BAEB028 Семинар: "Икономическата криза - национална или глобална?"
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА
Предметната област на курса обхваща:
- причини за възникване и същност на икономическата криза, възникнала през 2007 г. във финансовия сектор на САЩ и обхванала в последствие глобалното световно стопанство, известна в икономическата литература като „Голямата рецесия“;
- отражение на кризата върху икономиката на Р. България и останалите страни – членки на Европейския съюз;
- поуките от кризата и антикризисните политики.
Целта на курса е студентите да се запознаят със съдържанието на водещи литературни източници в областта на икономическата теория и да придобият умения за тяхното използване като методологична основа в анализа на съвременната икономическа действителност.
Преподавател(и):
проф. Стефан Стефанов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните принципи, концепции и терминология на Макроикономиката и Международната икономика;
• източниците на литературни и статистически данни, необходими за осъществяване на икономически проучвания и анализи.
2) могат:
• Коректно да анализират икономическите процеси и явления на макроикономическо и глобално равнище.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Макроикономика, Международна икономика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
І. Определяне на темата (заглавието) на самостоятелната работа:
• Предметна област № 1: „Глобалната финансово-икономическа криза от 2007 - 2009 г. – същност, причини, измерения”.
Основни въпроси:
- причини за възникване на кризата - дерегулиране на финансовия сектор и „финансиализация” на икономиката на САЩ и другите високо развити държави;
- финансови иновации на фондовия пазар в САЩ и тяхното разпространение в световната икономика;
- сравнителен анализ на Голямата депресия (1929 – 1933 г.) и Голямата рецесия (2007 – 2009 г.)
• Предметна област № 2: „Развитие на кризисните процеси в световното стопанство - регионални и национални особености и специфични черти”
Основни въпроси:
- либерализация на световните капиталови потоци; глобализация на финансовия сектор;
- особености на кризата в ЕС и по-специално в страните от Еврозоната и в страните извън Еврозоната – причини и фактори за прерастване на финансовата криза в криза на държавния дълг;
- отражение на глобалната криза върху икономиката на развиващите се страни в Азия (по-специално - в Китай), Латинска Америка, Африка.
• Предметна област № 3: „Фискална и парична политика в периода на възникване, развитие и преодоляване на кризата”.
Основни въпроси:
- паричната политика преди и в условията на глобалната криза; роля на централните банки (сравнение между функциите и действията на Федералната резервна система на САЩ и Европейската централна банка);
- фискалната политика в условията на кризата; асиметрията между обединената парична политика и национално-обособената фискална политика в страните от Еврозоната и нейните последствия;
- кризата на суверенния дълг – същност и начини за нейното преодоляване.
• Предметна област № 4: „Отражение на кризата върху българската икономика“
Основни въпроси:
- канали за пренос на кризисните процеси в българската икономика;
- особености на кризата в българската икономика;
- причини и механизми за възникването на кредитния, имотния и борсовия балони в българската икономика в периода 2002 – 2008 г.;
- функционирането на паричния съвет и неговото проциклично действие – сравнение с проявлението на кризата в другите новоприсъединили се към ЕС страни, прилагащи фиксирани валутно курсови режими – Литва, Латвия, Естония;
- проблеми на паричната и фискална политика;
- мерки за излизане от кризата.
• Предметна област № 5: „Дебатът за бъдещето на капитализма в контекста на Голямата рецесия от 2007 – 2009 г.”
Основни въпроси:
- сблъсък и противоборство на макроикономически парадигми в търсене на обяснения за причините и същността на кризата от 2007 - 2009 г. и на подходи и средства за нейното преодоляване – позиции и идеи на привържениците и противниците на активна намеса на правителството в икономиката, на представителите на различните школи и направления в съвременната икономическа теория (ключови понятия: „неокласически синтез”, „кейнсианство”, „монетаризъм”, „неолиберализъм”, „пазарен фундаментализъм”, „либертарианство”, „хетеродоксална икономическа теория”, „австрийска школа”, „постаутистко направление в икономическата теория” и др.)
ІІ. Съдържание на семинарния проект
Проектът е с обем от около 15 страници и се разработва върху основата на най-малко три литературни източника.
Един от източниците играе ролята на водещ (определящ) източник, а другите два имат допълващо значение.
Водещият източник е съдържанието на избрана от студента глава в текста на една от посочените по-долу монографии. В случай, че в качеството на водещ източник бъде предпочетена монография извън посочения списък, решението за това трябва да бъде обосновано в увода на курсовия проект.
