GENB038 Изкуството на театъра
Анотация:
• Описание на курса:
Курсът ще представи определени техники за креативност и методите на учене чрез аналози и тяхното възпроизвеждане /от Аристотелевият модел за произход на трагедията до you tube/ИНТЕРПРЕТАЦИИТЕ
Курсът ще представи поредица от гледни точки за описване на изкуството като антропологичен, социален и културен феномен.
Свързващото е- произход и развитие на сценичните изпълнителски изкустваИ ПРИЛЕЖАЩИТЕ ИМ КУЛТУРНИ ТЕОРИИ И ЕСТЕТИЧЕСКИ ПРАКТИКИ
Ще бъдат направени поредици от
възстановки и прктически опити в съответните естетически правилa .
Методологичността се осигурявя от спазване принципите на поведение на „играещия човек-правещ или възприемащ изкуство“- описание, модели, стилове
ГЛАВНИ ЦЕЛИ
•• Изграждане на рефлекс за гледане, възприемане говорене и правене на изкуство , като това не изключва и натрупване на систематизирани знания по история на изкуството и теория на възприятието.
• Изграждане на критериална система за описване, съпоставяне , сравняване и групиране на отделни естетичеси и социални събития , подобия и различия.
• Провокиране на механизми на креативност, тяхното разпознаване, култивиране и провеждане
Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
• Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: история и теория на театъра като културен, социален и антропологичен феномен
2) могат:
да опишат определено произведение на театралното изкуство , като направят връзки в исторически и проблемен аспект;
да подготвят своя кратка презентация с предварително определени стилови характеристики
Предварителни изисквания:
няма такива
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.Различни теории за произход на театъра и сценичните презентации- взаимоизключащи се и взаимодопълващи се теории от античността до наши дни- изкуствоведски и антропологични теории и методи
2.Взаимовръзки Ритуал-Театър- Ритуал; Аристотел, Арто, Шехнер
3.Поредицата Игра-Игра по фиксирани правила-Спорт- Театър/танц/музика/кино-Ритуал
Съвременни форми-Спортен театър, Театър форум, Лабиринт театър , Пърформънс без актьори, devising theatre.
4.Изкуство , типологични модели и връзки фикция -реално, естетическа форма-послание
5.Изкуство и математика- топологични модели и“ геометрия на формата“ ; структура на съдържанието
6.Оста А.П.Чехов – Х.Пинтър- Майкъл Грийн/пиесите „Три сестри“ „Една нощ навън“и „Вишневи сестри“
7. Развитието на технологиите за описване и записване на явления и поведение на човека и тяхната роля при развиване езика на сценичните изкусрва
8.Театър и кино- заедно,поотделно и едно срещу друго
9.Класическо изкуство, Концептуално изкуство, “easy creation”
10. Виртуални и реални мостове-от античността до you tube. Хипотези и тяхната валидност. Хипотези , алгоритми и парадигми за правене на изкуство
11. Аз като зрител и Аз като автор, автобиографичен пърформанс
Упражнеия и проекти
От хоровите текстове в античната драма, през партитури на Maulwerker/Sprechstimme и Jon Gage до съвременни звукови инсталации
От театър на натурализма и реалистичната фотография през деформация на образа/кубизъм до Дейвид Хокни и техниката на Полароид
От „Комедия дел арте“, през М.П Чехов до Пинтър-типаж, характер, история
От Концептуално изкуство къма “easy creation”
Аз като автор на - плакат, текст, пърформанс, инсталация
Финализиране на курса
Проект в областта на “easy creation”
• Идейна фаза
• Проектна фаза
• Реализация
Литература по темите:
„Хомо Луденс“- Хойзенха
Театрален речник-П.Павис
“Performance theory”- R-Schehner
"Тетърът на бунта"- Бърнстеин
"Антигона"-Софокъл
"Ти сестри"-Чехов
"Една нощ навън"-Пинтър
"Вишневи сестри"-М.Гриин
Средства за оценяване:
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ 10%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ/ПРЕЗЕНТАЦИЯ-60%
ДРУГИ: 30 %