CSTB321 Въведение в екранния език
Анотация:
Целта на курса е студентите да получат знания, които ще им позволят да разбират и владеят механизмите на аудиовизуалното произведение. Така те ще могат да участват пълноценно в неговото създаване.
Курсът развива аналитични умения, чрез които студентите овладяват изразните средства на екранните изкуства, изхождайки от научния апарат на киното. Посредством близък анализ и активно участие в дискусия, студентите усвояват „граматиката“ на екранния език. Упражненията позволяват на студентите да приложат директно придобитите познания. Курсът насърчава развиването на умения за работа в екип. Финалният проект обобщава и разширява усвоените знания, като затвърждава и обогатява придобитите умения. Заниманията са интензивни и синтезират значителен обем познания, чието усвояване е в пряка зависимост от активното участие на студентите.
Задължителната библиография покрива абсолютно необходимите знания, на достъпен език, без изискване за задълбочена предварителна подготовка по темите на курса. Представя цялостно полето на познание.
Допълнителната библиография допълва и задълбочава информацията по темите от курса. Включва и знания, които биха могли да послужат за основа на собствена изследователска работа.
Курсът предвижда да бъде допълнен от шест прожекции на пълнометражни филми, извън хорариума на курса
Преподавател(и):
Йоана Панкова
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
1)знаят:
Познават основния терминологичен апарат, необходим за разбирането на екранния език. Познават естетическите принципи на кино езика и техническите средства за тяхното постигане.
2)могат:
Да работят за създаване на произведения, използвайки инструментариум от изразни средства.
Да артикулират и аргументират избора си на технически и естетически средства за постигане на предварително набелязан ефект.
Да работят конструктивно в екип.
Да оформят сценарий и сториборд според световните професионални стандарти.
Да разбират поставените им технически и естетически задачи
Да развиват самостоятелни аудиовизуални проекти
Предварителни изисквания:
Познания по история на изкуството.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Визуални изразни средства - 1 част: Кадър и план (видове), ракурс и гледна точка.
2 Визуални изразни средства - 2 част: Движения на камерата (видове), композиция.
3 Визуални изразни средства - 3 част: анализ.
4 Визуални изразни средства. Упражнения с камера.
5 Теория и принципи на монтажа
6 Основни драматургични понятия – 1 част: Тема и идея. Сюжет - фабула - сюжетна линия. Епизод и сцена.
7 Основни драматургични понятия – 2 част: Специфика: Идентификация и изграждане на централен персонаж и антагонист, персонаж, мотивация. Ритъм, обрат, елипса, конфликт, наративна инстанция
8 Основни драматургични понятия – 3 част Основни видове драматургични структури.
9 От текст към сценарий.
10 От сценарий към разкадровка и сториборд.
11 Упражнение по монтаж.
12 Създаване на кратък филм 1 част: Идея и сценарий.
13 Създаване на кратък филм 2 част: Създаване на разкадровка и сториборд.
14 Създаване на кратък филм 4 част: Заснемане.
15 Създаване на кратък филм 5 част: Монтаж.
Литература по темите:
Задължителна библиография:
На български език:
•Андрейков, Тодор. История на киното, том 1 и 2, София, Медиа, 1994
•Омон, Жак и Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното, София, Колибри 2009
На английски език:
•Film a Critical Introduction. Pramaggiore, Maria and Tom Wallis eds., London, Laurence King Publishing Ltd., 2005
•Bazin, Andre. What is Cinema, University of California Press, 1967
•Bignell, Jonathan. Writing and Cinema, Harlow, Longman, 1999
На френски език:
•Bazin, André. Qu'est-ce que le cinéma? (4 vols.), Éditions du Cerf, 1976
•Passek, Jean-Loup ed., Dictionnaire du cinéma, Paris, Larousse, 1995
•Pincel, Vincent. Vocabulaire technique du cinéma, Paris, Nathan, 1996
Допълнителна библиография:
На английски език:
• Carroll, Noël. Interpreting the Moving Image, Cambridge University Press, Cambridge, 1998
•Mast, Gerald and Marchall Cohen, Leo eds., Film Theory and Criticism – Introductory Readings, New York, Oxford University Press, 1974.
•Truffault, François. Hitchcock – Truffault. The definitive Study of Alfred Hitchcock by François Truffault, 1-st ed. 1983 Editions Ramsay, New York, Simon & Schuster, 1985
•Truffault, François, The Films in my Life, 1-st. edition 1975 Flammarion, New York, Simon&Schuster, 1978
•Bogdanovic, Peter, Who the Devil Made It. Conversations with Legendary Film Directors, Ballantine Books, 1997
На френски език:
•Metz, Christian. ‘Le Signiafiant Imaginaire’, Communications Année 1975 Volume 23 Numéro 1 pp. 3-55
•Vogler, Christophe. Le Guide du scénariste : La force d'inspiration des mythes pour l'écriture cinématographique et romanesque ; trad. de l'américain Francine Atoch. – Paris, DIXIT., 1998
На български език:
•Айзенщайн, Сергей. Неравнодушната природа, избрани съчинения, т. 3, София, Наука и изкуство, 1973
•Стоева, Емилия. Английско-български речник на фото, кино и видео термини и дефиниции / English- Bulgarian vocabulary of photo, film and video terms and definitions, София, Action, 2001
На руски език:
•Пропп, Владимир. Морфология сказки, Ленинград, ГИИИ, 1928
Средства за оценяване:
ТЕКУЩ КОНТРОЛ
Участие в дискусии 35%
Индивидуална задача за домашна работа 30%
Проект 35%