CASM114 Монтаж и сценарий
Анотация:
Курс, необходим за студентите по киноспециалностите в МП Филмово и ТВ изкуство, които ще бъдат запознати с развитието на киноезика, правилата на плавния монтаж и 4-те одновни монтажно-драматургични структури в киното.
Преподавател(и):
доц. Юлия Кънчева
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще могат да трансформират литературен текст в киноеквивалент и ще знаят как се пише режисьорска книга, познавайки основните принципи на монтажа.
Предварителни изисквания:
1. Базисна кинокултура - българско и световно кино
2. Владеене на анлийски език е желателно
3. Компютърна грамотност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН:
1.МОНТАЖЪТ – ГРАМАТИКАТА И СИНТАКСИСЪТ НА КИНОЕЗИКА.
2.КРАТЪК ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА ЗАРАЖДАНЕТО, РАЗВИТИЕТО И УСЪВЪРШЕНСТВАНЕТО НА НАЙ-СПЕЦИФИЧНИЯ КОМПОНЕНТ НА КИНОИЗКУСТВОТО - МОНТАЖА. ШКОЛИ, НАПРАВЛЕНИЯ И НАЙ-ЯРКИ ТВОРЧЕСКИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
3.ПОЗНАВАНЕ ПРИНЦИПИТЕ НА МОНТАЖА – ВАЖНО ХУДОЖЕСТВЕНО СРЕДСТВО ЗА ПРЕВРЪЩАНЕ НА ЛИТЕРАТУРНАТА ТВОРБА В СЦЕНАРИЙ ЗА АУДИО-ВИЗУАЛНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ. МОНТАЖЪТ КАТО ПУНКТУАЦИЯ.
4.КИНОДРАМАТУРГЪТ - ВЕРБАЛЕН МОНТАЖИСТ. РАЗВИТИЕ НА УМЕНИЯТА МУ ЗА “ПРЕВОД” НА ЛИТЕРАТУРНИТЕ ИНВЕНЦИИ И ПОСЛАНИЯ И ПРЕСЪТВОРЯВАНЕТО ИМ В ХУДОЖЕСТВЕНИ ОБРАЗИ. ЖАНРОВИТЕ РАЗНОВИДНОСТИ И ОСОБЕНОСТИТЕ ПРИ МОНТАЖА ИМ – КЛЮЧ КЪМ ВЪОБРАЖЕНИЕТО НА АВТОРА.
5.ПЪТЯТ НА ЛИТЕРАТУРНИЯ МАТЕРИАЛ ПРЕЗ КИНОСЦЕНАРИЯ, РЕЖИСЬОРСКАТА КНИГА, СТОРИБОРДА ДО ЗАВЪРШЕНАТА АУДИО-ВИЗУАЛНА ТВОРБА. ЛИТЕРАТУРЕН “МОНТАЖ” НА МОНТАЖНА ФРАЗА, ФИЛМОВА СЦЕНА, ЕПИЗОД И ЦЯЛОСТНО КИНО И ТВ ПРОИЗВЕДЕНИЕ.
6.ЧЕТИРИТЕ ОСНОВНИ МОНТАЖНО-ДРАМАТУРГИЧНИ СТРУКТУРИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА КИНОРАЗКАЗА: ПОВЕСТВОВАТЕЛНО-ФОТОГРАФИЧЕСКА, МОНОЛОГИЧНА, МОНТАЖНА И ПОЛИФОНИЧНА.
7.ПРИЙОМИ И ОБЩОПРИЕТИ ПРАВИЛА В ПЛАВНИЯ, НЕПРЕКЪСНАТ МОНТАЖЕН РАЗКАЗ. ОСОБЕНОСТИ И ИЗМЕРЕНИЯ НА Т. НАР. “CONTINUOUS EDITING”.
8.БАЗИСНИЯТ МОНТАЖЕН ПРЕХОД – АНАЛОГИЯ НА МОТОРНОТО ПСИХО-ФИЗИЧНО ПОВЕДЕНИЕ НА ЧОВЕКА. ТРИТЕ ОСНОВНИ ТВОРЧЕСКИ ФУНКЦИИ И ТРИТЕ ОСНОВНИ ЗАКОНИ НА МОНТАЖА СПОРЕД МАТЕРИАЛНИТЕ, ЕСТЕТИЧЕСКИТЕ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ НА ИЗКУСТВОТО.
