е желателно владеенето на английски език.
Компютърната грамотност е задължителна.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Определяне на понятието монтаж. Филмов и видеомонтаж. Дигитален монтаж. Прилики и разлики. Исторически преглед и етапи в развитието на монтажа. Школи и направления. Раждането на анимационното кино.
2. Монтажът в периода на нямото кино. Представители – Люмиер, Мелиез, Брайтънска школа, Едуин Портър, Дзига Вертов и др.
3. Драматическата изразителност на Д. Грифит. Паралелен монтаж.
4. Изграждащият монтаж на Вс. Пудовкин. Интелектуалният монтаж на С. Айзенщайн.
5. Раждане на звуковото кино – обогатяване на реализма и психологизма. Отстъпване от хдожествените постижения в пластичното измерение. Синхронни и несинхронни технологии. Ефекти. Атмосфера. Звуков захльос.
6. Особености на монтажа на звука в игралното и документалното кино. Визуално-звуков синхрон. Звуково-зрителен контрапункт. Звукови бандове. Международно фоно. Мишунг. Звукът и монтажът на изображението. Структурни функции на музиката в киномонтажа.
7. Избор на точка на зрение на камерата. Композиция на кадъра, ракурси.
Субективна камера. Вътрешнокадров монтаж.
8. Подбор на кадрите. Прости и сложни кадри според пластиката и съдържанието на кадъра. Монтажна фраза. Сцена. Филмов епизод.
9. Плавност на монтажното изложение. Основни принципи за плавния монтажен преход. Пресечки и тяхната функция. Темп. Ритъм.
10. Типове и стилове монтаж. Стилистични фигури – лайтмотив, елипса.
11. Термини и понятия от областта на филмовия монтаж, разглеждани както в творчески, така и в практически аспект. Технология на филмовото и видеопроизводството.
12. От разкадровката до завършеното монтажно решение на заснетия филм. Сторибордът – основата на анимационния филм.
13. Документални форми. Монтажният филм. Документалният филм и използването на звука. Дикторски текст, авторски текст, конкретен звук, иреалност на фонограмата.
14. Специфика на монтажа при игралния филм в различните жанрове. Сцени с диалог; с бързоразвиващи се действия; с комедийни ситуации. Моносцени, групови и масови сцени. Монтажно-драматургични структури. Вспомагателни монтажни прийоми. Естетически и практически функции.
15. Монтажът в анимационното кино. Комбинирани снимки и анимация. Трейлъри. Анимацията в телевизията. Използване на анимацията за постигане на висока ефективност при учебния филм, инструкторския филм, образователния филм. Рекламен анимационен филм. Музикален анимационен клип.
Литература по темите:
“История на киното” – Ж.Садул;
“Техника на монтажа” І, ІІ и ІІІ част – К.Рейсц;
“В света на киното” – А.Монтегю;
“Езикът на киното”-М.Мартен;
“Нямо кино”-Т. Андрейков;
“Относителност и екран”- Н.Милев;
“Антология на филмовата мисъл - ІІ част” – Ив. Знеполски
“Что такое кино?”-А. Базен
“Киното като изкуство”- Р. Арнхайм
“Съвременни форми на монтажа”- Л.Фелонов
Избрани съчинения на Айзенщайн ; Пудовкин; Дзига Вертов;
“Film Art: An Introduction -The Relation of Shot to Shot: Editing; Animation” - David Bordwell, Kristin Thompson
“The Filmmaker’s Handbook” – Edward Pincus and Steven Ascher
Средства за оценяване:
До средата на семестъра (около 30 ноември) студентите трябва да се подготвят за участие в семинар по зададена тема от преподавателя. До края на същия семестър студентите трябва да подготвят сториборд в три варианта, съответстващ на трите основни монтажни подхода. При приклчване на курса студентите ще положат и писмен тест върху теоретичния и практически материал на курса.
Форми на оценка:
Разработка на сториборд: 15%
Разработка на проект: 20%
Самостоятелна работа: 20%
Участие и активност на студента по време на занятия: 15%
Участие в семинари(тематични дискусии): 10%
Тест:20%