PSYB700 Невропсихология
Анотация:
Курсът представя постиженията на една млада интердисциплинарна наука, на границата между неврологията и психологията, която използва нарушенията на сетивните, двигателните и езиковите функции за разкриване и управление на когнитивните процеси.
Целите на курса са:
- Да се получат познания за принципите на организация и функциониране на висшите корови функции у човека.
- Да се усвоят основни познания за процесите на изграждане на гнозисните, праксисните и езиковите когнитивни функции.
- Да се разкрие ролята на когнитивните нарушения, вследствие локални мозъчни увреди, за разбиране на нормалното мозъчно функциониране
Преподавател(и):
проф. Людмил Мавлов д.н.
проф. Ивайло Търнев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Предварителни изисквания:
" Студентите трябва да имат основни познания по невроанатомия и неврофизиология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Невропсихология и висши корови функции. Видове корови полета. Невропсихологията като интердисциплинарна наука.
2. Особености в развитието на ВКФ. Генетични и средови фактори. Пластичност на детския мозък. Критична възраст за изграждането на ВКФ.
3. Гнозис - когнитивна преработка на сензорната информация. Изграждане и функциониране на гнозисните процеси.
4. Агнозии - диагностични предпоставки. Модално- специфични агнозии - зрителни, слухови и тактилни.
5. Надмодални агнозии - пространствени и времеви. Едностранно игнориране. Амузия.
6. Пространствени нарушения - топографска дезориентация. Соматоагнозии. Синдром на Герстман. Акалкулия. Синдром на Балинт.
7. Семинар върху невербалните агнозии.
8. Речев гнозис - слухов и зрителен - изграждане и функциониране.
9. Речеви агнозии - чиста словесна глухота и алексия без аграфия.
10. Семинар върху вербалните агнозии.
11. Праксис - формиране на целенасочени двигателни умения и автоматизирани програми. Взаимоотношения с рефлексните функции и роля на сензорните обратни връзки. Мануален, трункопедален и орален праксис. Речев праксис.
12. Апраксии - диагностични предпоставки. Мелокинетична, идеомоторна, идеационна апраксия. Пръстова, пространствена и конструктивна апраксия.
13. Орална апраксия - постурална и кинетична. Трункопедална апраксия. Говорна апраксия - постурална и кинетична. Апраксична аграфия.
14. Семинар върху невербалните и вербалните апраксии.
15. Писмен колоквиум и разбор върху агнозиите и апраксиите.
II Част
1. Езикът - знакова система. Конкретно (образно) и абстрактно (понятийно) мислене. Езикът като средство за общуване, за евристично мислене и за съхраняване на културалната информация. Формиране на езиковите правила в онтогенезата - фонетика и фонология, семантика и граматика. Език и реч. Езиково формиране у глухи и слепоглухи.
2. Функционално използване на езиковите правила. Езиково кодиране (генериране) и декодиране (разбиране) на вербални съобщения. Речеви (праксисни и гнозисни) и езикови (семантично и граматично кодиране и декодиране) етапи при вербалната комуникация. Езикова компетенция и езикова реализация.
3. Афазии - нарушения на езиковото кодиране и декодиране. Моторни (експресивни) и сензорни (рецептивни) афазии. Аномия и аграматизъм. Парафазии и параграматизъм. Флуентни и нефлуентни афазии. Антериорни и постериорни афазии.
4. Семинар върху езика, речта и техните нарушения.
5. Равнища на вербалната комуникация при продуциране и възприемане на езикови съобщения - йерархичен модел. Функциониране на отделните равнища при здрави нормални индивиди.
6. Изследване и клинични прояви при изолирани и съчетани увреждания на отделни йерархични равнища на вербалната комуникация.
7. Класификация на Лихтхайм - Вернике на афазиите - силни и слаби страни, съвременна интерпретация.
8. Класификация на Лурия на афазиите - силни и слаби страни, съвременна интерпретация.
9. Развитийни нарушения на речевите и езикови функции - вродени дефекти не речевия гнозис и праксис. Смутено развитие на езиковата система. Хиперактивни деца с дефицит на вниманието. Заекване.
10. Писмена реч - формиране и функциониране. Развитийни нарушения - дислексия и дисграфия. Дисортография. Фонологична дислексия и вроден Герстманов синдром.
11. Придобити нарушения на четенето и писането - алексии и аграфии. Видове алексии и аграфии.
12. Семинар върху формите и диагностицирането на речевите и езиковите нарушения.
13. Функционална специализация на церебралните хемисфери - данни от изследване на пациенти с едностранни увреди и разединен мозък.
14. Функционална специализация на церебралните хемисфери - данни при здрави индивиди. Дебати и спекулации върху хемисферните различия.
15. Писмен колоквиум и разбор върху речевите и езиковите функции в норма и патология.
Литература по темите:
1.Лурия А. Р. - "Высшие корковые функции человека".
Москва, Изд. МГУ, 1969.
2. Лурия А. Р. - "Основы нейропсихологии"
Москва, Изд. МГУ, 1973.
3. Мавлов Л. - "Процесът на вербална комуникация- един йеархичен модел".
Специална педагогика, 1997, бр. 3, 28-42.
4. Мавлов Л. - "Фундаментална неврология"(Глава VI - Висши корови функции, стр. 163- 206) и (Глава VII - Корови синдроми, стр. 207- 213).
София, Изд. "Б. Стаменов", 2000 г.
5. Bradshaw J. L., Mattingley J.B. - "Clinical Neuropsychology Behavioral And Brain Science".
San Diego, Academic Press, 1995
6. Heilman K. M., Valenstein E. (Eds.) - "Clinical Neuropsychology"(Third edition).
NY - Oxford University Press, 1993.
7. Kolb B. Wishaw I.Q. - "Fundamentals of Human Neuropsychology" (Forth Edition)
San Francisko, W.H. Freeman and Co., 1996.
8. McCartny R.A., Warrington E.K. - "Cognitive Neuropsychology.
A Clinical Introduction"
San Diego, Academic Press, 1990.
9. Neil Martin G. - "Human Neuropsychology"
London, Prentice Hall Europe, 1998.