OOOK139 Съвременни философски въпроси

Анотация:

Курсът въвежда студентите в основни въпроси на съвременната философия като ги формулира по екзистенциален начин: 1. Кой съм аз? 2. Какво знам? 3. Какво съм длъжен да правя? 4. Какво е другият? 5. Как да живея добре? 6. Как думите имат значение? На всеки от тези въпроси е посветена по една лекция, която систематизира основните отговори и позиции от началото на модерността до днес, с цел създаване на базисен инструментариум за самостоятелна ориентация и критично осмисляне. Знанията, придобити на лекциите, се прилагат съответно в критична дискусия на шест семинара върху емблематични текстове на съвременната философия. Текущият контрол, както и финалният изпит, се осъществяват чрез анализ на фрагмент и финален тест.

прочети още
Българистика (Български език, култура и литература)

Преподавател(и):

проф. Димитър Вацов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите:

1) познават:

• основните въпроси на съвременната философия

• основните съвременни философски концепции за тяхното решаване

2) могат:

• да обсъждат критично различни обществени и житейски казуси като конструират общи дилеми и привеждат аргументи за страните в тях по информиран и стегнат начин


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Кой съм аз? Съвременни концепции за идентичността. Свобода и форми на обусловеност на индивида. Лекция, 2 ч.

2 Семинар: Жан Пол Сартр, „Екзистенциализмът е хуманизъм“. Семинар, 2 ч.

3 Какво знам? Съвременни концепции за истината. Здравият разум и науката като практика. Лекция, 2 ч.

4 Семинар: Томас Нейгъл, „Как изобщо знаем нещо?“. Семинар, 2 ч.

5 Какво съм длъжен да правя? Другият като ограничение на свободата ми. Правилно и неправилно. Съвременни концепции за природата на социалните норми. Лекция, 2 ч.

6 Семинар: Томас Хобс, „Левиатан“. Семинар, 2 ч.

7 Какво е другият? Унижение, респект и толерантност към различните. Съвременни концепции за признаването и толерантността. Расизмът като патология. Лекция, 2 ч.

8 Семинар: Аксел Хонет, „Расизмът като социализационен дефект“ (сп. КХ, кн. 16, 2/2003). Семинар, 2 ч.

9 Текущо оценяване: анализ Текущо оценяване, 2 ч.

10 Как да живея добре? Културни образи на „добрия живот“. Рицарят, смиреният християнин и предприемачът. Стилове на живот и културна индустрия. Въпросът за политическата общност. Лекция, 2 ч.

11 Семинар: Аласдър Макинтйър, „След добродетелта“. Семинар, 2 ч.

12 Как думите имат значение? Значението като употреба. Философията на обикновения език. Лекция, 2 ч.

13 Семинар: Джон Остин, „Как с думи се вършат неща?“. Семинар, 2 ч.

14 Обобщение: отворените въпроси на съвременността. Лекция, 2 ч.

15 Текущо оценяване: тест Текущо оценяване, 2 ч.

Литература по темите:

ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

1. ГЕНОВА, ЯНА (съст.): сп. Критика и хуманизъм, кн. 16 „Мултикултурализмът”, 2/2003.

2. МАКИНТАЙЪР, АЛАСДЪР: След добродетелта, София 1999

3. НЕЙГЪЛ, ТОМАС: Какво значи всичко това? София, 2012.

4. ОСТИН, ДЖОН: Как с думи се вършат неща? София, 1996.

5. САРТР, ЖАН ПОЛ: Екзистенциализмът е хуманизъм. В: сп. Philosophia, София, 1994.

6. ХОБС, ТОМАС: Левиатан, София 1970.

Средства за оценяване:

1. Тест

2. Курсова работа

3. Участие в семинари