ARTB525 Дизайн на детската среда

Анотация:

Целта на този курс е, да подготви дизайнери можещи да работят в областта на дизайна за детето.

Курсът се води в продължение на тридесет часа като теоретично се запознават студентите с дейностите съпътстващи развитието на детето от неговото раждане до тинейджърска възраст. Но по- важната част е предметната среда необходима за хармоничното развитие на индивида и ролята ня дизайнера за създаване на тази среда.

След като в първите часове се запознаят с класификацията на възрастовите групи и зоните за отглеждане на детето студентите избират тема за практическа разработка от тематичния план по- долу .

С избиране и детайлизиране на темата започва индивидуална работа с всеки студент за да се изяснят конкретните проблеми на темата която той е избрал да разработи. Накрая курса завършва с представяне на проект от всеки студент който съдържа:

1Доклад от проучване по темата

2Чертеж на ситуацията на избраната зона

3Чертеж на изделието избрано за проектиране

4Цветни решения

5Графични решения (ако има такива)

6Ергономични схеми

7Визуализация : макет,компютърно изображение или перспективна рисунка на ръка.

прочети още
Интериорен дизайн

Преподавател(и):

проф. Георги Гиков  

Описание на курса:

Компетенции:

ЗНАЯТ:Да дефинират проблемите и целите на продукти , предназначени за потребление от деца в детски зони.

МОГАТ:Да представят и реализират дизайнерски проект в областта на детската среда.
Предварителни изисквания:
Да познават дизайнерската методология ,да са запознати с изобразителните средства на дизайнерския проект.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1.Въведение в спецификата на проблемите при проектиране на пространствено-предметната среда предназначена за деца.

--- Възрастови особености, антропометрични и психоемоционални характеристики

2.Поставяне и избор на тема.

---Детска стая -зона за игра на детето.

---Детска стая -зона за занимания.

---Детска стая -зона за свободни игри.

---Детска стая - зона за учебна дейност.

---Детски площадки-елементи от детските площадки.

3.Основни проблеми възникващи при зонирането.

-- Възрастови групи

-- Брой обитатели

-- Източници на светлина и др.

4.Детска стая - зона за игра - изисквания

-- Европейски и български стандарти

-- Антропометрични таблици

5.Детска стая - зона за занимания

-- Нормативни документи- световни и български

6.Детска стая - зона за свободни игри.

-- Антропометрични таблици

-- Стандарти за хигиенни изисквания

7.Детска стая -зона за учебна дейност.

-- Антропометрични таблици

-- Ергономични изисквания

-- Български и европейски директиви

8.Детски площадки--елементи от детските площадки.

-- за обществено ползване

-- за индивидуално ползване

-- акценти в разликите м/у двете.

9. Проучване на темата.

---проучване на съществуващи образци

--- фототабла на най- характерните художествени решения от направеното проучване.

10. Анализ на проучените образци:

---функционален анализ

---икономически анализ

---технически анализ

---естетически анализ--качества на композицията, цветова динамика,графично оформление и характер

11.Изводи--основни тенденции в развитието на темата в световната практика.Комплексни потребителски изисквания.

12.Идейно проектиране,графично изследване на темата,скици на различни принципни решения и варианти.

13.Избиране на окончателен вариант за разработка

14.Изработване на проект.

Включва : Чертеж на ситуацията на избраната зона

Чертеж на изделието избрано за проектиране

Цветни решения

Графични решения (ако има такива)

Ергономични схеми

Визуализация : макет,компютърно изображение или перспективна рисунка на ръка.

15. Презентация на проекта от всеки студент с общо обсъждане.

Литература по темите:

. авт.колектив ,,Играта и играчката в живота на детето"-Държавно издателство ,,Народна просвета"-София,1979

. авт.кол.с р-тел проф.Елка Петрова,,Комплексни функции на играчката",

издателство на Университет Бургас.

. доц.Гето Пенов,,Учебник по ергономия "- ,,Наука и изкуство"-1976г

. проф.Румен Райчев,,Структурна комбинаторика"-,,,Терзиев и синове"Едем-21, 1995гСофия.

. проф.Румен Райчев,,,Цветовете в изкуството" - ИК ЛИК-2005г.

Средства за оценяване:

1.Представяне на доклад от проучване по избраната тема.

(включва точки от тематичния план,от т.9до т. 11.)

2.Проект(включва от т.12 до т.15(включително)