OOOK139 Съвременни философски въпроси
Анотация:
Курсът въвежда студентите в основни въпроси на съвременната философия като ги формулира по екзистенциален начин: 1. Кой съм аз? 2. Какво знам? 3. Какво съм длъжен да правя? 4. Какво е другият? 5. Как да живея добре? 6. Как думите имат значение? На всеки от тези въпроси е посветена по една лекция, която систематизира основните отговори и позиции от началото на модерността до днес, с цел създаване на базисен инструментариум за самостоятелна ориентация и критично осмисляне. Знанията, придобити на лекциите, се прилагат съответно в критична дискусия на шест семинара върху емблематични текстове на съвременната философия. Текущият контрол, както и финалният изпит, се осъществяват чрез анализ на фрагмент и финален тест.
Преподавател(и):
проф. Димитър Вацов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите:
1) познават:
• основните въпроси на съвременната философия
• основните съвременни философски концепции за тяхното решаване
2) могат:
• да обсъждат критично различни обществени и житейски казуси като конструират общи дилеми и привеждат аргументи за страните в тях по информиран и стегнат начин
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Кой съм аз? Съвременни концепции за идентичността. Свобода и форми на обусловеност на индивида. Лекция, 2 ч.
2 Семинар: Жан Пол Сартр, „Екзистенциализмът е хуманизъм“. Семинар, 2 ч.
3 Какво знам? Съвременни концепции за истината. Здравият разум и науката като практика. Лекция, 2 ч.
4 Семинар: Томас Нейгъл, „Как изобщо знаем нещо?“. Семинар, 2 ч.
5 Какво съм длъжен да правя? Другият като ограничение на свободата ми. Правилно и неправилно. Съвременни концепции за природата на социалните норми. Лекция, 2 ч.
6 Семинар: Томас Хобс, „Левиатан“. Семинар, 2 ч.
7 Какво е другият? Унижение, респект и толерантност към различните. Съвременни концепции за признаването и толерантността. Расизмът като патология. Лекция, 2 ч.
8 Семинар: Аксел Хонет, „Расизмът като социализационен дефект“ (сп. КХ, кн. 16, 2/2003). Семинар, 2 ч.
9 Текущо оценяване: анализ Текущо оценяване, 2 ч.
10 Как да живея добре? Културни образи на „добрия живот“. Рицарят, смиреният християнин и предприемачът. Стилове на живот и културна индустрия. Въпросът за политическата общност. Лекция, 2 ч.
11 Семинар: Аласдър Макинтйър, „След добродетелта“. Семинар, 2 ч.
12 Как думите имат значение? Значението като употреба. Философията на обикновения език. Лекция, 2 ч.
13 Семинар: Джон Остин, „Как с думи се вършат неща?“. Семинар, 2 ч.
14 Обобщение: отворените въпроси на съвременността. Лекция, 2 ч.
15 Текущо оценяване: тест Текущо оценяване, 2 ч.
Литература по темите:
ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
1. ГЕНОВА, ЯНА (съст.): сп. Критика и хуманизъм, кн. 16 „Мултикултурализмът”, 2/2003.
2. МАКИНТАЙЪР, АЛАСДЪР: След добродетелта, София 1999
3. НЕЙГЪЛ, ТОМАС: Какво значи всичко това? София, 2012.
4. ОСТИН, ДЖОН: Как с думи се вършат неща? София, 1996.
5. САРТР, ЖАН ПОЛ: Екзистенциализмът е хуманизъм. В: сп. Philosophia, София, 1994.
6. ХОБС, ТОМАС: Левиатан, София 1970.
Средства за оценяване:
1. Тест
2. Курсова работа
3. Участие в семинари