GENB031 Композиция във визуалните изкуства
Анотация:
Да провокира осмисляне и развитие на познанието за композицията в изобразителното изкуство.
• Да провокира търсене и прилагане на разглежданите в курса методи и средства за развиване на творческите възможности и прилагането им в професионалната работа.
• Да убеди студентите, че раждането на творчески идеи е свързано с редица психологически предпоставки, които те трябва да изградят съзнателно.
Преподавател(и):
доц. Михаил Чомаков
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Философия на композицията – основа на изобразителните изкуства.
• Факторите, влияещи на творческото въображение.
2) могат:
• Да боравят с понятието “Правилно” във всичките му аспекти.
• Да боравят с видовете композиции.
Предварителни изисквания:
тудентите да имат знания и/или умения:
•
• На завършили успешно базовото си образование.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Основни теми :
Първи семестър:
1. Увод
2. Цели и задачи
3. Понятието творческо мислене
4. Творчески процес
А - Себебеализирани
Б - Творец
В – Интуицията като необходимост
Г - Архитипови пътеки
Д - Илюзия
5. Цел на творческия процес
А - Мотивирано творчество
Б - Изграждане на материален продукт
В - Функционалност
6. Изграждане на хармонична енергия
7. Изграждане на интелектуална енергия
8. Качеството Правилност при композицията
9. Космогония на понятието Композиция
А – Макро композиция
Б – Микро Композиция
В - Правилна композиция – доказване и дефиниране
10. Феноменът Хармония – плод на правилността на композицията
11. Анализ на понятието ХАРМОНИЯ
12. Видове хармония
13. Композиция от хармонии
14. Инструменти на творческия процес
А – Мотивация
Б – Желание за промяна
В – Волеви импулс
15. Рамка на творческия процес
А – Индивидуално творчество
Б – Съвместно творчество
В – Последствия от творческия процес
16. Варианти на творческия процес
ВТОРИ СЕМЕСТЪР
16. Варианти на творческия процес
А – Сътворяване
Б – Откривателство
В – Съпричастност
17. Анализ на АБСОЛЮТНАТА същност на композицията – АБСОЛЮТ
А – Намерение
18. Инструменти на творческия процес
А – Мисъл
Б – Слово
В – Действие
Г – Качество
19. Етапи на творческия процес
А – Желание – мотивация
Б – Сътворяване на желанието
В – Изживяване – Цел на творчеството
20. Симетрия и съвършенство в устройството на света
21. Проникване навътре – разнообразие на връзките на основните елементи – Феноменът – СЕБЕПОЗНАВАНЕ
22. Сътворяване на изживяното
23. Понятията – ПРАВИЛНО и ПОГРЕШНО
24. Трикомпонентност в творческия процес
А – Тяло, разум, дух
Б – Съзнание, подсъзнание, свръхсъзнание
В – Енергия, материя, антиматерия
25. Разширение на творческото мислене
26. Себесътворяване
27. Времето на творческия процес
А – Нещото между волята и осъществяването
Б – Вземане на решение
В – Последователност и целенасоченост
Г – Феноменът като философско понятие
28. Сътворяване на действителността
29. Минало и бъдеще – определяне като мисловни понятия
А – Реалност – настоящия миг
Б – Времето – настояще сега
В – Време – континиум
30. Механизъм на изграждане на бъдещето
А – Мисъл – енергия
Б – Чувства – механизъм
В – Постоянство – рамка
31. Истинско творчество – себесътворяване
А – Раждане на илюзиите
Б – Изграждане на правилните илюзии
32. Морални аспекти на творческия процес
А – Изборът който правиш
Б – Чувството – отговорност
В – Чувството – страст
33. Заключение
Литература по темите:
“Архетиповете и колективното несъзнавано” –К. Юнг; “Сборник” том ІІ*efest,97 –департамент “Антропология” и “Симеотика”; “Когнитивна психология” – Трифон момчилов; “Атлас” – Мишел Сер; “Зен и изкуств
Средства за оценяване:
Есе по тема
курсова работа - есе
Оценка на курсовата работа