EEMB003D Екологична информация и органи на управление
Анотация:
Курсът е практически; едносеместриален. Целта му е чрез разглеждане и обсъждане на отделни научни факти и примери от практиката, решаване на казуси, анализ на проблемни ситуации, решаване на практически задачи, посещения в държавни институции и др. да запознаят студентите с обхвата, спецификата и основните проблеми на научното направление на програмата, да въведат основни понятия за това направление и др.
Курсът запознава студентите с:
- с Орхуската конвенция и нормативните актове и документи, даващи им възможност за достъп до екологична инфрмация и участие на обществеността в процеса на вземане на решения, свързани с опазването на околната среда;
- видовете информация, до която имат право на достъп и пътищата за нейното поискване;
- случаите, в които могат да получат отказ за достъп до дадена информация;
- техните права по отношение на достъпа до информация, свързана с опазването на околната среда;
- източниците на статистически данни за състоянието и за компонентите на околната среда, както и администрацията, набираща и съхраняващатази информация;
- екологичните организации - държавни и неправителствени, техни класификации и развитие;
- дейност на органите - управляващи и които имат право и отношение (НПО, бизнес и др.) към околната среда.
- международни екологични организации, техните цели, задачи, дейности и членове както и с някои от най-успешните, значими и популярни проекти.
В рамките на 8 учебни часа студентите ще посетят държавни институции или НПО с цел запознаване с тяхната дейност, реда за достъп до информация и т.н.
Преподавател(и):
доц. Ралица Берберова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
къде каква информация биха могли да намерят за околната среда и нейните компонент;
как да получат достъп до тази информация;
как могат да вземат участие в процеса на вземане на решения, свързани с околната среда;
кои са органите на управление и тяхната дейност в сферата на околната среда;
класификация и видове международни екологични организации;
цели, задачи и приоритетни дейности на някои по-значими международни екологични организации.
2) могат:
да търсят, изискват и намират необходимата им информация за околната среда;
да вземат участие в процеса на вземане на решения, свързани с опазването на околната среда и нейните компоненти;
кореспондират с международни екологични организации, да поставят правилно и към когото трябва различни екологични проблеми, като съобразяват въпросите с целите и приоритетите на съответната организация.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Въвеждаща лекция – 2 ч.
2. Орхуска конвенция – цел и задачи. Нормативна база в РБългария, позволяваща достъп до информация за околната среда и участието на обществеността в процеса на вземане на решения – 2 ч
3. Видове информация и право на достъп до нея – 2 ч.
4. Институции, набиращи и съхраняващи данни и информация за околната среда и нейните компоненти – 2 ч.
5. Достъп до екологична информация – 2 ч.
6. Възможност за участие на обществеността в процеса на вземане на решения, свързани с околната среда – 2 ч.
7. Екологични организации – класификации – 2 ч.
8. Екологични организации – развитие – 2 ч.
9. Органи на управление на околната среда в РБългария – 2 ч.
10. Управленска организационна структура на МОСВ – 2 ч.
11. Управленска организационна структура на ИАОС – 2 ч.
12. Управленска организационна структура на РИОСВ – 2 ч.
13. Семинарни занятия – 6 ч.
14. Практически занимания – 20 ч.
15. Посещение в институции и НПО – 10 ч.
Литература по темите:
- Записки на лектора и материали (презентации) – MOODLE;
- Конституция на РБългария;
- Закон за опазване на околната среда;
- Закон за статистиката;
- Закон за достъп до обществена информация;
- Орхуска конвенция;
- Закон за водите;
- Закон за местното самоуправление и местната администрация;
- Закон за юридическите лица с нестопанска цел;
- Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда;
- Наредба за условията, реда и методите за извършване на екологична оценка на планове и програми
- Правилник за дейността на дирекция "Мониторинг на околната среда" в ИАОС към МОСВ.
On-line източници на информация::
1. http://www.moew.government.bg/
2. http://www.mzgar.government.bg/
3. http://www.tourism.government.bg/bg/index.php
4. http://www.mh.government.bg/
5. http://www.mi.government.bg/
6. http://www.mrrb.government.bg/
7. http://www.mdpba.government.bg/
8. http://nfp-bg.eionet.eu.int/ncesd/bul/index.html
9. http://www.moew.government.bg/aarhus
10. http://www.riosvbs.unacs.bg/info_zdoi.html
11. http://www.rec.org/REC/Programs/PublicParticipation/DanubeRiverBasin/project_products/bul_brochure_on_a_to_i_leg_and_i_sources.pdf
12. http://www.journey.bg/organisations/?&otype=14&org=647&page=
13. http://www.iucn.org/
14. http://www.gefweb.org
15. http://www.panda.org/
16. http://www.unep.org/
17. http://www.unep-wcmc.org/
18. http://www.rec.org/
19. http://www.world-national-parks.net/
20. http://globe.gov/fsl/html/templ.cgi?about
21. http://www.greenpeace.org/international/
22. http://www.unwto.org/index.php
23. http://www.wetlands.org/
24. http://www.nfi.at/
25. http://www.globalnature.org
26. http://www.fauna-flora.org/
27. http://www.conservation.org/English/Pages/Default.aspx
28. http://www.birdlife.org/
29. http://www.eionet.europa.eu/
30. http://whc.unesco.org/
31. http://www.unesco.org/mab/
32. http://www.ecnc.nl/
33. http://www.who.int/en/
34. http://www.greenbalkans.org/
35. http://www.bluelink.net/
36. http://www.bspb.org/
37. http://www.ecofund-bg.org/
38. http://www.bornat.org/introbg.htm
39. http://www.baatbg.org/welcome.php
Средства за оценяване:
Форми на проверка и оценка на компетенциите (с процентно разпределение на всяка от формите в крайната оценка).
• Тест – 50 %
• Курсова работа – 30 %
• Семинар – 10 %
• Посещение – 10 %
Дата на провеждане на текущия контрол:
Датите се уточняват със студентите в началото на всеки семестър и информацията се качва в MOODLE.
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване: при покриване на изискванията за текущ контрол студентите могат да се освободят от изпит. Изпитът е писмен, устен и практически.