В първата част на своя проект (около 50% от обема на разработката) студентът прави резюме на възгледите и съжденията на автора на водещия източник относно избраната тема.
Във втората част на проекта (останалите 50% от обема на разработката) студентът представя собствената си позиция по избраната тема - във формата на коментар върху резюмето в първата част на проекта. За целта той привлича допълнителна информация и аргументация от поне още два литературни източника, по собствен избор.
ІІІ. Структура и елементи на проекта:
- увод: в него студентът съвсем накратко обосновава избора на темата на курсовия проект и на основния и допълващите литературни източници;
- съдържание, първа част: резюме на концепциите и съжденията във водещия литературен източник;
- съдържание, втора част: коментар на студента върху съжденията в първата част на курсовия проект, в който той подкрепя, доразвива, илюстрира, аргументира или критикува възгледите на автора на водещия литературен източник, подкрепяйки позицията си с текстове от най-малко два допълващи литературни източника.
- заключение;
- използвана литература: описват се чрез актуални адреси в интернет използваните допълващи източници, както и други източници на информация, включена в курсовия проект.
Литература по темите:
Водещи литературни източници
Джоузеф Стиглиц. Свободно падане: Америка, свободните пазари, кризата и виновните за нея. София, издателска къща „ИнфоДар”, 2010 г.
Пол Кругмън. Завръщането на икономиката на депресията и кризата от 2008 г. София, Издателство „Изток – Запад”, 2009 г.
Нуриел Рубини и Стивън Мим. Кризисна икономика: основен курс за бъдещето на финансите. София, Сиела Норма АД, 2011 г.
Джордж Сорос. Новата парадигма на финансовите пазари: кредитната криза на 2008 г. и какво означава тя. София, Сиела 2008 г.
Алън Грийнспан. Епоха на турбулентност. София, Обсидиан, 2008 г.
Уилям Фликенщайн и Фредерик Шийхън. Балоните на Грийнспан: епохата на невежество във Федералния резерв. София, Сиела, 2008 г.
Йохан Норберг. Финансовият крах. (Как американската мания за собствен дом и лесни пари доведе до икономическа криза). София, изд. Къща „МаК”, 2010 г.
Жак Атали. Кризата, а след това? София, издателство „Рива”, 2009 г.
Кой е виновен за кризата? Отговорът на австрийската школа. Сборник статии – съставители Георги Ангелов и Валери Димитров. София, издателство „Сиела”, 2010 г.
Иван Ангелов. Световната икономическа криза и България. София, Академично издателство „Проф. Марин Дринов”, 2010 г.
ДОПЪЛНИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА:
Институт за икономически изследвания при Българска академия на науките. „Икономическо развитие и политики в България: оценки и очаквания. Годишен доклад 2014 г.
Стефанов, Ст. „Възможности за устойчиво икономическо развитие в условия на фиксиран и плаващ валутно-курсов режим“ - доклад за сборника с публикации от Научно-практическа конференция “Устойчиво развитие и управленски практики: България – Бавария”, НБУ, януари 2015 г.
Стефанов, Ст. “Неолибералната платформа на прехода към пазарна икономика – особености и последствия”. Списание “Икономическа мисъл”, 2003, № 4 (публикувана на български и на английски език).
Стефанов, Ст. “Преходът към пазарна икономика в контекста на проблема за конкурентоспособността”. Списание “Икономическа мисъл”, 2002 г., № 1.
Стефанов, Ст. “Предимства и рискове в присъединяването на България към Европейския съюз”. – Списание “Международни отношения”, 2001 г., № 4.
Ракарова, С. и Ст. Стефанов. „Принципи на макроикономиката”. Издателство на НБУ, 2011 г.
Ракарова, С. и Ст. Стефанов. Пътеводител по макроикономика. Издателство на НБУ, 2014 г.
Стефанов, Ст. “Международна икономика” (второ основно преработено и актуализирано издание), София 2009 г.
Средства за оценяване:
Обект на оценяване са следните компоненти:
• Логичност на изложението; дълбочина на анализа; обоснованост, убедителност и оригиналност на изводите и обобщенията - 70%;
• Актуалност - 20%;
• Коректно използване на литературните източници - 10%.
Крайната оценка за курса ще се оформи от трите компонента според посочените им тегла.