9.ДЕСТРУКЦИЯТА НА МОНТАЖНИТЕ ХАРМОНИИ В ГРАФИЧНИТЕ, РИТМИЧНИТЕ И ПРОСТРАНСТВЕНО-ВРЕМЕВИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ МЕЖДУ КАДРИТЕ – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО И БАЗА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА АВТОРСКИТЕ КИНОПРОИЗВЕДЕНИЯ.
10.“NON-CONTINUOUS EDITING” ИЛИ РАЗНОВИДНОСТИТЕ НА ИНТЕЛЕКТУАЛНИЯ, АВАНГАРДНИЯ, ИЗРАЗИТЕЛНИЯ И КЛИПОВ МОНТАЖ.
11.СЦЕНАРИЙ ЗА ДОКУМЕНТАЛНА ФОРМА И СПЕЦИФИКИ НА МОНТАЖНИТЕ ПРИЙОМИ ПРИ СЪЗДАВАНЕТО МУ СПОРЕД ВИДА, ЖАНРА И ТИПА НА ПРОИЗВЕДЕНИЕТО. СЦЕНАРИСТЪТ = АВТОР- РЕЖИСЬОР?
12.СЦЕНАРИЙ ЗА НАУЧНО-ПОПУЛЯРНА ФОРМА И МОНТАЖНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ЯСНОТА И НАУЧНОСТ ПРИ НАПИСВАНЕТО МУ И ПОДГОТОВКАТА ЗА ЗАСНЕМАНЕТО МУ.
13.СЦЕНАРИЙ ЗА ИГРАЛЕН ФИЛМ – МОНТАЖНОТО МИСЛЕНЕ НА КИНОДРАМАТУРГА КАТО ОПРЕДЕЛЯЩО ЗА ХУДОЖЕСТВЕНИЯ РЕЗУЛТАТ. УДОВОЛЕТВОРЯВАНЕ НА ПРОДУЦЕНТСКИТЕ КРИТЕРИИ И ИЗИСКВАНИЯ – ЗА И ПРОТИВ.
14.СЦЕНАРИЙ ЗА ТЕЛЕВИЗИОНЕН ИГРАЛЕН ФИЛМ И ТВ СЕРИАЛ– ПРЕДВАРИТЕЛНИ МОНТАЖНО-ДРАМАТУРГИЧНИ ИЗИСКВАНИЯ И ПРЕДПОСТАВКИ ЗА СЪЗДАВАНЕТО ИМ.
15.СЦЕНАРИЙ ЗА МУЗИКАЛЕН КЛИП, РЕКЛАМА, ТЕЛЕВИЗИОННО ПУБЛИЦИСТИЧНО ПРЕДАВАНЕ, ТВ ТОУК-ШОУ, МУЗИКАЛНО ТВ ПРЕДАВАНЕ, ТВ МАГАЗИННО ПРЕДАВАНЕ, ТВ ИГРА И ПР. – МОНТАЖЪТ В ДЕЙСТВИЕ ПРЕДИ РЕАЛИЗАЦИЯТА. СЪВРЕМЕННИ МОНТАЖНИ ТЕХНИКИ И ТЕХНОЛОГИИ.
Литература по темите:
Библиография по темите:
“Техника на монтажа” І, ІІ и ІІІ част – К.Рейсц
“В света на киното” – А.Монтегю
“Езикът на киното” - М.Мартен
“Антология на филмовата мисъл - ІІ част” – Ив. Знеполски
“ Что такое кино?”- А. Базен;
“Киното като изкуство”- Р. Арнхайм
“Съвременни форми на монтажа”- Л.Фелонов
“Практически аспекти на кинодраматргията” – Св. Христова
“Монтажът на аудио-визуалното произведение” – Св. Фингова
“Да направиш филм” – Ф. Фелини
“Моят последен дъх” - Луис Бунюел
“Моите удоволствия на киноман” – М. Скорсезе
“Film Art: An Introduction -The Relation of Shot to Shot: Editing” - David Bordwell, Kristin Thompson
“The Filmmaker’s Handbook” – Edward Pincus and Steven Ascher
“Claiming the Real” – Brian Winston
“Collecting Visible Evidence” – Jane M. Gaines and Michael Renov
“Independent Filmmaking” – Lenny Lipton
“The Bare Bones Camera Course for Film and Video” – Tom Schroeppel
“Making Documentary Films and Reality Videos” – Barry Hampe
“The Altering Eye” Contemporary International Cinema – Robert Phillip Kolker
списания: “Кино”, “Български Екран”, “Documentary”
Средства за оценяване:
Разработка на един литературен текст в 4 различни монтажни варианта, според драматургията му.
Участие в дискусиите и написване на режисьорска книга по литературен текст.