ARTB525 Дизайн на детската среда
Анотация:
Целта на този курс е, да подготви дизайнери можещи да работят в областта на дизайна за детето.
Курсът се води в продължение на тридесет часа като теоретично се запознават студентите с дейностите съпътстващи развитието на детето от неговото раждане до тинейджърска възраст. Но по- важната част е предметната среда необходима за хармоничното развитие на индивида и ролята ня дизайнера за създаване на тази среда.
След като в първите часове се запознаят с класификацията на възрастовите групи и зоните за отглеждане на детето студентите избират тема за практическа разработка от тематичния план по- долу .
С избиране и детайлизиране на темата започва индивидуална работа с всеки студент за да се изяснят конкретните проблеми на темата която той е избрал да разработи. Накрая курса завършва с представяне на проект от всеки студент който съдържа:
1Доклад от проучване по темата
2Чертеж на ситуацията на избраната зона
3Чертеж на изделието избрано за проектиране
4Цветни решения
5Графични решения (ако има такива)
6Ергономични схеми
7Визуализация : макет,компютърно изображение или перспективна рисунка на ръка.
Преподавател(и):
проф. Георги Гиков
Описание на курса:
Компетенции:
ЗНАЯТ:Да дефинират проблемите и целите на продукти , предназначени за потребление от деца в детски зони.
МОГАТ:Да представят и реализират дизайнерски проект в областта на детската среда.
Предварителни изисквания:
Да познават дизайнерската методология ,да са запознати с изобразителните средства на дизайнерския проект.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Въведение в спецификата на проблемите при проектиране на пространствено-предметната среда предназначена за деца.
--- Възрастови особености, антропометрични и психоемоционални характеристики
2.Поставяне и избор на тема.
---Детска стая -зона за игра на детето.
---Детска стая -зона за занимания.
---Детска стая -зона за свободни игри.
---Детска стая - зона за учебна дейност.
---Детски площадки-елементи от детските площадки.
3.Основни проблеми възникващи при зонирането.
-- Възрастови групи
-- Брой обитатели
-- Източници на светлина и др.
4.Детска стая - зона за игра - изисквания
-- Европейски и български стандарти
-- Антропометрични таблици
5.Детска стая - зона за занимания
-- Нормативни документи- световни и български
6.Детска стая - зона за свободни игри.
-- Антропометрични таблици
-- Стандарти за хигиенни изисквания
7.Детска стая -зона за учебна дейност.
-- Антропометрични таблици
-- Ергономични изисквания
-- Български и европейски директиви
8.Детски площадки--елементи от детските площадки.
-- за обществено ползване
-- за индивидуално ползване
-- акценти в разликите м/у двете.
9. Проучване на темата.
---проучване на съществуващи образци
--- фототабла на най- характерните художествени решения от направеното проучване.
10. Анализ на проучените образци:
---функционален анализ
---икономически анализ
---технически анализ
---естетически анализ--качества на композицията, цветова динамика,графично оформление и характер
11.Изводи--основни тенденции в развитието на темата в световната практика.Комплексни потребителски изисквания.
12.Идейно проектиране,графично изследване на темата,скици на различни принципни решения и варианти.
13.Избиране на окончателен вариант за разработка
14.Изработване на проект.
Включва : Чертеж на ситуацията на избраната зона
Чертеж на изделието избрано за проектиране
Цветни решения
Графични решения (ако има такива)
Ергономични схеми
Визуализация : макет,компютърно изображение или перспективна рисунка на ръка.
15. Презентация на проекта от всеки студент с общо обсъждане.
Литература по темите:
. авт.колектив ,,Играта и играчката в живота на детето"-Държавно издателство ,,Народна просвета"-София,1979
. авт.кол.с р-тел проф.Елка Петрова,,Комплексни функции на играчката",
издателство на Университет Бургас.
. доц.Гето Пенов,,Учебник по ергономия "- ,,Наука и изкуство"-1976г
. проф.Румен Райчев,,Структурна комбинаторика"-,,,Терзиев и синове"Едем-21, 1995гСофия.
. проф.Румен Райчев,,,Цветовете в изкуството" - ИК ЛИК-2005г.
Средства за оценяване:
1.Представяне на доклад от проучване по избраната тема.
(включва точки от тематичния план,от т.9до т. 11.)
2.Проект(включва от т.12 до т.15(включително)