CARB012 Етюд и рисунка
Анотация:
Курсът е неразделна част от подготовката на бъдещия художник-аниматор:
? дава необходимите практически умения на базата на анатомия, перспектива, история на културата, технология на живописта и рисуването
? съвместявайки наученото, старателния студент би могъл да изгради в себе си качествата на живописец, рисувач в различни области на изкуството
? развива творческото мислене на студента, чрез прилагане на различни техники и материали
Целта на курса е да даде принос в работата на студентите за :
? да изпълняват самостоятелно творческо решение по зададена тема или самостоятелно избрана такава
? да имат опит с професионалните средства при изобразителното изкуство
? да имат опит и смелост да изобразяват в нетрадиционна среда
? да могат да представят труда си в пазарна среда пред разнородна публика
? да имат отношение към процесите в изкуството днес
? да поставят началото на свое самостоятелно творческо мислене на базата на наученото в курса
Преподавател(и):
доц. Анна Янева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
-Основните похвати в спецификата на рисуването и живописта в анимационното кино
-Как да постигнат с вече познати средства авторска работа със своя концепция
-Как да презентират своя работа в публичното пространство
-Основни принципи при анатомията и пластиката на човешката и животинска фигура
-Основни принципи в перспективата, цветознанието, композицията, комбинаторика на формите в екстериорно и интериорно пространство
2) могат:
-Да владеят сложни професионални техники за подготовка на рисунка, скица, шарж
-Да се ориентират в сложния свят на изобразителното изкуство
-Да владеят стилизацията да имат подход към абстрактния и класически метод на работа при методите на рисуването и цветната рисунка
Предварителни изисквания:
? Елементарни познания и умения в областта на изобразителните изкуства
Мотивация за овладяване на материята
Порт-фолио с произведения- разнообразен материал
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване.
Професионални материали за рисуване с цвят и монохромно
Картон 50/70см.,100/140см. и др.
Листове за предварителни скици-35/50см.и кратните им размери
Платно е препоръчително-размери 50/70см.,100/140см. и др.
Черно-бял материал-въглен,молив,сух пастел и др.
Цветен материал –маслени бои,темпера,пастел/акварел-не!/
Хлебна гума, твърда/пластмасова гума, макетно ножче, щипки или скоч за прикрепване на листа върху подложката
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Запознаване с рисуването и живописта – два стълба в изобразителното изкуство
2
Цели.Задачи.Световни имена.
3 Конферанс /преглед на свободни работи -запознаване/……………..………………………………………
4 Композицията,основа и похват при работа.Примери
Видове композиции
5 Композицията,основа и похват при работа.Примери
Видове композиции
6 Скица за живопис, стенопис, иконопис. Конферанс
и др. Установяване на жанрови различия.
7 Конферанс. Текущ контрол
8 Начин на съществуване на композицията във визуалните изкуства-кино,анимационно кино,съвременно концептуално изкуство,модерни изкуства и др.Работа с формат-цел.
9 Ролята на компютърната обработка готовност за приложение в различните печатни издания
10 Конферанс.Текущ контрол
11 Пластически проблеми-илюзията триизмерност-обем,форма,пространство
12 Въвеждане на анатомията.Увод.Гледни точки .Развитието и през вековете.Въвеждане на голото тяло при работа.
13 Съпоставка на анатомическите особенности в развитието на Homo sapiens
Анатомията при животните-паралел с човешката
14 Анатомията в раэличните възрасти,пол и популации
Перспектива.Видове.Феноменът И.Бежков-работещ, чрез сферичната перспектива.
Приложение на перспективата в рисуването и живописта чрез композицията.
15 Въвеждане на различни техники и материали.Маслената живопис.
Модел-състояние експресия,изразителност.Конферанс. Изпит с модел и портфолио
Литература по темите:
Бамес, Г., Анатомия на човека. Изд. Труд, 2000 г.
Баришников , И. В. Лямин , Основи на композицията. Изкуства и науки за изкуствата. Изд. Наука и изкуство, 1951г.
Джансън, Х, А. Джансън, История ня изкуството, Том 1- 4, Изд. Елементи, 2005 г.
Зайцев,А., Наука о цвете и живопись. Изд. Искусство,М., 1986 г.
Киплик, Д., Техника на живописта. Изд. Наука и изкуство, 1956 г.
Кирчев, Х., Атлас глава, Изд. Народна просвета, С, 1985 г.
Кларк, К., Цивилизацията. ( Civilization: Clark, K.), С,Български художник, 1977.
Кларк, К., Когато гледаме картини. С., Български художник, 1981.
Кларк, К., Голото тяло. С., Изд.Български художник, 1983.
Михаил Алпатов История на изкуството. Изкуства и науки за изкуствата. Том 1- 4., Изд. Български художник, 1977г.
Шаренков, А., Старинни трактати по технология и техника на живописта І, ІІ том., Изд. Български художник, 1988 г.
Райчев, Р., Структурна комбинаторика. ISBN 954-541-017-5, Изд. "Терзиев и синове" ,1995г.
Раушенбах Б. В. Пространственные построения в живописи. М., 1980г.
Станев, А., Рисуването І и ІІ том С, 1992 г.
Чоканов, К., Пластична анатомия, ISBN: 954-02-0167-5, Изд. Наука и изкуство, 1994
Чуховски, П., Конструктивна перспектива,Рисунката, С., 1968 г.
Албуми-собственост на преподавателя
мултимедйини презентации
Средства за оценяване:
теоретични лекции, практикуми, казуси, семинари, конференции и др.Лекции-10 часа
Практически занимания-40 ч.
Творчески задачи-10 ч.
Конферанси-10ч